Annons

Pixlar/dpi

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Hale

Aktiv medlem
Hoppade in en annan tråd som jag trodde jag kunde hjälpa mig i mitt spörsmål men jag blev bara förvirrad så jag börjar om igen.

Har aldrig tidigare behövt leverera bilder till någon annan så jag har aldrig brytt mig om det här med pixlar, dpi osv. Gjorde dock nyligen en tjänst åt en kompis och tog lite modebilder till hennes hemsida.

Hon vill ha de bilder som är i liggande format i måtten 940x500, jag antar att det är pixlar man mäter då, eller? Först och främst – kan man ställa in crop-verktyget så att man får upp en ”ram” med dessa proportioner som man bara kan flytta runt för att få rätt utsnitt? Hur gör man det, rent praktiskt? Om inte, hur gör man på enklast möjliga sätt, för att få fram de givna måtten? Jobbar helst i Lightroom men har även tillgång till PS om det är lättare att fixa där...

Sedan undrar jag om det är någon skillnad mellan att leverera bilder i 940x500 och, säg, 1880x1000? Proportionerna är ju desamma, men påverkas bilden på något annat sätt – blir det t.ex. bättre upplösning, så att man kan förstora bilden på bildskärmen utan att den blir lika grynig? Eller har det enbart med dpi att göra? Vilken dpi är lämplig att använda för respektive mått (om det är olika?)?

De bilder som är tagna i stående format säger hon sig vilja ha med 500 pixlar på höjden, och att bredden då ”får bli som det blir” med bibehållna proportioner. Jag undrar egentligen samma sak här, varför ändrar man antalet pixlar om det inte påverkar bildens proportioner? Varför inte bara ge henne bilderna med t.ex. 1000 pixlar på höjden? Finns det något som talar emot det?

Slutligen: om hon skulle ha typ tumnaglar på sin hemsida, som man kan klicka på för att förstora upp – bör hon ha olika antal pixlar och/eller dpi på tumnageln respektive den förstorade bilden? Säger antalet pixlar något om bildens fysiska mått i mm och cm på skärmen – är det därför hon har specifika krav?

Förlåt min okunskap när det gäller detta, det blev många frågor, hoppas på hjälp.

/Eric
 
Först och främst – kan man ställa in crop-verktyget så att man får upp en ”ram” med dessa proportioner som man bara kan flytta runt för att få rätt utsnitt? Hur gör man det, rent praktiskt? Om inte, hur gör man på enklast möjliga sätt, för att få fram de givna måtten? Jobbar helst i Lightroom men har även tillgång till PS om det är lättare att fixa där...



/Eric

I Photoshop kan du, när du markerat beskärningsverktyget, ange vilka dimensioner du vill att din beskurna bild ska ha. Du gör det i de fält som dyker upp under menyn.
 
I Photoshop kan du, när du markerat beskärningsverktyget, ange vilka dimensioner du vill att din beskurna bild ska ha. Du gör det i de fält som dyker upp under menyn.

Tack för det!

Undrar dock fortfarande:

Är det någon skillnad mellan att leverera bilder i 940x500 och, säg, 1880x1000? Proportionerna är ju desamma, men påverkas bilden på något annat sätt – blir det t.ex. bättre upplösning, så att man kan förstora bilden på bildskärmen utan att den blir lika grynig? Eller har det enbart med dpi att göra? Vilken dpi är lämplig att använda för respektive mått (om det är olika?)?

De bilder som är tagna i stående format säger hon sig vilja ha med 500 pixlar på höjden, och att bredden då ”får bli som det blir” med bibehållna proportioner. Jag undrar egentligen samma sak här, varför ändrar man antalet pixlar om det inte påverkar bildens proportioner? Varför inte bara ge henne bilderna med t.ex. 1000 pixlar på höjden? Finns det något som talar emot det?

Slutligen: om hon skulle ha typ tumnaglar på sin hemsida, som man kan klicka på för att förstora upp – bör hon ha olika antal pixlar och/eller dpi på tumnageln respektive den förstorade bilden? Säger antalet pixlar något om bildens fysiska mått i mm och cm på skärmen – är det därför hon har specifika krav?

Har läst länken ovan, men blev inte så mycket klokare (bara lite)...
 
Glöm dpi

Tack för det!

Undrar dock fortfarande:

Är det någon skillnad mellan att leverera bilder i 940x500 och, säg, 1880x1000? Proportionerna är ju desamma, men påverkas bilden på något annat sätt – blir det t.ex. bättre upplösning, så att man kan förstora bilden på bildskärmen utan att den blir lika grynig? Eller har det enbart med dpi att göra? Vilken dpi är lämplig att använda för respektive mått (om det är olika?)?

De bilder som är tagna i stående format säger hon sig vilja ha med 500 pixlar på höjden, och att bredden då ”får bli som det blir” med bibehållna proportioner. Jag undrar egentligen samma sak här, varför ändrar man antalet pixlar om det inte påverkar bildens proportioner? Varför inte bara ge henne bilderna med t.ex. 1000 pixlar på höjden? Finns det något som talar emot det?

Slutligen: om hon skulle ha typ tumnaglar på sin hemsida, som man kan klicka på för att förstora upp – bör hon ha olika antal pixlar och/eller dpi på tumnageln respektive den förstorade bilden? Säger antalet pixlar något om bildens fysiska mått i mm och cm på skärmen – är det därför hon har specifika krav?

Har läst länken ovan, men blev inte så mycket klokare (bara lite)...

Glöm det där med ppi och dpi - det påverkar inte bilden ett smack (det har med bl.a. utskrift att göra). Vill du att bilderna ska se så bra ut som möjligt så leverera dem färdigskärpta i det mindre formatet.
 
Är det någon skillnad mellan att leverera bilder i 940x500 och, säg, 1880x1000? Proportionerna är ju desamma, men påverkas bilden på något annat sätt – blir det t.ex. bättre upplösning, så att man kan förstora bilden på bildskärmen utan att den blir lika grynig? Eller har det enbart med dpi att göra? Vilken dpi är lämplig att använda för respektive mått (om det är olika?)?

De bilder som är tagna i stående format säger hon sig vilja ha med 500 pixlar på höjden, och att bredden då ”får bli som det blir” med bibehållna proportioner. Jag undrar egentligen samma sak här, varför ändrar man antalet pixlar om det inte påverkar bildens proportioner? Varför inte bara ge henne bilderna med t.ex. 1000 pixlar på höjden? Finns det något som talar emot det?

Slutligen: om hon skulle ha typ tumnaglar på sin hemsida, som man kan klicka på för att förstora upp – bör hon ha olika antal pixlar och/eller dpi på tumnageln respektive den förstorade bilden? Säger antalet pixlar något om bildens fysiska mått i mm och cm på skärmen – är det därför hon har specifika krav?

I Lightroom ställer du in proportionerna med crop-verktyget i Develop-modulen. Ställ in crop-verktyget på 940x500 och beskär bilden. Gå sedan till Export och exportera först en bild med dimensionerna 940x500 pixlar och exportera sedan samma bild igen, men nu ställer du in dimensionerna 1880x1000 pixlar. Om du nu jämför dina bilder, så ser du att den ena är dubbelt så stor som den andra. Proportionerna är samma, men dimensionerna är helt olika.

Kolla under Export/Image Sizing vilka olika möjligheter du har att exportera olika dimensioner. Du kan bestämma bredd & höjd och du kan också bestämma hur många pixlar den kortaste respektive den längsta sidan ska vara. Om du ställer in Long Edge till 500 pixlar, så blir den kortaste sidan vad den blir beroende på vilka proportioner bilden har, precis som din kompis säger.

Rutan för resolution behöver du inte bry dig om för webbilder, det är bara pixeldimensionerna som bestämmer hur stor bilden blir på en bildskärm. Om du ska skriva ut bilden på en skrivare kan du ställa resolution på tex 300 pixlar per tum, men för webbilder kvittar det vad där står.

Testa och experimentera med att exportera olika inställningar, så lär du dig snart hur det hänger ihop!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.