Annons

Pixeltäthet vid utskrift...

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanHelgeAndersson

Aktiv medlem
Hej
Jag undrar om det är nån som har en bra tumregel för hur många pixlar per centimeter eller tum som ej bör understigas för att man ej skall märka av dem vid utskrifter. Dels vid vanligt läsavstånd - ca 40 cm och dels vid lite större betraktelseavstånd - typ 2 meter.
/Helge

Hej
Jag undrar om det är nån som har en bra tumregel för hur många pixlar per centimeter eller tum som ej bör understigas för att man ej skall märka av dem vid utskrifter. Dels vid vanligt läsavstånd - ca 40 cm och dels vid lite större betraktelseavstånd - typ 2 meter.
/Helge

Bilder upp till 20x30 kör jag med 400 punkter per tum bilder större än det minimum 250 per tum.
Men jag har provat att gå ner till 180 per tum på 40x50 förstoringar med bra resultat.
Så det finns ett bra spelrum. Har gjort en hel del bilder i 18x24 storlekar på endast 200 per tum men det är på gränsen, ett vant öga ser bristerna.

Bilder upp till 20x30 kör jag med 400 punkter per tum bilder större än det minimum 250 per tum.
Men jag har provat att gå ner till 180 per tum på 40x50 förstoringar med bra resultat.
Så det finns ett bra spelrum. Har gjort en hel del bilder i 18x24 storlekar på endast 200 per tum men det är på gränsen, ett vant öga ser bristerna.

Tack för tipset :)
/Helge

Hej
/Helge

Ögat kan inte uppfatta fler än 300 ppi (pixlar per tum, eller dpi droppar per tum) så det är normen för bästa fotoutskrift. I praktiken går det alldels utmärkt med 200 dpi. Crimsom skriver ut alla sina förstoringar i 200 dpi och jag har gjort flera i 50x70 cm men utmärkt resultat.

Hälsningar
Rolf

Här kommer en tabell för lite större utskrifter.

/ Kalle

Bilagor

• Tabell-upplosning.jpg
    Tabell-upplosning.jpg
    33.5 KB · Visningar: 884
Ögat kan inte uppfatta fler än 300 ppi (pixlar per tum, eller dpi droppar per tum) så det är normen för bästa fotoutskrift. I praktiken går det alldels utmärkt med 200 dpi. Crimsom skriver ut alla sina förstoringar i 200 dpi och jag har gjort flera i 50x70 cm men utmärkt resultat.

Hälsningar
Rolf

Skriver inte de flesta skrivare ut med mycket högre dpi en vad bildens ppi vanligtvis är?

Även om du har en bild med pixlar som motsvarar 300 ppi i 20x30cm så bygger skrivaren upp varje pixel med kanske 4 droppar, vilket resulterar i ett dpi värde 4 gånger så högt som ppi värdet? Eller?

Skall man t.ex printa extremt liten text i vektorgrafik så vill man väl gärna att den byggs upp av ett högre dpi än 300?.

Hälsningar
Rolf

Hej !

dpi = dot / inch, punkter per tum
ppi = pixel / tum
vilket här är samma sak.

Droppar / tum är däremot vad skrivaren kan prestera
för varje enskild färg.
En punkt, pixel, dot osv byggs upp av flera bläckdroppar, vilket innebär
att det begreppet blir ointressant.

//MW

OOPs

Det gick nog lite fort där.

dpi = droppar /tum

Senast ändrad:
Skriver inte de flesta skrivare ut med mycket högre dpi en vad bildens ppi vanligtvis är?

Även om du har en bild med pixlar som motsvarar 300 ppi i 20x30cm så bygger skrivaren upp varje pixel med kanske 4 droppar, vilket resulterar i ett dpi värde 4 gånger så högt som ppi värdet? Eller?

Skall man t.ex printa extremt liten text i vektorgrafik så vill man väl gärna att den byggs upp av ett högre dpi än 300?.

Hej !

Ja, en skrivare med 1440 i "droppupplösning" kanske
ger en max bildupplösning på 300 - 350 dpi.

//MW

Vad är det för tabell du fått tag i och hur tolkar man den?

Den kommer från BigImage. Principen är helt enkelt att man klarar sig med lägre upplösning på stora format. Tex om du ska printa en vepa till en mässvägg på 4x10 meter så räcker det med en bildupplösning på 29 dpi vilket ger en filstorlek på ca 200 mb.

Det är då underförstått att man med storleken på utskriften också ökar betraktningsavståndet.

/ Kalle

Den kommer från BigImage. Principen är helt enkelt att man klarar sig med lägre upplösning på stora format. Tex om du ska printa en vepa till en mässvägg på 4x10 meter så räcker det med en bildupplösning på 29 dpi vilket ger en filstorlek på ca 200 mb.

Det är då underförstått att man med storleken på utskriften också ökar betraktningsavståndet.

/ Kalle
Alltså ett totalt meningslöst och helt irrelevant svar på frågan som OP ställde, eller försökte du bara vara rolig?

Mellan 40 cm och 2 meters betraktningsavstånd talar vi rimligen om A4-A2 storlek och då handlar det, som sagts tidigare i tråden, om bilder på runt 200-400 ppi.

Alltså ett totalt meningslöst och helt irrelevant svar på frågan som OP ställde, eller försökte du bara vara rolig?

Vilket betraktningsavstånd man har till respektive bildstorlek varierar nog väldigt mycket beroende på situationen. Det står inte något om storleken på utskrifterna i frågan och en print på en kvadratmeter är ju inte extremt stor. Och om man då vill ha en print på en kvadratmeter så är nog ett betraktningsavstånd på två meter ganska rimligt. Enligt tabellen räcker det då med en bildupplösning på 80 dpi.

(Jag utgår från att man inte funderar på vilken upplösning man ska ha på en bild på 10x15cm med ett betraktningsavstånd på två meter.)

Om inte trådskaparen tycker att det var till hjälp så hoppas jag att han kan svara för sig själv.

/ Kalle

Ett annat sätt att se på det hela är att man har ju en bildfil med de pixlar man har. Vill man skriva ut större än vad den filen "egentligen klarar", beroende på vilken PPI man vill använda, så måste man ju interpolera. Huruvida skillnaden blir stor om man gör det själv i Photoshop, eller nåt annat program, eller låter utskriftslabbet fixa det kan man diskutera. Oftast är skillnaderna ganska små.

Enklaste lösningen är ofta att bara skicka till utskrift. Med dagens kameror klarar man i princip vilken fysisk utskriftstorlek som helst eftersom de har så många pixlar. Ju större man skriver ut, desto större avstånd betraktas bilden normalt set ifrån, varför ett lägre PPI värde funkar. Och i allmänhet behöver man inte ens bry sig om PPI. Man har som sagt de pixlar man har.

Att bara "skicka till utskrift" innebär just att bilden interpoleras till den upplösning som printern arbetar vid.

Däremot undrar jag om det finns någon seriös fotograf som vill skriva ut en icke interpolerad bild på 1 m2 i 80 ppi.

Man har som sagt de pixlar man har, och vill man skriva ut stort så får man antingen interpolera bilden själv eller låta labbet/skrivaren göra det. Blir det nån skillnad? Enklast är nog att helt enkelt testa och jämföra.

Skriver man ut i kvadratmeterstora storlekar så utgår jag från att man själv och labbet vet vad man pysslar med.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto