Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pixelfel på min eos 400D? (bild)

Produkter
(logga in för att koppla)

ricregad

Medlem
Har nu tagit 400 bilder med min nya eos 400d. Idag så märkte jag i photoshop att en pixel på bilden hade blivit vit, tittade genom de andra bilderna och den fanns på samma ställe. Vad Kan det vara? skall jag lämna in den?

http://bayimg.com/gaIMhAabM

Är bilden i "naturlig storlek" eller uppförstorad? Det ser ut som att området är större än en pixel nämligen. Att det ser ut att bli en svag svart ram runt kanske är JPEG-komprimeringens fel.

Nej bilden är uppförstorad bara för att man skall kunna se, Öppnade en RAW bild och där fanns det ingen. Vad gör man då?

ricregad skrev:
Ok tror ni man kan lämna in kameran pga det?

Jag tror inte att det behövs. Gå in i menyn och aktivera sensorrengöring. Då passar kameran på att mappa bort heta pixlar. (Du behöver inte ens ta bort objektivet).
/ Tomas

tombom skrev:
Jag tror inte att det behövs. Gå in i menyn och aktivera sensorrengöring. Då passar kameran på att mappa bort heta pixlar. (Du behöver inte ens ta bort objektivet).
/ Tomas

TACK!
Jag tror det löste det, skall ta lite mer bilder imorgon för att testa men på de jag tog nu så verkar det vara borta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar