Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pixefel vid ISO 3200 med lång exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr_Jonny

Ny medlem
Hej!

Jag har precis köpt en Nikon D90.

Vid fotografering av en svart yta i mörker (fota t.ex. med objektivskyddet på) vid lång exponering 30 sek med f1/22 och iso 3200, så framträder en massa röda/gröna och blåa pixlar.

Blir det så här för er andra också? Obs...slå av brusreduceringfunktionen vid långa exponeringstider.

Vill veta om min kamera är ett katastroffall.

Det är kanske svårt att se i den bifogade filen, men det är prickar överallt. Det är bara ett litet ursnitt ur orginalbilden.
 

Bilagor

  • Pixlar.jpg
    Pixlar.jpg
    65.2 KB · Visningar: 341
Varför ska du ha en bild när du har locket på?
Eller brukar du fota natthimlen ofta?
Men det låter och ser underligt ut...
 
Det är helt normalt!

Alla kameror uppvisar heta pixlar vid långa exponeringstider, och snabbare vid höga iso-tal.
 
Det här är inget "fel", utan är vanligt. Alla sensorer har sk. "heta pixlar", men dessa framträder som tydligast vid höga ISO och långa exponeringar. Jag har detta fenomen på min D700 också.
 
Kan det vara så att ljus läcker in genom sökaren? Det följer med en liten mojja som man kan använda för att täcka för sökaren vid långa exponeringar. Finns inbyggt i D700/D3 (kanske tidigare D2-modeller också...)
 
Det finns en anledning till att brusreduceringfunktionen vid långa exponeringstider finns.

Tack för alla svar.
Okey, så detta är alltså vanligt. Men brusreduceringsfunktionen aktiveras då exponeringen överstiger 8 sekunder. Redan vi 5 sekunder kan jag se ett mycket litet område som har blåa pixlar. Det är lite störande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.