Annons

Pirat färgpatroner

Produkter
(logga in för att koppla)

John L

Aktiv medlem
Hej

Jag har en Canon IP4000.
Någon som har erfarenheter av piratpatroner till denna?
http://www.wesellcd.com
säljer till 28 resp 34 SEK per styck.
Onekligen lägre än de 120:- som mi lokala databutik tar.

Med det priset är man sugen på att pröva men man har i baktankarna div skräckhistorier man läst

John
 
Har själv en Epson 2100 och skulle aldrig komma på tanken att använda annat än original färgpatroner men det är så klart beroende på hur nogrann man är. Jag har gjort profiler till de papper jag skriver ut på så att färgerna stämmer väldigt bra och valet av skrivare är gjort på att jag vill ha arkivbeständiga utskrifter. Oavsett vad man väljer att göra ska man vara medveten om att färgerna troligen inte blir de exakt de samma som med originalpatroner. Jag skriver troligen för jag kan inte med 100% säkerhet säga.

Valet är ditt. Det finns säkert många som använder "piratbläck" och som är fullt nöjda med det.

Jonas
 
Skulle inte heller använda piratbläck både av egen erfarenhet och vad jag hört från andra. För egen del hade jag rätt stora problem med färgerna, fick konstiga färgstick. Nu har jag till på köpet skaffat riktiga profiler precis som Jonas. Sen känns det som om hållbarheten borde bli bättre när det är samma fabrikat på skrivare, papper o bläck. Från andra har jag hört om allt från färgstick till igensatta skrivarhuvuden.

/Micke
 
Det finns väl bättre och sämre piratbläck, som tex Lyson är ett utav dom bättre, och vad jag har fått höra så var det Lyson som tog fram bläcket till Epson men sedan ville Epson köra eget race...
 
Sitter just nu och svär över att jag var så dum att jag köpte "billiga" patroner på Inc Club.

Original eller pirat? Tja, oavsett om det gäller batterier eller bläckpatroner så håller jag mej i fortsättningen till etablerade tillverkare med dokumenterade produkter. Inget "no-name" kommer in i mina prylar någon mer gång.
 
Jag har provat flera omgångar med patroner från Lastoffer som har ISO 9000 klassade patroner till Canon.Jag skriver ut på Ilfordpapper och använder deras profil för pappret. Utskrifterna har varit bra och jag har inte haft några problem.

MVH Axel

Länk: http://www.lastoffer.net/
 
axesor skrev:
SO 9000 klassade patroner

Låter lite skumt eftersom ISO inte klassificerar några produkter på detta sätt..

Citat från Lastoffers sida:
"Dom flesta av våra Canon & Epson bläckpatroner är ISO9000 godkända!"

ISO 9000 som de så gärna skyltar med har mer med hela tillverkningen att göra än enskilda färgpatroner.

Om kunden förväntar sig skit så skall vi se till att de får det också men se till att dokumentera det hela ordentligt så att vi kan göra om det igen... :)


Läs mer om ISO 9000 hos SIS (Länk till svensk text om ISO 9000)
 
>Om kunden förväntar sig skit så skall vi se till >att de får det också men se till att dokumentera >det hela ordentligt så att vi kan göra om det >igen... :)


Haha, dagens roligaste! Tack för den!

mvh Lazze
 
En snubbe från Microdatorn var med i programmet "Plus" på tv och menade att det finns piratpatroner som är väl så bra som orginal, vad tycker ni -någon som vet något märke för det nämndes inte.


/ Janne
 
Jern skrev:
En snubbe från Microdatorn var med i programmet "Plus" på tv och menade att det finns piratpatroner som är väl så bra som orginal, vad tycker ni -någon som vet något märke för det nämndes inte.


/ Janne

Det svåraste med piratbläck som jag ser det är att det kanske inte är samma bläck från en gång tilll en annan...
Jag har en god vän, hon skriver inte ut bilder på allvar utan kör mest kontorsutskrifter. Av ekonomiska skäk köpte hon Biltemas epson kloner, funkade skit bra, inga problem alls.. Köpte dem även nästa gång men nu, torkar på två dagar blir inte alls bra, bara strul...

Köper man Epson eller Canon så vet man vad man köpt, köper man Biltema InkClub eller ICA egna, då får man den som kunde sälja billigast just den inköpsomgången (ungefär som när man hämtar ut medecin från recept på apoteket...)

Vill man ha lite koll över kvaliteten på bilderna, hållbarhet färgstyrning osv då är det nog original eller annt högkvalitetsbläck som gäller..

/b
 
Inkclub's bläck har förstört 3 Epsonskrivare för mig. Aldrig mer Epson och aldrig mer pirat bläck.
 
F.G. skrev:
Inkclub's bläck har förstört 3 Epsonskrivare för mig. Aldrig mer Epson och aldrig mer pirat bläck.

Det är väl inte skrivarens fel att du kört piratbläck i den???

Utveckla gärna detta lite, vore kul att höra hur du resonerar..

/Peter
 
Wizard skrev:
Det är väl inte skrivarens fel att du kört piratbläck i den???

Utveckla gärna detta lite, vore kul att höra hur du resonerar..

/Peter

lol, visst låter det kanske korkat :) Epsons skrivare är dyra med vilket bläck man en kör. inkclubs bläck är skit(i alla fall till Epson).


Canons skrivare ger riktigt fina utskrifter, nästa blir en Canon.
 
piratbläck

det kan kanske variera om det är bläckpatroner som innehåller egna munstycken eller om det är patroner som bara innehåller bläck ???

jag har en Canon Pixma IP 4000 (mycket fina utskrifter) och efter att ha kört slut på de patroner som fanns med vid köpet och de originalpatroner som jag köpt och som snart är slut, så skall jag sätta i de som jag köpte för cirka 30 kr styck, istället för Canons original a cirka 100 kr styck.

Piratpatronerna är av märket Proove och har liksom Canons inga egna munstycken, bara bläck. www.proove.se

Tänk om det är samma bläck som Canon tar 100 kr för och Proove tar 30 kr för.

Men tänk om skrivarens munstycken klibbar ihop helt bara för att det är ett dåligt bläck.

Men den risken tar jag, skivaren kostar ju bara strax över tusen och det motsvarar ju två omgånger originalpatroner.

Den chansen vill jag ta.
 
Pirat eller originalpatroner

Hej! Pirat eller original. Jag har fått utmärkt service och fina råd kring både pirat och original på www.patroner.se. En webbutik där man även kan tala med riktiga, kunniga människor. Det vet (och upplyser) när man kan använda det "ekonomiska" pirat och när man bör satsa på "original". Är ju faktiskt enkelt att byta patroner mellan prov- resp skarpa utskrifter.
 
John L skrev:
Hej

Jag har en Canon IP4000.
Någon som har erfarenheter av piratpatroner till denna?

John

Jag har provat att använda bläck från MIS http://www.inksupply.com/canoninks.cfm med mycket bra resultat. Priset blir lägre än de OEM patroner man kan köpa lite överallt. (ca:25:- per patron) Dessutom får du alltid samma kulör och som också stämmer bra överens med Canon bläcket. Det enda minus som jag ser det är att du själv får fylla på bläck i patronerna. Men bara man är lite noggran så är det inget stort problem.
 
Bläck

Och hej. Fylla själv kan ge bra pris. Om man tycker att det blir meckigt finns det bra alternativ. För att få rimligt pris och slippa fylla själv, brukar jag handla på www.patroner.se . Bra service och goda råd om vad som passar och när, även i fråga om vad som är mest ekonomiskt för det man skall använda patronerna till.
 
Re: piratbläck

svwa skrev:
det kan kanske variera om det är bläckpatroner som innehåller egna munstycken eller om det är patroner som bara innehåller bläck ???

jag har en Canon Pixma IP 4000 (mycket fina utskrifter) och efter att ha kört slut på de patroner som fanns med vid köpet och de originalpatroner som jag köpt och som snart är slut, så skall jag sätta i de som jag köpte för cirka 30 kr styck, istället för Canons original a cirka 100 kr styck.

Piratpatronerna är av märket Proove och har liksom Canons inga egna munstycken, bara bläck. www.proove.se

Tänk om det är samma bläck som Canon tar 100 kr för och Proove tar 30 kr för.



Men tänk om skrivarens munstycken klibbar ihop helt bara för att det är ett dåligt bläck.

Men den risken tar jag, skivaren kostar ju bara strax över tusen och det motsvarar ju två omgånger originalpatroner.

Den chansen vill jag ta.





Körde piratbläck i min Canonskrivare vilket resulterade i att den ligger på tippen nu...
 
Jag har både positiva och negativa erfarenheter av piratbläck.Vissa har varit helt ok, medans andra har renderat en operation av skrivaren för att få liv i den igen, Det svåra är ju att "veta" vilket piratbläck som fungerar. Själv kör jag en Canon Pixma IP5000 nu, och till den tycker jag att orginalpatroner är såpass "billiga" (c:a 500 kr för en total omgång) så att det inte motiverar mig att köra pirat. Men till min förra skrivare, en Epson Stylus C82, där kostade en orginaluppsättning av patroner 1100 kr, och då är man beredd att chansa rejält.
Annars tror jag inte att det är så vanligt att piratpatroner förstör skrivaren, vad som däremot är vanligt är att dom inte håller samma färg som orgonalet, så att färgerna kan bli lite mystiska.
 
Pirat eller original

Visst är det olika. Håller mig själv till de patroner, även pirat (kompatibla) som jag handlat på nätet och som funkat erfarenhetsmässigt. En annan sak som man lätt bortser från är pappret. En djungel bara det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.