Annons

Pirat färgpatroner

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte piratpatroner från InkClub till min Epson foto skrivare till kallas bra pris.

Dessa användes till cirka 3 utskrifter sedan gick jag med svansen mellan bena till JME-Data och köpte orginal.

Färgåtergivningen var kass med piraterna!!!

Det är nog tyvärr så att man oftast får precis det man betalar för....
 
Hej Mattias. Det finns verkligen olika slags pirat/kompatibla. En hel del tester finns som visar det. En del säljare/sajter lockar med patroner för "en-krona-styck". Om man köper sådana patroner kan man räkna med både litet bläck, låg kvalitet och trubbel. Om man däremot hittar bra, beprövade leverantörer av pirat/kompatibelt som testar vad de köper in kan det bli (minst) lika bra som original. Men fortfarande till ett lägre pris. Man skall ha klart för sig att skrivartillverkarna hämtar hem stora vinster på patroner och (laser-) kassetter. Kanske inga vinster alls på de konkurrensutsatta skrivarna. Och skyndar sig att byta ut modellerna för att de kompatibla inte skall hänga med... Kolla gärna www.patroner.se som jag tycker har juste pirat/kompatibla grejer (plus original om man vill/behöver) och är hjälpsamma/kunniga på telefon. De tar dessutom åter de tomma patronerna om man vill. Bra för miljön och plånboken.
 
John L skrev:
Hej

Jag har en Canon IP4000.
Någon som har erfarenheter av piratpatroner till denna?
http://www.wesellcd.com
säljer till 28 resp 34 SEK per styck.
Onekligen lägre än de 120:- som mi lokala databutik tar.

Med det priset är man sugen på att pröva men man har i baktankarna div skräckhistorier man läst

John

Hej John, Har själv en IP4000 som jag köper bläck från incClub, billiga och snabba leveranser. Inga problem.
http://www.inkclub.com/index.asp
 
Refill bläck!

Är det någon som istället för bläckpatroner har testat eller rent av använder CFS system (Continuous Flow System)?

Vad har ni som använder CFS för erfarenheter av dessa system? Färgskillnader mellan original / pirat?

Själv har jag en Epson R200 som jag är mycket nöjd med (tillsvidare) och jag fundera starkt att investera i ett CFS system, blir otroligt mycket billigare än att springa och köpa små 13 ml patroner när man skriver ut många bilder.....

Bifogar några länkar som kan vara intressanta att kika på.

Länk här:

CANON: http://www.inksupply.com/cobra_canon.cfm

EPSON: http://www.inksupply.com/cobra.cfm

Länk till företag i sverige:

http://www.refill.nu/refill.htm

http://www.digiview.se/index.htm


MVH // Richard
 
jag har bläck från print it till min canon i9950 27 kr st alldrig några problem men man får skriva ut oftare.
 
En lustig diskution tycker jag. Här går man och köper kameror för tusentals eller kanske tiotusentals (optiken inräknad) kronor och sen när man skall ta ut sina bilder på papper så är tydligen det enda som räknas att det blir så billigt som möjligt.

Själv kör jag med Hp-skrivare och skulle aldrig fundera på att inte kosta på mig originalbläck/papper till min bilder.
 
De gånger jag vill ha ut några bilder på papper beställer jag kopior via min fotohandlare. Varför? Jo, skälen är flera. Kostnaden blir lägre, kvaliteten blir bra och så har bilden en bättre hållbarhet.

Den egna skrivaren använder jag inte annat än för att skriva ut text och enstaka skissbilder där jag inte har samma krav på kvaliteten.

Och så sällan som jag behöver byta bläckpatron i min Canonspruta så blir det som regel originalpatroner som sitter i. Har vid några tillfällen satt i patroner som inte är original utan att det har visat sig innebära någon skillnad i funktion eller färg. Men det har inte varit de billigaste varianterna.
 
Jag har en Canon s820 som använder BCI 6-patroner. Jag tycker att de är så pass billiga att jag reflekterar inte på att använda pirat eller återfylla dem. Den har ju ett fast skrivarhuvud som jag inte vill riskera att få problem med. Men jag använder den nästan bara till foto och snyggare grafik.

Till allt annat använder jag en omkring 10 år gammal HP 850C. Den återfyller jag patronerna på med JR-bläck och det har nog gjort i omkring 5 år. Den använder patroner med integrerat skrivhuvud som är rätt dyra. De går att återfylla ett antal ggr innan man måste köpa en ny, men de är rätt dyra. Den svarta patronen HP45 kostade nära 400 kr sist jag köpte en men det är nog ett par år sedan. Fast Min HP med ny originalpatron spöar Canonskrivaren när det gäller grafik och text. Och den startar omedelbart.

Försök få tag i någon begagnad HP eller äldre Canon och använd den till textutskrifter och återfyll patronerna till den och använd fotoskrivaren till fotoutskrifter.
 
Det är märkligt va mycket skit en del råkar ut för!
Till min utmärkta bärbara bläckstråle skrivare
Canon BJC-85, använde jag det första året original
bläckpatroner, därefter till en bråkdel av original priset, just InkClub bläckpatroner, nu har jag bara haft InkClub, som leverantör, alla de senaste 5 åren!
Fungerar perfekt, InkClub har en och samma leverantör av sina bläckpatroner, ingenting annat.
De är nu störst i Europa på bläckpatroner, det måste betyda på nöjda kunder eller är det ren tur?
Kan det vara att många ägare av bläckstråle skrivare inte kan sköta sin skrivare rätt?
Om inte skrivaren användes på flera veckor, klart bläcket torkar i mikro munstyckena, lägg därför alltid bläckpatron och munstycke i en original ask
(kommer med vid leverans av alla Canon skrivare) eller helt enkelt, lägg allt i kylskåpet.
Kolla instruktionsboken till skrivaren, innan ni klaga på leverantören av bläcket!
 
Har köpt piratpatroner på Ullared,
Skall man köpa billigt så varför inte göra det där :)

Har någon provat deras patroner? De är av märket: Proove.

För att slippa svaret att man får vad man betalar för så kan jag tala om att Crimson står för de seriösa kopierna som jag kör fram. Min epson står för tillfälliga visa upp bilder.


Mvh

Håkan
 
Jag har försökt med 2 olika piratmärken men misslykades att få några bra bilder.Naturligtvis lämmnar jag mina bilder till ett bra labb när jag någongång säljer en förstoring.Men när jag skriver ut på min Epson 950 vill jag ha fullgoda bilder som jag visar och det får jag inte med piratpatroner,men det finns nog många som acepterar sämmre kvalitet.Och det är ju upp till varoen.Kenneth
 
Ateljefotografer och piratbläck

Hej! Jag har förstått att killarna på www.patroner.se har flera ateljefotografer (proffs) som kunder och som fått bra råd om när det är bäst med originalbläck resp när kompatibelt (pirat) bläck fungerar lika bra. Varför välja det ena eller det andra när man kan välja båda - och få råd om hur man skall göra för att det skall bli bra ;-)
 
Jag har själv sålt mycket bläckpatroner från en butik där jag arbetade i två år. Vi sålde bara orginalpatroner, men jag är övertygad om att det finns piratpatroner som är lika bra (och det finns säkert de som är sämre) eftersom patronerna är allt annat än avancerade i sin konstruktion. Det är dock helt klart så att de absolut bästa piratpatronerna är de koltoners som man använder till laserskrivare (det är överhuvudtaget ingen skillnad, man har bara fyllt på en gammal orginalpatron och lagat eventuella trasiga delar). Jag skulle dock vilja uppmärksamma alla som kör med bläckstråleskrivare att inte använda pirattillverkade patroner inom garantitiden, då de flesta tillverkare av skrivare inte låter garantin vara gällande om skrivaren gått sönder med något annat än orginalpatroner (hur de nu kollar detta är en annan fråga, jag antar att man skulle kunna byta ut piratkopierna mot orginal innan man skickar in den på service och helt enkelt hävda att man använt orginalpatroner då skrivaren havererade).

Mvh

David
 
Kan fråga er här också.
Jag har idag ersatt en pirat patron med en annan av ett annat märke. Men då hittar inte skrivaren någon av mina 6 patroner, alla är pirat.

Vet någon hur man kan kringå det? Den frågar efter orginalpatronen hela tiden.

Tacksam för svar

Håkan Ringman
 
CIS-system

Jag har en Epson R1800, och köpte ett CIS-system till denna:

http://www.inkrepublic.com/ProductDetail.asp?item=R800


Och det funkar absolut klockrent! Resultatet på utskrifterna är kanonbra, skriver ut en hel del i A3+ format, och på rullpapper.

Har haft systemet i ca 8 månader nu, och jag vet inte hur många 1000-lappar jag har tjänat in, säkert bort åt 10.000:- kr.

I och för sig, så skriver men väl ut mycket mera, när man har ett sådant system, och inte behöver tänka på bläckkostnaderna.
 
Har du en skrivare som börjar strula. Det första de tittar på är patronerna. Aha, piratpatroner, då gäller inte garantin. Sedan följer en lång juridisk process om vad som orsakat felet.
Har du en billig skrivare så tjänar du på piratpatroner, men en dyr skrivare bör du tänka dig för.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.