Annons

"Pirat"-batteri till 7D/5D mk2

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
I nätbutiker, på Tradera och Ebay finns ju billiga batterier till de flesta kameramodeller för nån hundralapp styck. Jag har själv några sådana till min 40D, och de funkar utmärkt.

Även modellen LP-E6 till 7D/5D mk2 går att hitta. Men vad jag förstår går de flesta av dessa LP-E6-kopior inte att ladda i Canons orginalladdare.

Nu undrar jag om någon 7D- eller 5D mk2-ägare hittat lågprisbatterier som funkar i Canonladdaren. Och helst ger korrekt laddningsinfo i kamerans sökare.
 
Det kommer nog - det finns några som påstår att de fungerar så på E-bay redan, men de känns inte som leverantörer jag skulle välja. Bara att vänta och se! Canon har gjort det svårare nu än tidigare.
 
Okej, du har inte testat själv alltså? Det finns en säljare på Tradera som påstår sig ha batterier som funkar i Canonladdaren, men jag skulle gärna höra att någon annan på FS testat! I värsta fall får jag väl själv ställa upp som försökskanin, kostar ju inte mer än nån hundring...
 
jag har(hade) ett som INTE fungerar i original laddaren, men fungerar med metlevererade "skräpladdaren". Det finns kanske någon som fungerar, det BORDE iaf finnas,men ingen som jag har bekräftat att de fungerar iaf - men som sagt, vissa påstår det iaf.
 
JAg skulle också gärna vilja veta. Hur pass bra är kopiorna? Är de acceptabla? Ok att man får en extra laddare till, det gör inget för min del, men hur bra är batterierna jämfört med canons egna svindyra?
På Tradera får man två batterier och en laddare för ett par hundringar. Är det värt det eller ska man satsa på ett enad för en tusing?
 
Jag skulle inte köpa piratbatterier till 7D eller 5D Mk II av två anledningar. På Canons videokameror som har liknande sorts "intelligenta" batterier finns också piratbatterier att köpa billigt på nätet. Dessa piratbatterier går inte att ladda i originalladdaren. Originalbatteriet går inte att ladda i skräpladdaren som följer med. Man måste alltså ha bägge laddarna tillgängliga för att kunna ladda bägge batterierna. Det är den ena anledningen.

Den andra anledningen är att i alla fall Canons videokameror känner igen batterierna som sätts i den och märker att "nähä, det här är ett piratbatteri" varpå den slänger upp ett meddelande på displayen att den inte kan kommunicera med batteriet och man måste bekräfta att man verkligen vill använda detta batteri. Detta innebär ett par extra knapptryckningar som tar några värdefulla sekunder. Detta händer också varenda gång man slår på kameran. Det är den andra anledningen. 7D verkar ha ett liknande system för att identifiera batterierna som videokamerorna.

Som sagt, detta gäller Canons videokameror, men det fick mig att inte upprepa misstaget jag gjorde med videon (HF200) där jag köpte ett billigt piratbatteri när jag skulle köpa ett extra batteri till 7D. Varför köpa en kamera för minst 15000 och sedan inte köpa ett batteri som är 500 kr dyrare än piraterna?

Batterikapaciteten verkar dock vara OK - återigen alltså för videokamerorna.
 
JAg skulle också gärna vilja veta. Hur pass bra är kopiorna? Är de acceptabla? Ok att man får en extra laddare till, det gör inget för min del, men hur bra är batterierna jämfört med canons egna svindyra?
På Tradera får man två batterier och en laddare för ett par hundringar. Är det värt det eller ska man satsa på ett enad för en tusing?

De piratbatterier jag har fungerar utmärkt till 5D mk2. Dock blir det en extra laddare att ta med på resor samt att det är surt att inte se hur mycket styrka som finns kvar. Jag skulle nog ändå rekommendera originalbatterierna men när jag behövde ett par extra fanns inte Canons på marknaden någonstans.
 
Funderade också på att köpa piratbatteri till min 7D. Men ogillade att man behövde en extraladdare samt att batterinivån inte fungerade.
Men extra batteri måste jag ha som garanti när jag är ute och fotar uppdrag. Pinsamt värre när sånt händer.

Jaja, imorn står jag utan kamera och inväntar min kommande 7D. Lär bli rastlös.

/Stefan
 
Att inte kunna se hur mycket som finns kvar i batteriet är ju helt avgörade. Då vet man aldrig om det är nästan fulladdat eller nästan tomt. Det blir jobbigt att ladda det gång på gång varje gång man ska ut, eftersom man inte är säker.

En annan aspekt är den garanti man har på kameran. Jag läste en tråd på nätet om tankar på att Canon kanske lagt in något så, att om kameran pajar, kan dom se att ett piratbatteri används och använda det som argument för att inte garantin gäller. Tanken är inte så tokig eftersom orginal batterierna registreras i kameran så borde ett pirat batteri kunna lagra information åtkomlig bara för deras tekniker.

Sen till slut instämmer jag med föregående talare angående att man köpt en kamera för 16.000 och ett batteripack för 2000 och sen snåla med inköpet av ett batteri, vars kvalité man inte har någon garanti för alls. Det låter ju märkligt...
 
En annan aspekt är den garanti man har på kameran. Jag läste en tråd på nätet om tankar på att Canon kanske lagt in något så, att om kameran pajar, kan dom se att ett piratbatteri används och använda det som argument för att inte garantin gäller. Tanken är inte så tokig eftersom orginal batterierna registreras i kameran så borde ett pirat batteri kunna lagra information åtkomlig bara för deras tekniker.
Det kan säkert vara aktuellt om det är så att det är batteriet som orsakat felet på kameran, men inte annars.
 
I nätbutiker, på Tradera och Ebay finns ju billiga batterier till de flesta kameramodeller för nån hundralapp styck. Jag har själv några sådana till min 40D, och de funkar utmärkt.

Även modellen LP-E6 till 7D/5D mk2 går att hitta. Men vad jag förstår går de flesta av dessa LP-E6-kopior inte att ladda i Canons orginalladdare.

Nu undrar jag om någon 7D- eller 5D mk2-ägare hittat lågprisbatterier som funkar i Canonladdaren. Och helst ger korrekt laddningsinfo i kamerans sökare.

Min erfarenhet av "piratbatterier" är väl inte goda. Till min 350d hade jag ett orginal batteri och ett "billigare" "pirat". Orginalbatteriet fungerade prickfritt ända tills kameran la av i somras efter ca 4 år och 120000 bilder. Piratbatterierna däremot fick jag byta i parti och minut. Har därför kommit fram till att orginalbatterierna trots allt är billigast.
Och har två sådana till min 7d och har detsamma till min 450d

Däremot "piratobjektiv" har jag inget emot.
 
Kan bara svara på hur piraterna fungerar annars:
Har ett par piratbatterier till min 450D, dom fungerar alldeles utmärkt. Ser ingen som helst anledning att köpa originalbatterier i det fallet eftersom de helt enkelt är överprisade.

Men antagligen är det olika från pirat till pirat. Köper man Canon så vet man ju vad man får. Och om man på dessa kameror (7D mfl alltså) inte ser batterinivån och inte kan använda canonladdaren, så vet jag inte hur jag skulle ha valt... lite taskigt av Canon där.

Hoppas dom inte kommer med intelligenta motljusskydd också. Det är ju också en sak som det inte finns minsta skäl till att köpa original. :)
 
Jag köpte "pirat"-batteri till min 60D, hos Jessops i England när jag var där, fabrikat Hähnel, det funkar än så länge lika bra som orignalet och går att ladda alldeles utmärkt i Canons originalladdare.
Beter sig precis likadant som orignalet, med samma finesser som att kunna se ungerfärligt antal återstående "skott"

Har sedan många år kört med Jessops eget märke i min gamla väl använda 400d och där har faktiskt orignalbatteriet dött av ålderskäl före piraten som inköptes bara någon vecka efter kameran.

Nu skall man kanske skilja på att köpa i en fotoaffär mot att köpa på ebay, men jag har köpt många olika batterier på ebay b.la laptops batterier och de har fungerat ypperligt, men ibland går man på en mina som när jag köpte ett väl billigt batteri till en kompaktkamera, det höll inte speciellt länge.

Sunt förnuft är vad som gäller, men vill säga att åtminstone till min 60D funkar piratbatterier lika bra som Canon orignal än så länge, nu kostade iofs Hähnelbatteriet nästan lika mycket som orignalet, skiljde väl £15.
//Chris
 
hej! Jag köpte ett par batterier på tradera, 143 kr styck. Jo, de gick att ladda i originalladdaren och de går att använda med kameran.Är de lika bra? Svar nej!
SKulle filma en video och hade tre batterier. Tror piraterna varade lite drygt en timme var och canons original ca 3-4 timmar!
Jevvel skitbatterie med andra ord. Ska fan skicka en klagomail nu, lär inte få en krona tillbaks och har redan skrivit positiva omdömen till säljaren.
/blåst
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.