Annons

PIR-detektor (rörelse) + budget kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Birger Olsson skrev:
Kan givetvis/troligtvis vara ett stift + foten som jord som utlöser den.. Googlar forfarande... ingen blixt-guru tillgänglig?
Om man tittar på blixtskon på en kamera (ej Minolta eller Sony Alpha) så ser man en stor centralt placerad anslutning och kanske ett antal mindre anslutningar. Den stora anslutningen är standardiserad, de andra är har funktioner som är beroende av tillverkare. När kameran vill utlösa blixten kortsluter den mellan den stora anslutningen och metallen i blixtskon.

En helt vanlig blixt som monteras i en vanlig blixtsko löser ut om man kortsluter mellan stiften som motsvarar den stora anslutningen (enl. ovan) och någon metalldel som är i kontakt med blixtskon när blixten är monterad.

Observera att äldre blixtar kan ha en ganska hög spänning (upp till flera hundra volt) som ska kortslutas.

Kortsluta blixten

Om det nu är "flera" hundra volt så skall du nog ta o sätta ett slav-relä emellan annars lär Detektorns relä "springa hem o dö"
IR detektorers relä är inte byggt för detta att hantera stora spänningar eller strömmar.
Detta slav-relä skall vara konstruerat så att det klarar höga spänningar o strömmar är det inte det kommer kontakterna att "klibba" samman pga gnistbildning, mao svetsas ihop vilket är fallet för IR detektorns interna relä.
Se bifogad bild för schema. fint gjord i Paint :)

Bilagor

• schema.jpg
    schema.jpg
    10.7 KB · Visningar: 451
Tack för informationen Göran! Precis vad vi behövde!

Vi behöver inte oroa oss för "flera hundra volt" år 2007 i mikroprocessor eran.

Blixtskon och centerstiftet är allt vi behöver veta.

Det är bara att köra på. Kortslut och var glad.

Magnus, ta inte illa upp, men varför skulle spänningen * strömmen vara så hög i blixtskon? Det skulle vara ett rent fabrikationfel idag.

Det sitter datorer på båda sidorna. Utan att veta något om blixtar kan jag garantera att det är ofarligt att kortsluta. Om en blixt skulle kunna "rosta" en kamera (eller en människa) skulle dom inte bli speciellt populära.

Annars har du rätt Magnus. 1000V "svetsar" genom 1mm luft med tillräcklig strömstyrka.

Du säger också "om" Magnus, så jag tror vi är på samma linje.

Birger Olsson skrev:
Vi behöver inte oroa oss för "flera hundra volt" år 2007 i mikroprocessor eran.
Jag nämnde det utifall någon inte vill leka med sin moderna blixt och därför letar fram en gammal blixt från 60 eller 70-talet. Moderna blixtar och moderna kameror har, som sagt, "datorer" i båda ändar, men en blixt från 70-talet är inte någon avancerad konstruktion.

För de som kan lite om elektronik och vill veta varför en gammal blixt kan ha så hög spänning är förklaringen att primärlindningen av blixtens tändtransformator var kopplad mellan blixlampans drivspänning (ca 300V) och utlösningsanslutningen som därmed vilar på en hög spänning. När utlösningsanslutningen kortsluts till jord genereras en hög spänningspuls på tändtransformatorns sekundärlindning som tänder blixlampan.

Om en begagnad EOS 300D, 350D eller 400D kan kallas för budgetkamera låter jag omgivningen bedöma. Dock har den möjlighet till extern utlösare genom att koppla in en 2,5 mm stereoplugg där rörlesedeckaren kan kan sluta kretsen vid passage och lösa ut kameran, som i sin tur kan trigga blixtar. Sedan gäller det att få grejorna att fungera längre än kamerans inbyggda batteri.

Tack för alla svar!

Med budgetkamera så syftade jag till 99 Kronors kameran som tråden handlar/handlade om från början. Inget annat.

2.5mm stereoplugg är betydligt billigare och bättre än att klippa av en trådutlösare. Det var bara ett exempel för att beskriva hur enkel kopplingen är.

Lite dyrare, ha ha, dom har ju lagt till ett dollartecken :)

2.5mm stereoplugg finns både på Kjell och på Elfa för några tior.

Frugans kamera är nu i farozonen!

Tror det är bäst att ta fram plånboken och köpa en 500 kronors kamera om man vill behålla husfriden :)

99 kronors varianterna är spårlöst försvunna från marknaden och tur är väl kanske det. 500 Kr verkar vara det som är billigast nu. Synd att det ökar priset på projektet så mycket, speciellt om man vill ha tio "fällor" av detta slag.

Birger,
Är det någon speciell kameramodell du tänker på? Det finns väl ingen billig kamera som har fjärrkontrolluttag. Man måste alltså ta sig in i kameran och ansluta några trådar som man tar sig ut med genom höljet någonstans. Äldre Sony-kompakter är ofta lätta att ta sig in i. Fast där krävs en viss enkel logik för att slå på och avfyra kameran.
Systemkameror har oftast anslutning för elektrisk trådutlösare. Ofta krävs en slutning för AF och en som sluts senare för avfyrningen. Pentax K10D slår av sig efter viss inställd tid men den kameran kan väckas genom att man sluter AF-kontakten.
Kollade runt lite men hittade ingen klar favorit…
/Harald

Hej Harald! Jag har fortfarande inte hittat någon lämplig kandidat bland kompakterna. Riva isär och bygga enkel logik är bara på plus sidan i detta väder :)

Igår testade jag en PIR-detektor med min 400D och det fungerade perfekt. Tyvärr får jag dock leta efter en ny PIR-detektor för den jag köpte är allt för okänslig för fågel, ekorre, hare, osv...

För er som vill testa med era Canon- systemare så köpte jag följande:

-Detektor:
http://www.kjell.com/?item=50604&path=106600000,107700000,108000000
-Relä:
http://www.kjell.com/?item=50602&path=106600000,107700000,108000000
-2.5mm anslutning till kameran:
http://www.kjell.com/?item=39183&path=6800000,14200000,19000000

Arbete/Resultat:

- Provade först med 9V-batteri, men tyvärr drog inte det reläet med mindre än 11V. Detektorn + detektorns relä fungerar dock utmärkt med 9V-batteri.

-Köpte färdig kabel och klippte av den för att slippa löda 2.5mm kontakten som är så liten. Man kan köpa hane-hane kablage också och dela med någon fotokompis, men jag tog denna för att den fanns i lager. Det är den röda ledaren + skärm som utlöser kameran.

Återkommer när jag hittat en kompakt att slakta.

Hej Birger,
Hur har det gått med PIR-detektorn och med kameravalet…?
Jag har ett uppdrag där en person vill kunna fjärrstyra en kamera som ska sitta i en frostfri låda med en PIR som kan känna igenom en glasruta…
Har inte kollat marknaden men kom på att du nog kommit på ett och annat så här ett år efter förra inlägget!
Hälsningar
Harald

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar