Annons

Pinhole

Produkter
(logga in för att koppla)

Petter Å

Aktiv medlem
Har köpt en Holga, en vanlig med plast lins. Men jag har sett att det finns en variant med pinhole istället. Vad är grejjen med pinhole, hur blir dessa bilder? Det verkar som om man kan få väldigt bra närgäns med skärpan. Hur karaktäriseras pinholebilder mot vanliga med glugg och lins? Hur blir färjer och kontraster etc när man inte har linser som bryter ljuset. De bilder jag sett är super sköna!

Vad är grejjen med pinhole, hur blir dessa bilder? Det verkar som om man kan få väldigt bra närgäns med skärpan.
Ja, det är en del av grejen med hålkameror. Man får en bra närgräns samtidigt som man har ett oändligt skärpedjup, på grund av att hålet är litet. Och långa slutartider. Och simplicitet. Och fotografins barndom. Och att lära sig hur en camera obscura fungerar. Och hela filmsvängen. Och leendet man får av att fånga bilder på en bit plast genom att det är ett hål i en burk.

Hur karaktäriseras pinholebilder mot vanliga med glugg och lins? Hur blir färjer och kontraster etc när man inte har linser som bryter ljuset. De bilder jag sett är super sköna!
De karakteriseras av ett extremt skärpedjup samtidigt som de får med alla egenskaper och otrevligheter långa slutartider innebär. Färger och kontraster har jag aldrig funderat över när det gäller hålkameror. Det väckte dock en del intressanta funderingar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar