Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Picasaproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
Har får jag Picasa att ta till sig bilder? Ska jag lägga dem på skrivbordet eller i någon speciell mapp?
Kan Picasa överhuvudtaget ta emot bilder i Word?

Picasa kan skanna genom hela ditt system efter bilder, dvs alla inkopplade enheter både interna och externa diskar. Du kan även specifiera vilka enheter den ska plöja genom efter bilder.
Lägg bilderna vars du vill och definiera sedan den mappen i Picasa.

Vad jag inte begriper är vad du menar med sista meningen du skrev, jag ser ingen logik i din fråga överhuvudtaget.

/ Magnus

under Arkiv/Lägg till mapp i Picasa ... definierar du var han ska söka efter bildfiler

fattar inte heller vad du menar med word i sammanhanget

Petter ...

Picasa kan skanna genom hela ditt system efter bilder, dvs alla inkopplade enheter både interna och externa diskar. Du kan även specifiera vilka enheter den ska plöja genom efter bilder.
Lägg bilderna vars du vill och definiera sedan den mappen i Picasa.

Vad jag inte begriper är vad du menar med sista meningen du skrev, jag ser ingen logik i din fråga överhuvudtaget.

/ Magnus

Om jag vill placera en bild jag fått i ett e-mail i Picasa, hur gör jag då? Att lägga den i "mina bilder" eller på skrivbordet funkar inte alls. Inte heller att dra bilden på skrivbordet till picasaikonen.
Om jag gör en wordkopia av exempelvis en illustrerad tidningssida på internet och sedan vill ha in någon av bilderna i Picasa - hur gör jag då?
Det sägs att Picasa ska söka igenom såväl skrivbord som "mina bilder" efter just bilder. Men hur får jag Picasa att göra detta? Någon begriplig bruksanvisning har jag inte hittat.

Jag tror inte att Picasa klarar av att läsa bilder som ligger inne i en annan fil, som ex. bilder i en Word-fil.

Under menyn Verktyg finns ett alternativ som troligen heter Mappalternativ, där du kan ställa in vilka mappar som ska sökas igenom efter nya bilder.

(Har inte programmet installerat, så namnet på alternativen är en kvalificerad gissning ... )

Titta på denna sida för mer info:
http://picasa.google.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=19544

Picasa hanterar bilder av typen:
bmp
gif
png (Photoshop)
tga
tif
psd
vissa raw bland annat Canons

Om du vill att Picasa ska hitta din bild måste den vara av något av ovanstående format.

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar