Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Picasa och äganderätt

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Jag vill använda gratis fotoprogram för lättare redigering av mina bilder och har kollat lite på Picasa. Är det någon som vet om det är något strul angående äganderätten kring bilderna om man använder programmet? Det är ju ofta det när det är större företag som google eller facebook inblandade. Kan jag vara säker på att min bild endast är min? Det borde ju inte vara några problem eftersom redigeringen sker lokalt i datorn. Vill också passa på att fråga om tips på andra program som är gratis.

Faststone Image Viewer, www.faststone.org.
Jag har använt det i sådär 10 år. Det är ett suveränt visningsprogram som visar dina bilder utan en massa ramar och annat krams. Lär du dej programmet så kan du göra rätt avancerade redigeringar i det också. Det kan och bör ställas in så at det passar ditt sätt att arbeta. Rätt inställt läser det färgprofilen i bilderna också. Det hittar inte på några egna dumheter heller eller kontaktar husse i itid och otid.

GIMP. Enkelt uttryckt är det en gratisversion av Photoshop. Det ser lite annorlunda ut, och du har inte lika mycket tillägg, men du kan göra samma saker.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto