Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Picasa. Hur göra mörkare

Produkter
(logga in för att koppla)

svwa

Aktiv medlem
Kan man göra högdagrarna mörkare och skuggorna ljusare i Picasa ???

Jag tycker att Googles gratis bildbehandlingsprogram Picasa är alldeles förträffligt för vissa uppgifter, bl.a. sortera bilder, skriva ut flera bilder på en A4-sida, maila bilder m.m.

MEN FÖLJANDE UNDRAR JAG ÖVER.

I Picasa finns under "justering" möjlighet att via skjutreglage
1. göra ljusa områden i bilden ljusare, men bara ljusare,
2. mörka områden mörkare, men bara mörkare,
3. och så kan man öka ljusstyrkan totalt sett (men bara öka ljusstyrkan inte mörka den).

Skjutreglagen står i ena ändläget (det vänstra, inte i mitten) och det går alltså bara att justera enligt ovan.

Normalt vill man ju göra tvärtom, dvs. ljusa områden mörkare och mörka områden ljusare och så fungerar det ju också i Adobe Photoshop Elements (3).

Skall Picasa fungera så eller känner någon en lösning ?

Har letat i "inställningar" men kan inte finna någon möjlighet att ändra.

Har sökt i flera forum utan att hitta något svar och vore tacksam för tips och hjälp i denna fråga.

Jag använder också Google Picasa för snabbredigering av en del av mina bilder. Det jag gillar är att ett skjutreglage i Picasa åstadkommer lika mycket som skulle kräva kanske tre eller fyra åtgärder i Photoshop för att uppnå samma resultat.

Dock håller jag med dig, det finns vissa brister i utformningen. Vore trevligt med utökade funktioner på bildredigeringssidan.

Kolla in Faststone.... ( www.faststone.org )gratis suveränt program som jag använder tillsammans med Photoshop CS2 och Picasa.

Tryck på F (full screen) när du gått till rätt katalog och markerat en bild. För sedan musen till de olika sidorna av skärmen.... du kommer att bli överraskad... ;o)

Prova även att trycka på siffertangenterna när du har en fullskärm, nollan tar dig tillbaka.

MVH/Bengt Falke

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto