Annons

Photozone testar Pentax FA 50/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)
En av de skarpaste linserna som finns måste de vara, men exakt hur långt den når får vi inte veta då den gick i taket. Vad jag kan se är det bara Minoltas 50/1,7 som fått bättre värde men då är också taket med Sony Alpha högre. Oviktig kuriosa men ändå lite kul, sen gör ju inget att bokehn också är utmärkt.

Jag är inte förvånad!
Pentax har fina gluggar, faktiskt.
Även Minoltas 50/1,7 är i praktiken mycket skarp, testen visar ju att även det är sant!
Min Pentax Takumar 55/1,8 (MF), från 1962, sitter på ett kamerahus Asahi Pentax S3, är en av de skarpaste gluggar jag äger, mekaniken är en dröm, väl i klass med Zeiss eller Leitz!
Märkligt nog, denna glugg kostar ändå bara i fint skick, (mint cond.), omkring 600:- och uppåt!

larsborg skrev:

Min Pentax Takumar 55/1,8 (MF), från 1962, sitter på ett kamerahus Asahi Pentax S3, är en av de skarpaste gluggar jag äger, mekaniken är en dröm, väl i klass med Zeiss eller Leitz!

Så sant! Har ingen M lins själv men kände på en nyligen, helt makalös mekanik.

De här Pentaxobjektiven tycks vara de som står på tur att bli testade av Photozone:

Pentax DA 14mm f/2.8
Pentax DA 21mm f/3.2 AL
Pentax DA 70mm f/2.4
Pentax FA 50mm f/1.4
Pentax DFA 50mm f/2.8 macro
Pentax DFA 100mm f/2.8 macro
Pentax DA 12-24mm f/4 ED AL
Pentax DA* 50-135mm f/2.8 ED IF SDM

Sigma AF 14mm f/2.8
Sigma AF 70mm f/2.8 macro
Tamron AF 14mm f/2.8 SP
Tamron AF 180mm f/3.5 SP macro

Pentax FA 31/1.8
Pentax FA 35/2
Pentax DA 40/2.8
Pentax FA 43/1.9
Pentax FA 77/1.8
Pentax FA* 300/4.5 ED
Pentax DA 10-17/3.5-4.5 FisheyeZoom
Pentax DA 16-45/4 ED AL
Pentax DA 18-55/3.5-5.6 AL
Pentax DA 50-200/4-5.6 ED

Så sant! Har ingen M lins själv men kände på en nyligen, helt makalös mekanik.

Känna på den är bara halva nöjet, ha-ha!
Köp den istället!
En Pentax Takumar 55/1,8 (MF) glugg, monterad på din Pentax K10D ger helt nya dimensioner åt fotandet.
De nya normalgluggarna till Pentax kostar betydligt mera, men är troligen inte skarpare.
Visst, MF är lite bökigare än AF, men det blir en vana!

Men K10D exponerar väl inte helt felfritt med M-objektiv?

Varför inte?
Ställ bara in rätt brännvidd/ljusstyrka, i detta fall 55/1,8!

Varför inte?
Ställ bara in rätt brännvidd/ljusstyrka, i detta fall 55/1,8!

Hej Lars.

Nu blir jag intresserad. Får du rätt exponering när du använder bländarring och kör liten bländare, ex f22?

Alltså om du exponerar med den tid som kameran ger dig utan att behöva kompensera?

Min K10D överexponerar oacceptabelt vid användande av bländarring och liten bländare.

// Matte

Mats Öberg, jag har bara haft en Pentax K10D till låns, läst manualen, lärt mig att gamla gluggar skall kunna användas.

Hur det fungerar med bl.22, inställt på bländarringen, har jag ingen susning om.

Däremot har jag en Asahi Pentax S3, med normalglugg 55/1,8, inköpt ny 1962.

Under 70-talet gick jag över till Minolta systemet, alltså nu ligger mitt intresse därför mot Sony D-SLR.

Bättre eller sämre?
Om Pentax K10D hade varit kompaktare, haft fullbildssensor, ja, då hade Pentax varit intressant igen för mig.
Nu tror jag, att Sony blir ändå först med en konsument D-SLR, med fullbildssensor, till ett vettigt pris.

Ok, då vet jag att du inte visste.

Det är så att K10D har ett ljusmätningsproblem vid "stop down" mätning som ger en kraftig överexponering vid liten bländare.
Den klarar alltså inte att mäta korrekt vid nedbländningsmätning.

// Matte

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar