** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photozone testar nya 24-70mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra mittskärpa men jag blev onekligen lite besviken på kantskärpan. Det resultatet på en DX-kamera bådar inte gott för hur den skall prestera på D3. Intressant att objektivet presterar bäst mittskärpa redan vid f4. 28-70-objektivet ser ut att prestera bäst mittskärpa lite mer nedbländat. Ser även ut att ha bättre prestanda än 17-55-objektivet överlag.

Senast ändrad:
Vid 70 mm är den nya 24-70-zoomen faktiskt betydligt sämre skärpemässigt - om vi tar hänsyn till kantskärpan - än både 70-200 och den nya 70-300 VR. Använder man 70 mm ofta är det således bättre att byta till 70-200-zoomen eller ett fast objektiv. 24-70-objektivet har förstås en fördel i sitt goda minsta fokuseringsavstånd.

Senast ändrad:
D3 har mycket lägre ytupplösning än D200 på grund av större pixlar, så det räcker nog alldeles utmärkt.

Tillägg:

Teodorian skrev:
Vid 70 mm är den nya 24-70-zoomen faktiskt betydligt sämre skärpemässigt - om vi tar hänsyn till kantskärpan - än både 70-200 och den nya 70-300 VR.
Varför jämföra äpplen och päron? Den är bättre än 28-70 överlag vad jag kan se.

Senast ändrad:
Visst verkar den nya zoomen vara bättre än både 28-70 och 17-55! Jag tyckte ändå det var relevant att jämföra den långa änden på normalzoomen med den korta änden på telezoomen (70-200). Vill jag ha bästa tänkbara kvalitet kan jag välja att byta objektiv eller flytta mig så att jag kan använda en annan brännvidd.

Det är kanske mer intressant att jämföra 14-24-zoomen med 24-70-objektivet på 24 mm. Det är väl inte givet vilket objektiv som presterar bäst av dessa två på den brännvidden men jag tror att 14-24-zoomen är bäst.

Visst kan man jämföra äpplen med päron men jag ser ingen poäng med det eftersom det inte tillför något direkt praktisk nytta. Visst kan man jämföra 24-70 mot 70-200mm i 70mm läget eller 14-24 mot 24-70 vid 24mm MEN vilken praktisk nytta har den informationen. Man lär väl knappast välja ett av dessa två på basis av vad de presterar vid 70mm alt 24mm. De är väl snarare två komplementära objektiv. Tycker nog att jämförelsen, i fallet 24-70mm, skall göras mot gamla 28-70 eller kanske möjligen Tamrons alt Sigmas motsvarighet.

johan.morck skrev:
Visst kan man jämföra äpplen med päron men jag ser ingen poäng med det eftersom det inte tillför något direkt praktisk nytta. Visst kan man jämföra 24-70 mot 70-200mm i 70mm läget eller 14-24 mot 24-70 vid 24mm MEN vilken praktisk nytta har den informationen. Man lär väl knappast välja ett av dessa två på basis av vad de presterar vid 70mm alt 24mm. De är väl snarare två komplementära objektiv. Tycker nog att jämförelsen, i fallet 24-70mm, skall göras mot gamla 28-70 eller kanske möjligen Tamrons alt Sigmas motsvarighet.

Resonemanget utgår ifrån att man som jag kommer att ha dessa tre objektiv (14-24, 24-70, 70-200) och även fasta objektiv till hands och att det är bästa tänkbara bildkvalitet man är ute efter. 24-70-zoomen är imponerande utifrån det aktuella testet. Objektivet slår flera fasta Nikkors på fingrarna (24/2.8, 28/1.4, 35/2, 50/1.4) ifråga om upplösning. Men på 70 mm är det sämre än både 70-200 och 70-300. Huruvida detta har någon praktisk betydelse får var och en avgöra. Antagligen är skillnaden vid verklig fotografering i de flesta fall försumbar och praktiska faktorer kommer istället att avgöra.

Senast ändrad:
elrohir skrev:
Jag åter kommer med mina kommentarer när jag har fått min 24-70 och 14-24 i veckan...

Har du fått besked om leverans?! Varifrån?

I samband med presentationen 070823 beställde jag direkt på morgonen från Cyberphoto både de nya kamerorna och de nya zoomarna men jag har inte hört något om någon leverans av någon av dessa produkter.

Direkt från nikon...

Teodorian skrev:
Har du fått besked om leverans?! Varifrån?

I samband med presentationen 070823 beställde jag direkt på morgonen från Cyberphoto både de nya kamerorna och de nya zoomarna men jag har inte hört något om någon leverans av någon av dessa produkter.

Hehe, där har jag bara varit ute och lagt det jag har och kommer få inom snarast... lite snabb kanske, men passade på att uppdatera den när jag väl var inne och gjorde det..

Nä, det är inte direktförsäljgning till en enstaka konsument, det var förmån att få köpa via nikon eftersom jag jobbar extra som fotorådgivare på fotovideo.

Jeppe skrev:
Jonas har ju dessutom redan D300 i sin kameraväska. Inte illa. jag trodde inte att Nikon hade direktförsäljning till enstaka konsumenter ;)

Ja, eftersom du fått beröm av mig förut kan du väl rosa "marknaden" med lite äkta Valtersonalster med D300 och 24-70-zoomen inom kort. Vi andra lär ju få vänta på att få plåta med de prylarna...

Mailade precis Lasse på Nikon och frågade ;)

Hmm.. Man kanske skulle bli såndär rådgivare, de verkar vara priviligerade :)

Så fort den kommer så lovar jag att visa lite.. :D

Teodorian skrev:
Ja, eftersom du fått beröm av mig förut kan du väl rosa "marknaden" med lite äkta Valtersonalster med D300 och 24-70-zoomen inom kort. Vi andra lär ju få vänta på att få plåta med de prylarna...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar