Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photozone recension av Canon EF-S 17-55 2,8 USM IS

Produkter
(logga in för att koppla)
Hehe - helt omöjligt att svara på.

Jag sitter just och lär mig min 30D med 17-55 och hittills är jag mycket imponerad. Okej - Canons ergonomi är inte lika bra som Nikons men bildkvaliteten är mycket imponerande. Lika bra som D200 men bättre hög-iso-egenskaper hos Canon helt klart.

Autofokus är också helt klart i D200-klass. Batteritiden verkar bättre än på D200...
 
Testa gärna med lite uppskärpning, 30d är mjuk.
20d hade tuffare skärpning liggande som default och som gav fula halos runt detaljer som stolpar, linjer etc
ps talar givetvis om rawfilerna från kameran, inte intern jpg .
d30 överst
Mikael
 
Senast ändrad:
Tittar man noga så kan dessa skillnader ses, nu är även 5d bilden skärpt, 30d har en skärpningsfaktor som är något högre
utsnitt 5d
 

Bilagor

  • ö1.jpg
    ö1.jpg
    19.4 KB · Visningar: 274
Senast ändrad:
1z. Jämfört med föregående bild som är 5d så finns det sämre detaljteckning i denna från 30d .
Hur stora dessa är och vilken betydelse det skulle upvisas i en bild får du ta en funderare på.
30d är bra-mycket bra.
mikael
 

Bilagor

  • ö2.jpg
    ö2.jpg
    18.3 KB · Visningar: 376
macrobild skrev:
Testa gärna med lite uppskärpning, 30d är mjuk.
20d hade tuffare skärpning liggande som default och som gav fula halos runt detaljer som stolpar, linjer etc
ps talar givetvis om rawfilerna från kameran, inte intern jpg .
d30 överst
Mikael

Ja, även Phil Askey påpekade ju det i sin recension av 30D. Han rekommenderade skärpning 3 som en bra kompromiss.
 
nä-det var två nya utsnitt från samma bilder, dessutom så står det från vilken kamera de kommer ifrån
Mikael
 
macrobild skrev:
nä-det var två nya utsnitt från samma bilder, dessutom så står det från vilken kamera de kommer ifrån
Mikael

Jo, dom nya utsnitten hajar jag vilken som är vilken. Men det står inte vilket av dom första som hör till vilken. Men jag utgår från att du kör samma ordning som dom nya vilket alltså innebär att 30d är 1x, och då tycker jag 17-55/2.8 verkar tappa mycket skärpa mot kanten.
 
macrobild skrev:
1z. 30d är bra-mycket bra.
mikael

Lika bra som D2X? ;-)

Skämt åsido, det är som att jämföra äpplen och päron. Men frågan är om den inte är ännu mer prisvärd än D200. D200 vinner ju utförandemässigt, men 30D vinner bildmässigt skulle jag vilja säga efter min ganska korta testning...
 
tycker att Canon snållar med att inte låta motljusskyddet följa med på köpet (460kr) ner gluggen kostar ca 10 000kr.....
Sigma låter altid m-skyddet följa med sina gluggar tror jag.:-(
 
Håller med. Nikon skickar nästan alltid med motljusskydd också. Dessutom är motljusskyddet till 17-55 restnoterat överallt. Har varit ute och plåtat med det hela kvällen och det är lurigt utan skyddet...

Men, men - ett jäkla bra objektiv är det i alla fall...

Vad som däremot är irriterande är att Canon fortfarande inte fattat att man ska ha auto-iso på systemkameror. Det är den bästa funktionen på Nikon.
 
Senast ändrad:
Jag beställde mitt motljusskydd i tid och det känns bra att ha det, även om det är stort. Gluggen verkar ge utsökta resultat, måste jag säga! Har dock inte hunnit testa så mycket sedan jag fick den i början av veckan.
 
Vad jag kan se hittills så är den fantastiskt bra. Funkar alldeles utmärkt på 2.8. Aningen mjukare än nedbländad i vidvinkelläget, men inzoomad ser jag knappt skillnad på 2.8 och bländare 8. Mycket snygg boque också.

Har inte ens lyckats hitta någon CA än.

Prestandamässigt är linsen bättre än Nikons 17-55/2.8 som kostar 14800 och inte har IS. Men Nikons lins är förstås vädertätad och tåligare byggd.
 
Jag tycker att 17-55/2.8 är bland det skarpaste på marknaden, om inte det skarpaste. Sen så är det väl upp till kameran att ta till vara på den kvalite som optiken släpper igenom. Det är så underbart med denna IS =) Den fungerar ju verkligen och det sätter för mig nya gränser för vad man kan ta för kort handhållet och i vilka situationer främst.

PS. Helt sjukt skarp optik! Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Nästan så att man måste ta in bilderna i Photoshop och lägga till 100% blur för jag ska veta att jag inte drömmer längre.

/Jättenöjd ägare.
 
ifo0s skrev:
Helt sjukt skarp optik! Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Nästan så att man måste ta in bilderna i Photoshop och lägga till 100% blur för jag ska veta att jag inte drömmer längre.

Själv har jag länge efterfrågat Lomo-filter till PS och varför inte ha det som en "picture style" i 30D också?! En massa skärpa och kontrast är verkligen störande i en bild! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.