Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photozone recension av Canon EF-S 17-55 2,8 USM IS

Produkter
(logga in för att koppla)
Grandin skrev:

Ska också bli intressant att se om Tamrons kommande 17-50/2,8 blir något att ha - dock utan IS (28-75/2,8 verkar ju prisvärd).

Ska bli Mycket intressant då Tamrons 28-75 är grym, håller deras 17-50 samma kvalitet är det ett givet köp med tanke på priset som ligger runt 4200 :)
 
Peter.H skrev:
Ja - Scandinavianphoto (Mölndal).
Och jag fick just ett mejl från dem om att min beställning finns redo för upphämtning =). Den ska bli kul att testa, och skönt att få den innan bröllopet jag ska fota i slutet av maj.
 
StefanN skrev:
Och jag fick just ett mejl från dem om att min beställning finns redo för upphämtning =). Den ska bli kul att testa, och skönt att få den innan bröllopet jag ska fota i slutet av maj.

Kul! Då ser vi fram mot lite testbilder länkade i den här tråden. Jag kör Nikon, men det objektivet gör att jag är sugen på att komplettera med en 30D med 17-55 ;-)
 
Slowfinger skrev:
Kul! Då ser vi fram mot lite testbilder länkade i den här tråden. Jag kör Nikon, men det objektivet gör att jag är sugen på att komplettera med en 30D med 17-55 ;-)
Det skulle man kanske kunna tänka sig, förutom att jag är lite dålig på att göra seriösa tester. OM jag finner tid i helgen kan det nog bli en enkel test, men det är inget löfte.

Däremot kan jag säga, efter den första tidens lekande, att mina farhågor om dålig kontrast och färgåtergivning (se ovan i tråden) var helt i onödan. Utan att ha gjort direkta jämföresler vågar jag mig ändock på att säga att det presterar minst lika bra som min favorit 50/1.4 på den fronten.

Skärpan är riktigt bra och jag kommer inte ha några betänkligheter att fota med full öppning.

Angående motljus så tog jag tre ytterst snabba testbilder idag och även om det blev en viss kontrastförsämring så håller objektivet upp mycket bra. Nu har jag ett UV-filter på så det påverkar ju dessutom resultatet till det sämre.

Sen är ju IS en riktigt bra funktion som jag aldrig har testat tidigare. Jag har lyckats få riktigt bra resultat ner mot 1/10 vid 55mm och jag ser fram emot att kunna fånga rörelseoskärpa utan att behöva ha med ett stativ jämt.

Så, allt som allt är jag hittills mycket nöjd och den enda nackdelen jag ser nu är att jag kanske kommer använda min kära 50mm prime aningens mer sällan...
 
Jag beställde min för flera månader sedan men har inte hört något ännu. På YFO står det att den finns i lager så idag ska jag ringa och kontrollera vad som gäller. Man ser ju fram emot att få testa gluggen så snart som möjligt.
 
Skärpa,färg och allt verkar alldeles super!
Jag har hunnit ta bilder i flertalet av situationerna jag oftast hamnar i i mitt fotande och jag tackar gud för denna glugg!!!

Brukar inte testa så mycket utan mer uppleva bilderna rätt och slätt, har dock i studio tagit två likadana bilder på modell med 17-55 IS USM och mitt fasta 50 1,8 och hur jag än vänder och vrider och skärper och donar så ser jag ingen skillnad i bilderna på f/9.

Vinjetteringen har jag åxå upplevt, jag tycker inte det påverkar mina bilder så att man behöver känna obehag.

Och med denna har jag bestämt mig för INTE fullformat för de närmsta 3-åren iallafall.

En lite halvslafsig recension för de ytterst intresserade bara.

Ha det bra alla / Kenneth
 
Jepp, vi delar åsikter Kenneth. Mitt objektiv hade dock en liten aning bakfokus, c:a 1.5-2mm. Hade tänkt att åtgärda det, men efter gårdagens inbrott i lägenheten slipper jag tänka på det ett tag.

Jo, jag är lite bitter...
 
Roligt att den verkar så bra! Jag valde mellen 30D och D200 och det var i hög grad existensen av denna glugg som avgjorde till Canons favör. Väntar dock fortfarande på mitt ex...
 
Jag tycker man får en ruggigt fin glugg för ganska lite pengar. Okey, det är ingen L-glugg, men det är j-vlar i mig inte långt ifrån :)
 
StefanN skrev:
Jepp, vi delar åsikter Kenneth. Mitt objektiv hade dock en liten aning bakfokus, c:a 1.5-2mm. Hade tänkt att åtgärda det, men efter gårdagens inbrott i lägenheten slipper jag tänka på det ett tag.

Jo, jag är lite bitter...

Skit åxå, hoppas att det löser sig på nåt sätt, jag menar tjyvarna kan ju gärna ta

-fiskeutrustning
-de kylda ölen
-TV:n under fotbolls VM

Men RÖR INTE våra 17-55 gluggar ;)

Sök bland Canonfotografer som lämnar in sitt objektiv på service gällande "slightly backfocus" så har du nog fast tjyven snart HAHA

/ Kenneth
 
Stefan förresten, jag vet inte om du gjort detta men du har ju serienumret på 17-55 objektivet på kartongen. Meddela den storyn om inbrottet till de serviceverkstäder som kan vara aktuella att eventuellt få in ett exemplar med gigantiskt focusfel, alltid nåt kanske?

/ Kenneth
 
Kem skrev:
Stefan förresten, jag vet inte om du gjort detta men du har ju serienumret på 17-55 objektivet på kartongen. Meddela den storyn om inbrottet till de serviceverkstäder som kan vara aktuella att eventuellt få in ett exemplar med gigantiskt focusfel, alltid nåt kanske?

/ Kenneth
Jo, kartongerna har jag kvar, så jag ska försöka göra något med det. Nu är det inte ett gigantiskt focusfel att en normalköpare märker det, så det kanske inte är fruktbart att ringa till alla serviceverkstäder. Men jag gissar att Canon kan ha något system för att hantera stöldgods på deras auktoriserade verkstäder.

Och för att hålla oss lite On Topic så har jag ställt mig i kö för en ny 17-55:a i alla fall. Det vittnar lite om hur nöjd jag var med dess kvalite. :)
 
Hej Bo
Jag har gått igenom ännu flera bilder. 30d+lite skärpning , 30d =något mjukare i sin framtoning än 5d med samma raw uppräkning.
Hela bilden + sedan delutsnitt från 5d och 30d.
5d med 24-70 bl 8. 30d med 17-55 bländare 8
30d interpolerad upp till 11.2 i camera raw.
Vilket delutsnitt crop 100% kommer från 30d?
Mikael
 

Bilagor

  • qqhuset.jpg
    qqhuset.jpg
    18.6 KB · Visningar: 304
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.