macrobild
Avslutat medlemskap
Zoso skrev:
Jag hade läst dåliga tester om det här objektivet i Sverige, från tidningen Foto bla samt att även Risedal här på forumet tracka ner på den tillsammans med D2x, den var tex inte ett dugg bättre än 18-70 optiskt mm.
Själv avrådde jag andra från att köpa den, trots att jag aldrig ägt den själv, jag gick blint på Fotos och Risedals tester.
Därimot läste jag bara gott om den på DP och andra utlänska sajter, såg bilder från den som var helt fantastiska mm, hur som helst så tog jag en chansning och köpte gluggen, jag ville ha den större bländaröppningen och jag vill ha samma märke på mina gluggar eftersom färgstick och kontrast skiljer mellan orginal och tredje parts tillverkare.
Visst är 18-70 ett bra objektiv, inte tal om annat, men den når inte upp till den här, speciellt på bländare 2.8
Mitt ex är knivskarpt på full öppning och ger bra kontrast och fina färger, upp till bländare 5.6 är det helt fantastiskt, sen tappar den lite tycker jag.
Men det spelar ingen roll för mig eftersom jag bara använder den till gatuliv porträtt och dyligt och då är den helt perfekt, vill jag ha bilder med mycket skärpedjup sätter jag på 12-24'an, jag tror Nikon tillverkat den för att vara bättre på störra bländaröppningar än nedbländad, motsatt till 17-35'an som är bättre nedbländad än fullt öppen, en ren reportage glugg helt enkelt.
Så jag erkänner att jag hade fel om den här gluggen, den är lika bra som den kostar, Foto måste ha fått ett dåligt ex och Risedals tester tyder på att den kanske inte passar så bra tillsammans med D2x, där den tydligen gav mycket CA, men till lågpixlade D2Hs är den helt suverän i allafall har inte sett röken av någon CA ännu.
kent.
Hej du.
Det är som med det mesta, jämför man 17-55 mot exv en frisk 17-35 så är den rätt trist. Jämför man den sedan mot en glugg som kostar en bråkdel och bildresultatet är sämre i upplösning så är det upp till var och en att betala för den "kvalitet" man får för 15000:-
Jag mfl som har testat 17-55 förstår inte rktigt varför man skall betala så mycket för en glugg som faktiskt uppträder sämre tillsammans med d2x på vissa områden än en billig 18-70 eller 18-35
För prof fotografer som utsätter utrustningen för hårt slitage så kan det vara väl värt att få byggkvaliteten,hållbarheten men för den fotointresserade som varken kan dra moms, skriva av objektivet och inte slänger runt optiken så finns det i mitt tycke billigare och tom optiskt bättre konstruktioner vad det gäller upplösning över hela bildytan.
Mikael
PS . Foto, jag, Japansk testsite, mfl har inte testat samma Nikon 17-55 objektiv men fått liknande resultat. Börjar låta som Canonfotografer som försvarar sin 24-70 vilket inte heller är världens roligaste ojektiv alla gånger men dyrt. Jag har ett och har testat 3 med samma framgång.
Senast ändrad: