Magnus Edström
Avslutat medlemskap
För den intresserade.
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_1755_28/index.htm
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_1755_28/index.htm
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Precis. Alltså verkar det dumt att betala tre gånger mer än nödvändigt.Maverick skrev:
"Problemen" verkar mest vara av akademisk art och knappast något som inverkar vid praktiskt fotografering om man inte envisas med att göra förstoringar av tegelväggar...
The Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8G IF-ED DX is a professional grade lens and it certainly shows up regarding its exceptionally high build quality as well as very fast AF speed. Optically it is, without doubt, a very good lens but it has a few issues. Ja vad skall man säga ? Verkar ju inte vara något vidare eller ? Man brukar få betala ganska mkt. för endast "lite bättre" prestanda vad det gäller bildkvaliten, prisvärt nja. knappast men ordentiligt bra är det, tycker nog dom flesta som äger ett skulle jag tro !?!?!? Man ser ju inte många begagnade heller !Makten skrev:
Jösses, och jag som klagade på distortionen hos Sigma 17-70! Den här är ju ännu värre.
Ser ut att vara mycket skarp i mitten, men inte i kanterna.
Ännu ett skäl att hylla tredjepartstillverkarna;-)
Makten skrev:
Jodå, jag har provat den lite grand också. Det första som slår en är ju att den som sagt är byggd som en jäkla tank! Men jag ser det mest som en nackdel faktiskt. Den är FÖR stor. Det andra är att man direkt ser i sökaren hur klar och fin den är. Skärpan är ju utmärkt förstås.
Det jag menar är bara att 95% av alla fotografer hade klarat sig med mindre, och den är omotiverat dyr för dessa. Men visst är den trevlig;-)
Jo, men det är ju ingen direkt fördel att gluggen är tung. Om huset är rejält tycker jag däremot är bra, men en "normalzoom" som är lika tung och fet som ett nättare tele känns lite jobbigt.Zoso skrev:
Jag kan tänka mig att den känns stor och klumpig på en D50, men på ett D2 hus känns den fint balanserad på, jag håller med om att den är omotiverat dyr.
Jo, visst är det en fördel -- *om* du har en stor och tung kamera. Ett lätt objektiv till en D1/2-kamera känns lika fel som en 17-55 eller 28-70 på en D50/70. Och det är ju trots allt till yrkeskamerorna som proffsgluggarna designas för, inte D50/70.Makten skrev:
Jo, men det är ju ingen direkt fördel att gluggen är tung.
Smaksak antar jag. Tyckte det kändes utmärkt med en liten normal på ett proffshus när jag klämde på en sådan kombination. Bortsett från balansen så är det väl lagom totalvikt man vill åt för att det ska bli stadigare då tunga saker har större tröghet.jorgene skrev:
Jo, visst är det en fördel -- *om* du har en stor och tung kamera. Ett lätt objektiv till en D1/2-kamera känns lika fel som en 17-55 eller 28-70 på en D50/70. Och det är ju trots allt till yrkeskamerorna som proffsgluggarna designas för, inte D50/70.
johan_w skrev:
vad finns det för allternativ som inte har distortion? Avskyr det.![]()