Annons

Photoshopfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

rideg

Avslutat medlemskap
Om man har en detalj på ett transparant lager i Photoshop och vill måla denna med pensel i annan färg utan att påverka den transparanta delen och utan att göra någon föregående markering, hur gör man då? Det skall fungera precis som penselläget "Lägg bakom", fast tvärt om ("Lägg framför"). Kan man kanske ställa in så att alla transparanta pixlar i det aktuella lagret förblir transparanta?

Kryssa i markerad ruta.
Beror på versionen i och för sig men jag förutsätter 6/7.

Och måla på.

Bilagor

• untitled-2.gif
    untitled-2.gif
    3.3 KB · Visningar: 373
Varför inte bara använda dig av justering av färger, nivåer och kontrast? Jag menar: varför använda pennan? Själv använder jag sällan pennan och jag använder photoshop dagligen till olika sorters redigering eller skapande av bilder.

Pennan är ett verktyg som kan rädda en i många situationer.
Se bild. ;-)

Men jag antar du menar penseln i Pshp, då kan jag säga att det är ett verktyg som räddar bilder från repor, röda ögon, rynkor och en massa annat.

Bilagor

• dscf0037.jpg
    dscf0037.jpg
    14 KB · Visningar: 357
tilll MP :)
penseln och airbrush är bra för repor men inte pennan. och ja :) jag menar såklart pennan i photoshop.

och till niklas:
snabb på att deleta inlägg du! :)
jag använder också bara pennan på pixelnivå, det var väl därför jag svarade som jag gjorde.

Niklas - ja, det verkar som det! :)
Vi bor förresten nästan grannar du och jag.

mipert skrev:
Kryssa i markerad ruta.
Beror på versionen i och för sig men jag förutsätter 6/7.

Och måla på.

KALAS! Detta borde jag ha kommit på själv. Tack!

Jennie skrev:
Varför inte bara använda dig av justering av färger, nivåer och kontrast?

Därför att det handlar om att lägga till skuggeffekter på flera detaljer i en halvkomplicerad teknisk illustration som är ritad i Illustrator. Tack ändå!

mipert skrev:
Pennan är ett verktyg som kan rädda en i många situationer.
Se bild. ;-)

Jag fattar inte varför jag inte har köpt någon ritplatta ännu. Har kladdat med PS, Freehand och Illustrator i åratal men bara använt traditionell mus. Har tittat på flera plattor från bl.a. Wacom, men priserna varierar starkt och jag vet inte var jag skall lägga mig.

har också funderat på att skaffa en sådan här liten penna och ritblock till datorn. dock så har jag ingen anning vad priset bör ligga på för att d ska kunna var alite användbart iaf. inte ren skit nu men absolut inget proffsgrej. några ideer om priser inköpsställen och märken?

Jag har en Graphire 2 för cirka 1000 kronor.

Jag kommer byta upp mig någon gång men med denna får du ett professionellt redskap för all datorhantering utom Word. Man måste släppa pennan för att skriva med mer än tre fingrar.

För ergonomins skull växlar jag, wacom till 90% och en Storkula för resten. (Logitech Marble Mouse, gamla modellen med stor kula.)

På tal om Wacom...(ngt Off-Topic)

Har just skaffat en Intous2 A6 och den är fruktansvärt bra. Otroligt fräckt att i PS få olika egenskaper med ett verktyg beroende på hur pennan lutar. Visserligen dubbelt så dyr som en Graphire2 men sett till antalet bilder/timmar så blir det inte mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar