ANNONS
Annons

Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

aristo322

Medlem
Hej!

Börjar känna att det blivit dags att ge sig i kast med att inhandla och lära sig Photoshop:

Köpte PS Elements men det verkar som att Photoshop är det man ska ha och som de flesta refererar till, i tidskrifter mm.

Jag undrar:

Vilken version ska man börja med?
Vad kostar en sådan?
Var hittar man begagnat?
Är det vettigt att lägga tiden på att lära sig Photoshop istället för Photoshop Elements?

Mycket tacksam för svar!
Mats Sjögren

Vad vill du göra i Photoshop som du inte kan göra i Gimp, mer än att slänga iväg 10000 kr förstås?

Gimp

Tack för tipset!

Finns det Nybörjarartiklar om denna, eller provar man sig bäst fram själv?
Laddat ner Picassa också.

mvh

Eller så söker man in på en högskolekurs,
eller har barn som går i skolan, gymnasie skall fungera. läs noga i villkoren.
eller är man lärare
& köper PS.
ca 2000 PS CS6
ca 4000 PS CS6 +layout
ca 4000 PS CS6 +webb
ca 4000 PS CS6 +video
ca 7000 master collection

Release-versionen av Gimp är fortfarande handikappad av max 8 bitar. Alltså fullständigt oanvändbart.
Teamet annonserade i maj att det någon gång i framtiden ska stödja 16 bitar. Oklart när. Grattis.

Release-versionen av Gimp är fortfarande handikappad av max 8 bitar. Alltså fullständigt oanvändbart.
Teamet annonserade i maj att det någon gång i framtiden ska stödja 16 bitar. Oklart när. Grattis.
Verkar som 16 bitar PNG kan hanteras. Får ingen felkod på PNG så som med Tiff.

Go for Elements!

Som vanligt är det bra att börja med en bohovsanalys. Vad behöver jag för funktioner, hur mycket är jag beredd att lära mig och vad får det kosta.
Stora PS är krångligt att lära sig och man behöver jobba med det mycket för att det ska komma till sin rätt, samt dyrt. Själv slutade jag använda stora PS för flera år sedan och har helt gått över till PS Elements. Det täcker mina (amatörmässiga) behov väl och är faktiskt bättre om man inte har mycket avancerade behov. Den enda brist jag upptäkt i Elements är att den inte klarar att läsa in Kodak Photo-CD format, om nu någon har bilder kvar i det gamla formatet. Det finns enkla konverteringsprogram för överföring till JPEG så det är inget stort problem.

Rekommenderar tveklöst Lightroom samt ev PS Elements om man har behov av lager m.m. Räcker och blir över för de flesta till ett överkomligt pris.

Som sagt, vad har du för behov? Kanske inte lätt att säga, men vad har du för erfarenhet och visioner?
Jag använder endast Lightroom till 95 % av mina bilder, men skulle inte klara mig utan Stora Photoshop, använde Elements en gång för länge sedan och blev totalförvirrad, men det kanske har blivit bättre?

Det går ju alldeles utmärkt att ladda hem testversioner av Adobes alla program, och testa i 30 dagar. Du kan ju testa de tre olika programmen 30 dagar var, så har du 90 dagars test!

Det är mycket pengar för stora Photoshop, jag har haft fördelen att kunna köpa studentlicenser. Har precis uppgraderat från CS3 till CS6. Om du blir väldigt sugen på PS, så kanske det går att få tag på en begagnad CS4 eller nyare (maskpanelen om i CS4 och var en anledning till att jag uppgraderade). Alternativt ta en bildbehandlingskurs som ger rätt att köpa studentlicens, t.ex. Digital bildbehandling distans på Högskolan i Jönköping.

Jag använder nästan bara Lightroom för min bildbehandling, men har köpt CS6 via Creative Cloud för en dryg trehundring i månaden - det är dock mest min son som använder det då han tänkt sig pyssla med just bildbehandling och grafik i framtiden.

Man kan naturligtvis få tag på Photoshop på alternativa vägar, men det innebär också att man måste kringå diverse kopierinsskydd, och att göra detta är dels olagligt och medför ibland att man får virus och annat skit i datorn.

Tack för inlägg!

Finns det begagnade Lightroom 4 på marknaden eller är det att hosta upp dryga tusenlappen som gäller?

Tack för inlägg!

Finns det begagnade Lightroom 4 på marknaden eller är det att hosta upp dryga tusenlappen som gäller?

Det kom i våras om jag inte minns fel, så det är nog ganska osannolikt att det finns begagnat. Men tänk positivt! Adobe sänkte priset från runt 3000 kr för version 3, till nu dryga tusenlappen för version 4!

Jag köpte elements 10 men blev besviken. Tyckte den saknade en hel del av stora Ps snabbreglage och var allmänt krångligare i hanteringen än PS CS4. Den hade heller inget vettigt alternativ till Bridge som jag tycker är väldigt smidigt o bra.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto