Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kort jämförelse: PS - GIMP

Jag har arbetat med såväl GIMP, PS och Elements (dock bara lite i det sistnämnda). Jag var tidigare en inbiten PS-kille och körde inget annat. Jag installerade GIMP som försök på min företagsdator, eftersom det är helt gratis. Numer är jag istället inbiten GIMP-kille!

PS är enkelt att använda med bra och enkla plugins. Känner man till Adobes övriga produkter är det lätt att hitta och lätt att använda. Jämför man med ett operativsystem så skulle man kunna säga att PS är nånstans i klass med Windows XP: det finns massa guider och en hel del görs utan att du vet hur egentligen.

GIMP är också lätt att använda, men det är annorlunda uppbyggt och tar (precis som alla nya program) en stund att sätta sig in i. GIMP är som sagt gratis och i princip lika kraftfullt som PS. Enda skillnaden är att du får ägna dig åt hantverket och lära dig hur en sepia-toning görs för hand (istället för att bara välja Övertoning i PS). Självklart går samma hantverk att göra i PS, men för mig så uteblev den kunskapen eftersom genvägarna fanns. Lite bekväm är man ibland! :) Jämför du GIMP med ett operativssystem så kommer du till en fräsch Linuxversion: stora möjligheter att påverka resultatet själv, kraftfullt, men du måste lära dig att göra saker på ett annat sätt.

Enda anledningen till att GIMP inte används av de riktigt stora är att det inte arbetar med CMYK och att det bara kör 8 bitar per kanal med sina verktyg. Jag har inte läst senaste nytt, men till Windowsversionera saknas detta fortfarande.

Mitt tips: Test GIMP för allt i världen!! Det är gratis, enkelt och utvecklas hela tiden av programmerare från hela världen!

Det är nog den bästa jämförelse jag kan ge så här sent en lördagkväll! ;)
 
Christel: Mycket snygga bilder! Har sett dom förut på din hemsida... imponerande arbete!


Jag har tittat på en Graphire2 A6 också. Den går att få för under tusenlappen, 987,50:- på Dustin.se (exklusive frakt). I affär ligger den strax under 1200 som någon sa tidigare. (GIMP ska klara av tryckkänsliga pennor också förresten!)
 
Billig Bildbehandling f Mac

Christel har förstås rätt i att nåt bättre än PS inte finns, men om du kör Mac finns det ett program som heter Graphic Converter, gratis eller en liten shareware avgift om du vill slippa vänta vid varje uppstart. Det klarar en hel del av det som photoshop klarar för 2-300 spänn... eller gratis som sagt.

http://www.lemkesoft.com
 
Hemma använder jag både Mac och PC, men eftersom jag gör en del lustifikationer även på jobbet, där sju PC står och surrar, så får jag väl lägga mitt krut på ett program som inte är Mac- eller PC-specifikt.

Gimpen skall naturligtvis testas, men likväl PS.

Fråga: Är dessa brädor/penna lika användbara för fotoarbeten och i sådant fall, hur täcker de bildytan? Vilken storlek är att föredra.
 
Estethia skrev:
jag föredrar photoshop när jag målar..
så här kan det se ut när jag kladdar i ps...
eller så här..
annars säger många att de gillar att måla i painter. jag tycker dock det är ett för knöligt program.

Mycket vackert Christel!

Klantigt skrivet av mig att skriva att det vid målning är Psp som gäller, vad det skulle stå var att det är populärt till det. Men detta kan du bättre än mig så jag lämnar det.

För er som är intresserade av dessa pennor & brädor så finns en tråd om detta här.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=12982#post125522

Mvh/Larsa som knappt grejar en streckgubbe på papper...
 
Angående Gimp, går det att få stabilt under ex. XP? Har aldrig haft några problem med vare sig Psp eller PS sedan jag installerade XP för över 1 år sedan. Finns det något värre än instabila datorprogram??? Kan driva en till vansinne.

Larsa
 
GIMP stabilt.

Jorå, jag kör XP och GIMP tillsammans. Det funkar utmärkt! Jag tror att jag haft nåt litet strul med en crash, men jag pressade GIMP och datorn lite för hårt då tror jag... :)
 
maryland skrev:
Jag funderar och undrar över vilket bildbehandlingsprogram som passar ...

Jag rekomenderar dig att testa PaintShopPro8 (finns 30dagars test att hämta på www.jasc.com)
och fr.a att fundera över vad det är du behöver för den sorts bilder du vill göra.

Full version med CD, manual etc får du för en dryg tusenlapp inkl moms på Dustin....
 
Johan Okker skrev:
Olika program...

För länge sedan fanns det något som hette Corel Draw..
Finns det kvar?
Jopp, iaf för mac och då med all säkerhet även för PC också väl?. Corel Graphics 10 innehåller b l a Corel Draw, Corel Photo Paint mm. Är inte Corel lite krångligt eller är det bara jag som krånglat till det vid mina försök tro?
 
Hej

Blir lite less på alla som ständigt förordar Photoshop till all bildbehandling. Det blir minst sagt pinsamt och onyanserat. Att påstå digital nybörjaren eller ursäkta ordet nu. "Svenssons" som pillar lite med toner och färger på sina nytagna digitalbilder i sin likaledes nyinköpta digitalkamera är verkligen då gigantiska Photoshop lösningen ? Personligen tycker jag de liknas vid att skjuta mygg med atombomb. Säkerligen finns de mången avdankad militär som skulle njuta å det grövsta av detta övervåld. Men för bövelen varför tvinga in nybörjaren på ett så stort och komplext (läs kompetent) program som Photoshop förstår jag inte.

Visst för det som jobbar dagarna i ända för sitt levebröd behöver säkerligen alla miljoner funktioner Photoshop har. Men handen på hjärtat hur många av oss använder alla det tusentals funktioner Microsoft släng in i Word ??? -Vad säger ni skriver ni bara brödtext och låter programet i bästa fall avstava de ? -Hmmm ja då behövs garanterat MS Word

Nej ta bort snobberiet med att säga bilderna här ute minsan är fixade i Photoshop. På något märkligt sätt blir bevisligen bilder fixade i just Photoshop bättre ? Ibland låter det nästa som Photoshop fixar till dina kassa motiv också. Den dagen ring Expressen/Aftonbladet då är ni snälla ! För det vore en världsnyhet av största slag. Kan se reklam slogan. -Photoshop, programet som tar nya bättre motiv när du själv misslyckas.

Gå inte på den där lögnen att Photoshop i alla lägen är bästa valet för dig som nybörjare. Se er runt efter enklare alternativ och prova själva. Det finns många andra oerhört kompetenta program som för gemene man garanterat räcker mer än väl.

Vilket det programet sedan må vara tja det är tyckte och smak. Själv kör jag med Pixel32 men som flera pratat om härute. Varför inte ta och prova Paint Shop Pro ? Eller det fria GIMP ?

Har verkligen inget emot Photoshop om nu någon fått för sig det. Poängen jag vill åt är att det är lika dumt att försöka påstå Skoda Felica ägare måste ha en Ferrari 575M Maranello (pris 1 940 364 kr) för att kunna åka och handla sin mjölk på snabbköpet runt hörnet. Visst har du pengarna och behovet köp ! Men för oss dödliga behöver vi Ferrarins kapaciteter när vi handlar vår matkasse på Konsum ? Tror inte de...

//H
 
Falcon skrev:
Blir lite less på alla som ständigt förordar Photoshop till all bildbehandling. Det blir minst sagt pinsamt och onyanserat.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. För miun del har jag aldrig uppfattat något snobberi i att man använder PS - snarare tar jag det som en upplysning om att bilden är digitalt efterbehandlad. Om så i PS, PSP, GIMP eller något annat tror jag inte spelar så stor roll för många i deras roll som bildbetraktare/bildbedömare...

Men visst, du har rätt: det finns många bra alternativ. Den här tråden har gett exempel på några...

mvh Janne
 
I denna tråden kom det ju upp många programförslag och den som ställde frågan kallade sig "kräsen amatör", inte nybörjare. Jag har faktiskt svårt att förstå ditt inlägg här Håkan. Vissa gillar Photoshop bättre än Paint shop och omvänt och var och en har nog talat utifrån sina erfarenheter så vari ligger problemet?
 
Senast ändrad:
En del av förklaringen till att alternativen hamnar i skymundan tror jag ligger i att tidningar som t.ex FOTO sätter likhetstecken mellan bildbehandling och PhotoShop. Istället för att lära ut principer som kan tillämpas mer genrellt går man igenom några kommandon i PS.

Tror att Astrid Hauglands Digital bildbehandling finns ute i en ny upplaga. Läs exempelvis den istället och få kunskaper som inte är kopplade till ett specifikt program.
 
Problemet Lotta ligger i att exakt som Jan skrev likställer alla (FOTO exempelvis) digital bildbehandling med Photoshop. Det är inte sant och det vet du lika bra som jag eller hur. Nej mitt inlägg handlade inte om huruvida Photoshop eller exempelvis Paint Shop Pro skulle slåss mot varandra. Som du själv skrev vissa männskor föredrar Photoshop andra föredrar ex Pixel32. Andra föredrar GIMP och den tredje något helt annat. Har verkligen ingen åsikt om vad som är rätt eller fel där.

Nej mitt inlägg var faktiskt menat som en lite självransakan till alla de som i alla lägen basunerar ut Photoshop för just nybörjaren. Måhända även till den "kräsna amatören" ? Vad vet jag ? Digital bildbehandling är så oerhört mycket mer än endast Adobes Photoshop.


//H
 
Nu hänger jag med:) och jag tycker även att du har rätt i vad du skriver i din förklaring. Dock ser jag t e x denna tråden annorlunda då flera program nämnts. Jag gillar photoshop. Har nog provat alla program jag känner till vid något tillfälle men Photoshop har varit det jag gillat bäst ända tills PhotoRetouch Pro nyligen dök upp. Det har faktiskt vissa egenskaper som slår ut photoshop. Sen så har jag aldrig sett Photoshop som någon statusgrej utan bara som en smaksak. Uppriktigt sagt så tvivlar jag på att majoriteten som använder programmet betalat det överhuvudtaget..
 
Photoshop är ruskigt kompetent idag, vet inte hur dom andra klarar sig i jämförelse, men för dom flesta, antagligen utmärkt för det som behövs. Speciellt om det bara är lite nivåer cropping.

Själv använder jag photoshop för att jag började på version 4, och då var INTE PSP något alternativ, vet inte om gimp fanns då. Sen har jag hört att PSP blivit klart bättre och har en del funktioner för just foto som PS inte har(även om det enkelt går att göra sin egen action). Men jag har fortsatt med photoshop av bara farten då jag är van vid det, men som sagt, det har en relativ hög inlärningströskel om man vill utnyttja det till dom mer avancerade sakerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.