ANNONS
Annons

Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är ju nybörjare i den digitala världen eftersom fram till föra året hade jag alltid en film i kameran. Därför jag hoppas att någon kan svara på mina "Duma" frågor.Jag har ju tröttnat på JPEG bilder and tänkte gå till RAW format som (hoppas jag) kommer att ge bättre bilder. Jag har ju en bra kamera men det käns som att JPEG ger inte hela "saningen"! För detta tänkte jag börja jobba med Photoshop men när jag titta på Adobe website ser jag att det finns det som heter Photoshop Element (nummer 7 jag tror) och det som heter Photoshop CS 4. Vad är det för skilnad mellan dessa 2 mjukvaror? Vilken bör jag använda för att läsa RAW från min Nikon? Vad har de för systemkrav när det gäller dator? Kan man köpa en engelsk version i Sverige?

Tack för hjälpen!

Hälsningar

Leunamme
 
Elements har inte alla finesser som stora CS4 har. Jag skulle nog råda dig att börja med Elements. Man kan tycka att det är för mycket med CS4 till en början. Elements har också en del mer lättsmälta variationer på en del funktioner som ger samma resultat i CS4 som i Elements. Att räta upp en bild är ett exempel.

Om vi tittat på råfilskonverteraren som finns med i båda programmen har också där CS4:s fler funktioner. Jag tycker att du ska ladda hem testversioner av programmen och göra egen utvärdering därefter.

Lycka till!!

//Lena
 
Om du är helt ny på digital bildbehandling skulle jag råda dig att börja med Elements, då kan du lära dig grunderna med den. Om du senare vill växa kan du alltid uppgradera till CS4. CS4 kan mer men har också en mycket högre inlärningströskel. Glöm inte heller bort Photoshop Lightroom som är - i princip - råkonverteraren från CS4 sammanbyggd med en katalogdel, en utskriftsdel, en webbdel och en bildspelsdel. Alla programmen finns att hämta som 30-dagars testversioner som du om du vill behålla dem köper ett licensnr till och aktiverar din testversion med. Alla programmen ska gå att köpa i engelsk version från Adobe, oftast blir det t o m några kronor billigare...

Och, oavsett vilket program du köper, glöm inte att skaffa en bra bok om hur du hanterar programmet, utan lite grundkunskap missar du mycket. Det är min erfarenhet.... Ett nyckelord här är "Scott Kellby"... ;-)

/Per
 
Och om du vill lära dig programmen så kan du gå in på
www.moderskeppet.se
där finns gratis filmer att titta på direkt i datorn. (även köpa hem om man vill detta)
superbra grund och Mattias(som håller i videokursen) är pedagogisk.
 
Hej!

Jag är ju nybörjare i den digitala världen eftersom fram till föra året hade jag alltid en film i kameran. Därför jag hoppas att någon kan svara på mina "Duma" frågor.Jag har ju tröttnat på JPEG bilder and tänkte gå till RAW format som (hoppas jag) kommer att ge bättre bilder. Jag har ju en bra kamera men det käns som att JPEG ger inte hela "saningen"! För detta tänkte jag börja jobba med Photoshop men när jag titta på Adobe website ser jag att det finns det som heter Photoshop Element (nummer 7 jag tror) och det som heter Photoshop CS 4. Vad är det för skilnad mellan dessa 2 mjukvaror? Vilken bör jag använda för att läsa RAW från min Nikon? Vad har de för systemkrav när det gäller dator? Kan man köpa en engelsk version i Sverige?

Tack för hjälpen!



Hälsningar

Leunamme

Om du kör Nikon skall du absolut titta på CaptureNX. Enligt många är det den som bäst tar hand om dina RAWfiler. Jag har helt slutat med Lightroom och i det närmaste med Photoshop. För mina behov klarar CaptureNX det mesta. Några tycker den är långsam och har ett udda gränssnitt men det är inget jag tänker på. Finns också att ladda ner och testa gratis.

Numera kör jag bara RAW. Efter att ha laddat ner dem tittar jag på dem i ViewNX, som följer med kameran, och öppnar dem sedan för editering i CaptureNX.

/FW
 
Tack så mycket!

Hej!

Tack så mycket för alla svar! De har varit av stor hjälp för mig och tack vare er alla har jag fått en bättre bild av det där med Photoshop Element och Photoshop CS.

Emmanuel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.