Annons

Photoshop vill inte öppne RAW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

malincatrin

Aktiv medlem
Ett dilemma som förstör hela dagen. Har fotat RAW-filer med min D40x i ett antal månader och det har funkat utmärkt att öppna dem i Photoshop, både CS3 och CS4. Idag skulle jag öppna bilder fotade med min Nikon D90 och då påstår Photoshop CS4 att filerna är ogiltliga. Men bilderna fotade med D40x bara minuter innan gick finfint att öppna. Vad gör jag? Total vägrar att gå över till att fota jpeg igen och vill inte gå miste om alla bilder jag tar nu i julhelgen. Någon som vart med om något liknande?
 
Måste jag bara komma på hur man gör, någon? Men förstår inte ens varför det ska ha någon betydeles egentligen. Har ju bara haft Photoshop CS4 i 1½månad..
 
Formatet för Raw-filer med D90 är annorlunda jämfört med D40:n.

Samma sak gäller även Nikon egna mjuvaror - de måste uppgraderas när nya kameror släpps.

Som Mårten skrev: uppgradera (är inte speciellt Photoshopkunnig så jag vet inte hur man gör tyvärr).
 
Måste jag bara komma på hur man gör, någon? Men förstår inte ens varför det ska ha någon betydeles egentligen. Har ju bara haft Photoshop CS4 i 1½månad..

Absolut enklaste sättet är att välja Help-menyn och där Check for updates (exakta texten minns jag inte, har inte CS4 tillgängligt just nu). Då får du det installerat och klart på en gång.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.