Annons

Photoshop till Linux??

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Hej,

Någonstans hörde jag lite mummel om att Photoshop skulle släppas till Linux? Kan detta verkligen stämma?

Jag försökte söka lite på nätet och det enda jag hittade var olika lösningar för att köra en Windows-PS under Linuxen.

Någon som har lite idéer?


mvh
 
Har läst samma sak, kommer dock inte ihåg var.. Kan det ha varit i CS? Vore trevligt om det stämmde iaf.
 
Jag har läst något om att Adobe engagerat sig i någon organisation som propagerar för Linux på skrivbordet, och vad jag tolkade som spekulationer om att detta engagemang eventuellt kunde leda till att bl a Photoshop skulle portas någon gång i framtiden.

Om det skulle bli verklighet skulle jag förmodligen övergå till linux på heltid både hemma och på jobbet.
 
Kul att det verkar finnas något i detta "mummel" iaf.

Fick själv nyligen åter upp ögonen för Linux och blev imponerad av vad som har hänt i utvecklingen.
 
jimh skrev:
Jag har läst något om att Adobe engagerat sig i någon organisation som propagerar för Linux på skrivbordet, och vad jag tolkade som spekulationer om att detta engagemang eventuellt kunde leda till att bl a Photoshop skulle portas någon gång i framtiden.
http://news.com.com/Adobe+dipping+toes+into+desktop+Linux+waters/2100-7344_3-5435397.html:
"Adobe isn't committing to bring its graphics software to Linux, but the company's more direct involvement reflects the growing significance of the operating system for desktop computers."

"The software maker is now taking a more active role by joining a prominent Linux consortium, working to improve Linux and planning to lead its own open-source development projects, CNET News.com has learned.

Two job postings reveal some of the company's intentions."
 
Synd att det ite är Photoshop de tänker lansera till Linux.
Hela racet med Open-scoure är just att källkoden är öppen. Detta resulterar i att den händigt helt enkelt (kanske inte enkelt) kopmilerar ihopp sig egen Photoshop gratis.
Men varför knöla till der med att kompilera photoshop? The Gimp finns redan i installationsmoduler för linux.
 
Bara för att man släpper mjukvara till Linux behöver man ju inte göra det som open source. Det står vems som helst fritt att sälja sluten kommersiell programvara till Linux också. Jag skulle knappast hålla det för otroligt att Adobe någon gång portar Photoshop till Linux, men jag har svårt att se poängen med att de skulle släppa källkoden.

Visst vore det kul med ett alternativ till Photoshop, men jag tycker personligen att Gimp har lång väg att gå innan dess.
 
Nome Nescio skrev:

Hela racet med Open-scoure är just att källkoden är öppen. Detta resulterar i att den händigt helt enkelt (kanske inte enkelt) kopmilerar ihopp sig egen Photoshop gratis.

Det är en vanlig missuppfattning att allt till linux måste vara gratis. Man kan mycket väl sälja kommersiella program som fungerar att köra under linux. Inget i opensourcelicenserna (GNU, GPL) osv hindrar det.

mvh
Jörgen
 
jimh skrev:
Jag skulle knappast hålla det för otroligt att Adobe någon gång portar Photoshop till Linux
Flera av deras produkter (däribland Photoshop) har tidigare funnits under olika UNIX-dialekter. Även om det var några år sedan så underlättar det säkert deras arbete.
 
Var det inte Photoshop 3 som senast fanns till Solaris (kanske andra operativ också?)? Frågan är hur mycket det har gemensamt med dagens version.
 
Även senare än så om jag inte missminner mig ...och på rak arm vet jag att även FrameMaker och Acrobat fanns/finns under diverse UNIX-dialekter. Jag har en liten aning om att även PageMaker fanns en gång i tiden men jag vågar inte ta gift på det.


Sedan ska du inte glömma att MacOS X kör UNIX och vid det här laget är väl den portningen färdig.

Nä... jag tror inte att de kan återanvända koden från Photoshop 3 i någon större utsträckning men de har UNIX-kompetens i huset. Det var mest det jag ville få sagt. Rent tekniskt är det ingen större nyhet att Adobe ska släppa produkter för Linux. Det är mycket mer intressant ur ett marknadsperspektiv.
 
jpersson skrev:
Flera av deras produkter (däribland Photoshop) har tidigare funnits under olika UNIX-dialekter. Även om det var några år sedan så underlättar det säkert deras arbete.

Dessutom har de ju nu nyaste versionen sina produkter för både Windows och MacOS X, och förmodligen ett väl utbyggt ramverk för flerplattformsutveckling. Att OS X och Linux har en stor del gemensam unixighet i sig gör säkert inte saken sämre.

Skälen att de väntar (eller låter bli) är nog främst marknadsmässiga. Hur många fler licenser säljer de om de fixar en linuxversion? Det blir säkert mer och mer intressant allteftersom linux marknadsandel växer.
 
hehe, dom borde ju rent teoretisk säljer bler licenser till linux än till Mac med tanke på att vi som kör Linux är några % fler än Mac-folket :)

Fast sen så finns det ju galningar som mig också, dom kan få släppa en version photoshop till linux om dom vill, men det kommer inte få mig att börja använda programet. dom kan även få släppa sitt program fritt också men så länge det ligger under fel licens så är det ganska ointressant för mig. :D
 
När vi ändå är inne på Linux..

Finns det några bra handböcker eller manualer att ha som referenser när man kör fast?
Drog tidigare igång en distro på en bärbar som inte vill köra igång som den ska.. =/

Skulle behöva något som tar mig genom Linux från gräsrötterna och uppåt så att säga.
 
Johan Okker skrev:

Finns det några bra handböcker eller manualer att ha som referenser när man kör fast?

Mitt tips är att googla. Man hittar det mesta. Av någon anledning har det alltid varit någon annan som råkat ut för samma sak tidigare.

Annars finns det t.ex. www.linux.se som har en del forum att ställa frågor i.

mvh
Jörgen
 
Johan Okker skrev:
Finns det några bra handböcker eller manualer att ha som referenser när man kör fast?
En väg att gå är att titta på distributionens egen dokumentation. En annan är de HOWTOs och tillhörande dokument som tar upp allt mellan himmel och jord. Själv brukar jag rota runt i http://www.tldp.org/.

För just bärbara och Linux finns det både en egen HOWTO och en mängd olika sidor. Som tur är så är dagens laptops trevligare i hårdvaran än tidigare. Det mesta finns det stöd för idag, även om det inte alltid är lika enkelt som med stationära.
 
Blev lite nyfiken på Unix-verktyg:

Är det någon som vet vad man använder för bildbehandlingsverktyg till arbetsstationer, eftersom det inte tycks finnas PS?

För det är väl fortfarande så att t ex Silicon Graphics är väldigt vassa på grafik, film, 3D mm... eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.