Annons

Photoshop svårt att öppna extremt stora filer!

Produkter
(logga in för att koppla)
eV1Te skrev:
Hur många megapixel ligger den på?

Bilden jag jobbar med är 17500x9500 i storlek, sedan måste jag beskära den för det blir alltid lite spill i kanterna (vilket kanske slutar med en bild på 100-120 Mpixel).

Om de menar att din bild är mer än 4 gånger så stor så måste den ligga på över 600 megapixel?
Om det är mig du frågar så är bilden numera som jag vill minnas 100.000 x 6000 pixlar. Jag sitter inte vid min hemmadator i ögonblicket....kan inte kolla men det bör vara i den storleksordningen.
Tryckt skall den bli i runda tal 11 meter lång och passa in i ett stort rum.
Us
 
Sonnaren skrev:
Om det är mig du frågar så är bilden numera som jag vill minnas 100.000 x 6000 pixlar. Jag sitter inte vid min hemmadator i ögonblicket....kan inte kolla men det bör vara i den storleksordningen.
Tryckt skall den bli i runda tal 11 meter lång och passa in i ett stort rum.
Us

Det är en stor bild, hur många pixlar ligger orginalbilderna på? Hur många bilder var det totalt i panoramat?
 
Ja, det är en stor bild. Hela panoramat var på fyraochenhalv rullar film i 6 x 6. Det är då ett helt panorama på 360 grader. Bilderna är tagna med en 250-mm glugg (Zeiss Sonnar) en oktobereftermiddag med vissa skiftningar i molntäcket. Det område som ses på bilden är väl uppskattningsvis 200 grader och det som blev den färdiga bilden är ungefär 230 grader.
Bilderna är var för sig scannade till en aning mer än 7000 pixlar i kvadrat och mergade i det formatet. sedan är hela klabbet något neddraget.
Den än ganska trevlig, man ser tydligt folk på gatorna, husdetaljer ner till tegelstensnivå etc.
Mycket att titta på faktiskt. Men tyvärr framgår ju inte det av den bild jag kan visa upp på fotosidan.....;-).
Us
 
eV1Te skrev:
Jag har testat att använda enblended men det hängde sig efter att den stått på i ca 5 timmar.
Ok, det var tråkigt att höra. Jag vet att enblend är långsamt och har man stora bilder så går de sista stegen riktigt slött. Som tur är så har det blivit bättre jämfört med tidiga versioner. För mig har den aldrig hängt sig även om jag trodde det de första gångerna. Jag såg att processen drog en massa kraft så jag lät den stå och till slut blev den klar.

Själv brukar jag försöka göra så lite som möjligt interaktivt med så stora bilder då jag tycker det är plågsamt långsamt att behöva sitta och vänta mellan stegen. Det är därför jag använder just enblend, då kan jag lägga mig och sova medan datorn får göra jobbet själv.

När jag gjorde ett av mina större panoraman färdigt för utskrift tog det evigheter att pilla dit det sista i PS Elements. Då fick jag dra ned historiestegen, lade till en annan disk för extra scratchdisk och öka på minnesanvändningen samt att jag slog ihjäl alla andra program som var igång för att frigöra minne. Men så har jag en blygsam dator också.
 
Utskrift av stora filer

Jag har använt Photostich som jag fick med Canonkameran. Mina filer har blivit några hundra MB när jag satt samman panoramor. Min fråga gäller inte så mycket att de varit svåra att hantera i datorn som att det är knepigt att skriva ut dem.

Hur bär man sig åt för att få ut sitt fina panorama på papper av något slag?

Inga printrar jag har sett (jag har naturligtvis inte koll på allt) har någon bra inställning för att skriva ut på fler papper på bredden. Min bild är 18000pics X 2500 pics.

Finns det någon fotoaffär eller tjänst på nätet som skriver ut detta för en rimlig kostnad?

Någon som vet?
 
Hur stor är filen?

Läste någonstans för längesen att Photoshop vill ha t.ex 10 MB minne för varje 1 MB fil för att flyta på bra.
 
eV1Te skrev:
Jag håller på och sätter samman ett panorama som kommer landa omkring 100 Mpixel.


Det står att RAM minnet inte räcker till,fast jag har 1 GB i RAM.


1 GB intern minne är inte mycket idag och i Photoshop samanhang lite. Skaffa mera minne. När jag läser vad du har tänk att göra så undrar jag om 2GB minne räcker.

Varför diskarna rasslar när du jobbar beror på att när interminnet är slut så andvänder operativet hårdisken som internminne fast problemet är att det går 1000 gånger långsammare än interminne.

Om du kör Windows XP så är nästa problem när du går över 2GB minne för det är ett 32 bits operativ system. Maximalt klarar 32-bits XP av att hantera 4 GB minne.

Annars så låter det mycket spännande vad du har tänkt att göra.

// Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.