Annons

Photoshop svårt att öppna extremt stora filer!

Produkter
(logga in för att koppla)

eV1Te

Aktiv medlem
Jag håller på och sätter samman ett panorama som kommer landa omkring 100 Mpixel.

Problemet ligger inte i att framställa panoramat vilket är klart, utan att de filer som jag har att tillgå(från panorama programet) är en mängd tiff-bilder inkl. alfakanaler som man sedan lägger över varandra. Photoshop har problem med att öppna endast en sådan bild eftersom den ligger på 100 Mpixel, varav den största delen av bildytan är genomskinlig.
Det står att RAM minnet inte räcker till,fast jag har 1 GB i RAM.

Finns det någon inställning i photoshop som man kan göra så den kan hantera så stora bilder eller finns det andra program som hanterar det bättre?

Jag har en fråga till, när jag öppnar en bild av samma typ i photoshop så uppfattar inte ps alfakanalen som en alfakanal utom som en annan kanal som inte används. Hur omvandlar jag en sådan kanal enklast till en alfakanal så att omgivningen blir genomskinlig och inte svart.

Självklart ska jag lägga upp det slutgiltiga resultatet här om jag bara hittar någonstans att lägga bilden..
 
Vet inte om dett "råd" hjälper, men prova gå in på Edit>Preferences>memory & image chache och ställ upp % antalet.

Jag kör ibland stictcher ifrån realviz som panoramaprogram.

Hoppas detta kanske hjälpte, om det gör det säg gärna till.
 
Jag använder PTAssembler och jag försökte först skapa en PSD fil med olika lager för varje bild... men den klarade inte av att skapa PSD bilden efter att den skapat panoramat.

Det är möjligt att jag får skapa en platt tiff-bild och sedan klona bort eventuella skarvar som uppstår. Men det är en sista utväg.

Är det någon som har en server som man kan få låna för att visa upp det slutgiltiga resultatet sedan?
 
Panoramafunktionen i PS ger långt ifrån samma kvalite som ett specifikt panoramaprogram. Samt att jag har mycket svårt att tro att PS klarar att lägga ihop ca 100 bilder på 4 Mpixel styck.
 
Senast ändrad:
Jo det är rätt häftigt men det är inte så mycket vidvinkel utöver det, jag har helt enkelt använt 420 mm objektiv och tagit väldigt många bilder för att fylla upp någonting som skulle motsvara 30 mm.

Det ser alltså ut som ett vanligt fotografi fast med 100 Mpixel.
 
jag ska se om jag får liv i min ftp, så kan jag lägga upp bilden ett tag på min hemsida om du vill.
 
Kolla den här tråden.

Sen är ju inte 1 GB särskilt mycket minne om du har så stora och dessutom komplicerade filer. Men det är ju främst ett prestandaproblem.
 
Jag fick lite hjälp av den tråden, det visar sig att det är någon bugg i Photoshop som gör att den inte kan öppna stora filer med den komprimeringen (Macintosh packbit), jag får då öppna filen i Ifranview och spara om den med LZW komprimering istället.

Sedan får jag klippa ihop bilden manuellt i photoshop eftersom min dator inte klarar av att öppna mer en en bild åt gången. Jag har kommit ca 20 % av att sammanställa alla bilder nu.
 
Har du, i Photoshop, varit inne och tillgivit PS mer minne?
Edit-prefernces-memory&image cach
och ställ upp skjutreglaget till 75% eller mer. Då blir det mera mat åt PS
 
Låter litet konstigt att det inte skall gå.
Den här bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=231882
något utökad åt vänster numera är på 800 Mb och ytterligare större i PSP-format som tryckeriet som skall printa den ville ha.
Visserligen har jag 4 Gb minne men PS sa inte ett knäpp om någon minnesbrist vilket ju borde ha inträffat eftersom jag ju proportionellt har mindre minne för denna bilden än du har för din.
Ps Nä, det är inte jag som skall ha bilden tryckt, det är ett beställningsjobb och ja, den är givetvis iordningställd med ljusövergångar och annat (damm t.ex.)....;-))
Us
 
Jag har ställt upp den på ca 85%, om jag öppnar både den filen som innehåller hela panoramat och sedan en enskilld bild så hänger sig photoshop. Det jag får göra är att först öppna t.ex. bild nr 27 sedan markera allt och ctrl-c sedan stänga den bilden och sedan öppna den som jag ska klistra in den i (samt göra förändringar med skarvar etc.). Efter det måste jag stänga den bilden och öppna nr 28 och klippa ut etc.

Det är den endra sättet som jag har fått att fungera med min dator.
 
Vilken version av PS har du? Kom att tänka på att i PS Elements (Ja, just det!!) finns ett program för att göra panoramabilder som inte verkar så tokigt. Jag använder Canon Photostich (har för mig det heter så). Det är resterna av en gammal digitalkamera jag har, Photostich var det bästa i den lådan......
Us
 
Hur många megapixel ligger den på?

Bilden jag jobbar med är 17500x9500 i storlek, sedan måste jag beskära den för det blir alltid lite spill i kanterna (vilket kanske slutar med en bild på 100-120 Mpixel).

Om de menar att din bild är mer än 4 gånger så stor så måste den ligga på över 600 megapixel?
 
...
Finns det någon inställning i photoshop som man kan göra så den kan hantera så stora bilder eller finns det andra program som hanterar det bättre?
...

Det borde finnas en inställning som heter något i stil med scratch-disk, dvs en disk/partition som PS kan använda som "avlastningsarea" typ en swap-fil
 
eV1Te skrev:
Det är möjligt att jag får skapa en platt tiff-bild och sedan klona bort eventuella skarvar som uppstår. Men det är en sista utväg.
Vill du ha in bilden i Photoshop enbart för att kunna fixa till skarvarna mellan delbilderna? Jag skulle istället råda dig till att prova använda enblend för att få fina övergångar mellan bilderna. Resultatet är normalt mycket bra. Enblend funkar direkt med PTAssembler/Panorama Tools.
 
Jag har testat att använda enblended men det hängde sig efter att den stått på i ca 5 timmar.

Men skarvarna är så fina att det inte är någon skillnad i färg eller ljushet dock så är skarvarna synliga i 100% zoomning eftersom alla bilder inte ligger helt på pixeln rätt.
 
ANNONS