Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop & sRGB

Produkter
(logga in för att koppla)

emji

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har en fråga ang. färger i Photoshop. Jag förstår resonemanget med olika icc profiler för skrivare. Jag har problem med bilder vid konvertering till sgrb för att ge bilden rättvis färgton för webben.

- Varför visar inte Photoshop bilden som den visas utanför Photoshop när man konverterat bilden till sRGB.

- Kan man välja srgb istället för t.ex. en skrivarprofil som arbetsfärgrymd. Jag vill arbeta med bilden i samma färgtoner som sker vid srgb konverteringen till webben.

- Skall man använda "visa\korrekturfärger" med srgb valt istället för t.ex. skrivar icc profil? Jag vill veta hur bilden ser ut utanför Photoshop under mitt arbetsflöde.

Tack på förhand.

Michael Jönsson

emji skrev:
- Varför visar inte Photoshop bilden som den visas utanför Photoshop när man konverterat bilden till sRGB.
Det finns en myt om att man använder sRGB när man inte färghanterar och det finns sammanhang när man gör det. Men det vanliga är att de färger du ser definieras utifrån den röda, gröna och blå färg som skärmen har. Det innebär att det enda tillfälle du kommer se exakt samma bild i Photoshop efter det att du konverterar till sRGB som när du öppnar bilden i ett ickefärghanterat program, det är om skärmens färger exakt stämmer överens med sRGB. Även om nu sRGB är konstruerad för att motsvara ett genomsnitt av vad skärmar återger är det ganska få skärmar som verkligen har exakt samma grundfärger som sRGB:s.

- Kan man välja srgb istället för t.ex. en skrivarprofil som arbetsfärgrymd. Jag vill arbeta med bilden i samma färgtoner som sker vid srgb konverteringen till webben.
Jag använder aldrig en skrivarprofil som arbetsfärgrymd. sRGB går alldeles utmärkt att arbeta med som arbetsfärgrymd. Ska du bara ha ut dina bilder för skärmvisning så fungerar det utmärkt. Ska du bara skriva ut på något av dessa tråkiga labb som bara kan ta emot sRGB om det ska bli rätt, då fungerar sRGB.

- Skall man använda "visa\korrekturfärger" med srgb valt istället för t.ex. skrivar icc profil? Jag vill veta hur bilden ser ut utanför Photoshop under mitt arbetsflöde.
Visst kan man det. Du kan t o m använda Tryckbarhetsvarning för att se om det finns färger som är mer mättade än de som sRGB kan återge.

Stefan

"sRGB Internet Explorer resultatet" i Ps

Kan man titta på bilen i Phososhop för att se hur den kommer att se ut när den är sparad som sRGB och ligger på webben? Jag ser ingen skillnad i Photoshop när jag har gjort om den från Adobe RGB till sRGB, men när jag sparar bilden (som .jpg och sRGB) och tittar på den i Internet Explorer så är färgerna helt anorlunda.

Jag vill kunna se "sRGB Internet Explorer resultatet" i Ps för att kunna jobba fram rätt nyans och färger.

/Mattias

Re: "sRGB Internet Explorer resultatet" i Ps

Mattias Nilsson skrev:

Jag vill kunna se "sRGB Internet Explorer resultatet" i Ps för att kunna jobba fram rätt nyans och färger.
Problemet är att om du konverterar till din skärmprofil, vilket gör att du ser färgerna exakt på samma sätt i Photoshop som i IE, så kommer färgerna se annorlunda hos andra användare. Det finns inget sätt att se hur din bild kommer att se hos alla andra.

Stefan

Hej Stefan.

Jag har en kalibrerad Eizo ColorEdge CG210 skärm så den borde vara rätt inställd. Det är på min egen skärm jag vill kunna se "sRGB Internet Explorer resultatet" i Ps. Vet du hur jag hanterar ps för att se detta?

/Mattias

Mattias Nilsson skrev:
Hej Stefan.

Jag har en kalibrerad Eizo ColorEdge CG210 skärm så den borde vara rätt inställd. Det är på min egen skärm jag vill kunna se "sRGB Internet Explorer resultatet" i Ps. Vet du hur jag hanterar ps för att se detta?

/Mattias
Den skärmen har ett större färgomfång än vad sRGB har. Tack och lov för det. Men om du ska kunna se dina bilder exakt likadant i Photoshop som i IE är det enklast att använda funktionen Korrekturinställningar > Bildskärms-RGB.

Stefan

En sak till....
Jag blir inte klok på mina settings i PS.
Kan tänka mig att det är en av anledningarna att mina toner inte stämmer bättre vid srgb konverteringen.

Jag länkar till skärmdump på mina settings:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1077775&target=_blank

- Ska man välja Adobe RBG eller sin kalibreringsprofil i "visa/korrekturinställningar/egen?

- Skall man välja "bildskärms-rgb" under tiden man arbetar för att se hur tonerna ser ut i webläsaren?

Vänligen red ut dessa oklarheter för mig, en gång för alla :))

//Michael Jönsson

emji skrev:
En sak till....
Jag blir inte klok på mina settings i PS.
Kan tänka mig att det är en av anledningarna att mina toner inte stämmer bättre vid srgb konverteringen.

- Ska man välja Adobe RBG eller sin kalibreringsprofil i "visa/korrekturinställningar/egen?
Om du vill se hur din bild kommer se ut på din skärm ska du välja Bildskärms-RGB som korrekturinställning. Som du ser finns den som en förhandsinställning. Du behöver alltså inte gå in i dialogrutan för Korrekturinställningar.

Sedan finns det ju aldrig någon anledning att simulera Adobe RGB om bilden redan ligger i Adobe RGB. Det kommer inte att förändra utseendet på bilden överhuvudtaget.

- Skall man välja "bildskärms-rgb" under tiden man arbetar för att se hur tonerna ser ut i webläsaren?
Ja, det är det enklaste för att du ska kunna se hur bilderna ser ut på din skärm. Men som du kommer att märka kommer bilderna se annorlunda ut på andra skärmar.

Rekommenderad arbetsgång är att du konverterar bilderna till sRGB och sedan aktiverar Bildskärms-RGB och fixar till dem.

Stefan

En del får väldigt stor skillnad när de aktiverar bildskärms-RGB, andra mindre..
Kan du förklara vad det beror på, om nu bilderna är i srgb och skärmen kalibrerad?

Mina bilder blir bl a lite rödare och varmare i bildskärms-rgb.

/Benny

Gadget skrev:
En del får väldigt stor skillnad när de aktiverar bildskärms-RGB, andra mindre..
Kan du förklara vad det beror på, om nu bilderna är i srgb och skärmen kalibrerad?

Mina bilder blir bl a lite rödare och varmare i bildskärms-rgb.

/Benny
Vissa skärmar ligger långt ifrån sRGB:s färger, andra närmare. Riktigt bra skärmar kan ju återge färger som ligger långt utanför det omfång som sRGB kan hantera. Då kommer ju färgerna inte återges korrekt om man tar en bild i färgrymden sRGB och tilldelar skärmprofilen, vilket är det som händer i de flesta webbprogram.

Stefan

Okej! Tack skall Du ha!

När man högerklickar på en bild som man har öppen i "Save for web" kan man ju välja bl a dessa alterativ..
Vad bör man välja för olika situationer?

Bilagor

• clipboard01.jpg
    clipboard01.jpg
    52.6 KB · Visningar: 439
Gadget skrev:
Okej! Tack skall Du ha!

När man högerklickar på en bild som man har öppen i "Save for web" kan man ju välja bl a dessa alterativ..
Vad bör man välja för olika situationer?

använder du Dokumentprofil visas den på samma sätt som i Photoshop, dvs den inbyggda profilen används och sedan konverteras bilden till skärmprofilen. För Mac tilldelas Apple RGB och för Windows tilldelas sRGB. För Okompenserad färg ignoreras den inbäddade profilen och bilden visas med skärmprofilen. Skillnaden mellan Okompenserad och Windows visar hur stor skillnad det är på din skärm mellan din skärmprofil och sRGB. Du kommer ofta att märka att skillnaderna, trots vad många säger, är ganska stor.

Stefan

Hjälp!!!

Hej Stefan!
En liten fråga rörande srgb i PS.....

Jag lånade en Eizo Color Edge CG210 för att se om felet ligger i min egna bildskärm.
Även vid bildskärmsbytet kvarstår samma problem att m k t av färgerna tappas i srgb utanför PS.

Båda bildskärmarna är kalibrerade.

Vi gjorde jämförelsen på annan dator och där ser vi ingen markant skillnad på srgb i eller utanför PS.

Låter det som felet ligger i mitt Windows eller i mitt grafikkort?

Vad är ditt tips?

//Michael Jönsson

Re: Hjälp!!!

emji skrev:
Hej Stefan!
En liten fråga rörande srgb i PS.....

Jag lånade en Eizo Color Edge CG210 för att se om felet ligger i min egna bildskärm.
Även vid bildskärmsbytet kvarstår samma problem att m k t av färgerna tappas i srgb utanför PS.

Båda bildskärmarna är kalibrerade.

Vi gjorde jämförelsen på annan dator och där ser vi ingen markant skillnad på srgb i eller utanför PS.

Du använder antagligen inte sRGB utanför Photoshop, utan snarare din skärmprofil. Vad använder du för videokort?

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar