Annons

Photoshop RAW???

Produkter
(logga in för att koppla)

foto-ella

Avslutat medlemskap
Jag har läst mkt om RAW filer och undrar om det är det man ska spara bilderna i.

I Photoshop CS så finns det ett alternativ som heter Photoshop RAW, är det samma sak som RAW? Kanske en dum fråga men jag känner mig osäker.

Vad är bästa formatet att spara i?

/Ella
 
Tror inte det är samma sak, men fullt möjligt att det 'är ett okomprimerat alternativ. Dina rå-bilder kan du arkivera antingen som brand-native-format, t.ex. cr2 i canons fall, eller omvandla till dng, världen är delad i två ang. vilken väg man ska gå. Om du ska jobba vidare med bilderna förrutom de justeringar du kan göra i adobe camera raw eller lightroom är det viktigt att du sparar i ett icke komprimerande format, som t.ex. tiff eller psd. Om du ska trycka dina bilder, publicera eller av annan anledning behöver spara bilden som jpeg skall du inte göra detta på arbetsfilen, utan spara en kopia av det resultat du är nöjd med och behåll orginalbildfilen för vidare behandling eller justering
/N
 
Ooops. Nu har du inte sökt i forumet innan misstänker jag :)

RAW format är ett format som man ställer in på kameran innan man tar bilderna. Dvs att bilderna tas utan jpg komprimering. Ett slags digitalt negativ (fastän en del kräks när man förklarar det så). Med bilden tagen i RAW format så är den inte förstörd av komprimeringan utan du har mycket mer redigeringsmöjligheter när det gäller exponeringar, temperatur, toner etc etc.
 
Tack ska du ha! Det var till stor hjälp. Från och med nu sparar jag både i JPEG och PSD ^^,

Jag borde nog ha sökt i forumet, ja ^^, Men nu hade jag lite brottom med att spara bilden (ville vara noga med just den eftersom den ska tryckas ut på stort ark) och hade inte tid att söka igenom forumet. Hoppades att få snabbt svar, vilket jag fick! ^^,
 
Du har alltså rådatat från kameran i RAW och så gör du kopior i JPG och PSD och kastar RAW? Om du sparar PSD i 16 bit så kanske det kan vara OK men varför inte spara RAW. Det är ju där rådatat finns i 16 bit eller i varje fall 12.
Det där förstår jag inte alls!
/Harald
 
Spara i originalförmat

Om du fotar i raw-format (rekomenderas) ska du spara originalen. Detta gör du inte i PS utan när du laddar ner filerna till hårddisken. Bearbetar du en del av bilderna så kan du spara dessa i vilket format du vill jpg,PSD eller Tiff är vanligast. Men se till att originalet finns kvar eftersom du inte vet vad du vill göra med bilden i framtiden. Bilder för datorvisning eller web sparas i jpg-format. För tryck eller beställning av kopior via internet eller i butik sparar du i jpg eller Tiff(tar större plats och längre tid att ladda ner). PSD-formatet kan du välja om du lagt ner mycket tid på att bildbehandla en bild och kanske vill ändra något i den i framtiden.
 
Elisabet! Enligt din profil har du en Canon Powershot S3 IS och med den kan du inte ta bilder i RAW-format. Det du ska göra är att fota i bästa möjliga jpg och när du väl fått in din jpg-bild i datorn för bearbetning ska du spara den i TIF eller i PSD. När du sen ska skriva ut den eller lägga ut den på webben kan du slutligen spara den i jpg.
 
Just precis så har jag inte en kamera som kan ha RAW format. Det var därför jag undrade om det där med Photoshop RAW också, om det var samma sak som RAW.

Hoppas du förstår nu.
 
foto-ella skrev:
Just precis så har jag inte en kamera som kan ha RAW format. Det var därför jag undrade om det där med Photoshop RAW också, om det var samma sak som RAW.

Hoppas du förstår nu.

Man kan inte spara en fil i raw-format om den inte är i raw-format från början. Man kan inte "spara in" information som inte finns från början så att säga.
 
GetawayCombat skrev:
Alla systemkameror verkar detta funka för förutom min olympus evolt 410. *ledsen i ögat*

Vad fungerar inte på din E-410?
RAW fungerar alldeles utmärkt och dessutom kan du spara RAW+(valfri kvalite)JPG då de flesta andra kameror i samma prisklass bara kan spara RAW+(en enda kvalite)JPG.
 
foto-ella skrev:
Just precis så har jag inte en kamera som kan ha RAW format. Det var därför jag undrade om det där med Photoshop RAW också, om det var samma sak som RAW.

Hoppas du förstår nu.

Hej!
Photoshop RAW är ett "eget" filformat som inte ska förväxlas med en kameras RAW-format.
Det finns en lång förklaring om filformatet i Photoshops hjälpfil om någon vill läsa på.

//Dan
 
GetawayCombat skrev:
Alla systemkameror verkar detta funka för förutom min olympus evolt 410. *ledsen i ögat*
Har själv en Olympus E-410 och använder mig av RAW-format. Det är inget problem för min del att hantera råfilerna i Photoshop via ACR. Inte ens om jag skulle öppna råfilerna i Photoshop Elements 6 är det några problem.

Kan det vara så att du har en upplaga av Photoshop där ACR inte klarar av läsa ORF-filerna? I så fall är en en uppdatering av Photoshop inkl. ACR något som du bör göra. Just detta att inte ha en programvara som är tillräckligt ny för att omfatta de nyare filformmaten är en ganska vanlig problemkälla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.