Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop eller Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Raderad16

Avslutat medlemskap
Jag har funderingar på att köpa något bildredigeringsprogram, men vet inte vad man ska ha, Photoshop eller Elements? Skillnaden i pris fick mig att få hicka, förstår ju att det måste vara hästlängder i skillnad mellan dessa två. Jag som börjat fotografera för 6 månader sedan och inte alls är proffs, vad ska jag ha? Nu ska jag ju inte använda det till att göra flashiga knappar till en hemsida utan endast till att bearbeta foton med.
 
Tja, med tanke på att det skiljer ungefär en faktor tio i pris på de skarpa versionerna och du just börjat fotografera så skulle jag tveklöst säga Elements! Den funkar fint och när du lärt dig det till fullo och eventuellt börjar känna av begränsningarna så kan du tänka på att uppgradera

Lycka till /Erik
 
Svårt att säga. Beror på din ekonomi.
Jag lärde mej bildredigering i Photoshop så nu när jag har elements så känns det väldigt begränsat.
Men om du inte kan så mycket om bildredigering innan så tycker jag nog att du ska ta elements. Tror nog det kommer räcka. Och är man nybörjare är nog elements mer användarvänligt. Det kostar ju inte så fruktansvärt mycket så om du skulle känna dej begränsad kan du ju köpa storebror sen.
//Axel
 
Tack för era svar. Har gått en ettårig webbproducent utbildning där vi använde photoshop och lärde oss grunderna. Vi höll inte på med bilder så på det är jag ju helt nybörjare. Känner att det vore kul att ha photoshop men det lär tyvärr bli så att plånboken styr och det blir elements.
 
Tja, med tanke på att det skiljer ungefär en faktor tio i pris på de skarpa versionerna och du just börjat fotografera så skulle jag tveklöst säga Elements! Den funkar fint och när du lärt dig det till fullo och eventuellt börjar känna av begränsningarna så kan du tänka på att uppgradera

Lycka till /Erik
 
Jag tycker du börjar lite i fel ända... Tänk så här istället: "VAD vill jag göra" och "VAD skulle jag ha behov av för funktioner i ett program..."

Börja att ställa dig dessa frågor och handla program därefter. Många program är också lika varför det kan vara bra att ladda hem provversioner och testa innan man köper.

Precis som när man köper objektiv till kameran - Istället för att handla den mest sålda gluggen. Börja med att fråga dig själv; "vad vill jag fotografera?"

Jag tror du kommer hitta programvaror som är perfekta för dig!

Mvh /Peter
 
Nordik skrev:
Jag har funderingar på att köpa något bildredigeringsprogram, men vet inte vad man ska ha, Photoshop eller Elements? Skillnaden i pris fick mig att få hicka, förstår ju att det måste vara hästlängder i skillnad mellan dessa två. Jag som börjat fotografera för 6 månader sedan och inte alls är proffs, vad ska jag ha? Nu ska jag ju inte använda det till att göra flashiga knappar till en hemsida utan endast till att bearbeta foton med.


Om du inte redan är inkörd på Adobes produkter samt bekymrar dig över din plånbok är GIMP lösningen!!!

Finns GRATIS på http://www.gimp.org/ och har nästan allt Photoshop har.

Bättre än så kan det inte bli!
 
Ytterligare en aspekt på priset är att man kan köpa en begagnad Photoshop, tex 5.5, och en uppgradering. Därmed kommer man undan med ungefär 3000:-.
 
Tycker inte att ps elements är för enkelt för fotografer, om man inte vill bygga väldigt avancerade skivomslag...
Ska du ställa en bild, lägga lite effekter och konstra lite ibland, kanske bygga collage men i huvudsak jobba med foton som ska kunna bli alldeles utmärkt bra att ha på utställning i stora format - det räcker oftast bra med elements!
Pengarna du får över /nio papp/ kan du ju lägga ner på att skriva ut bilderna hos ett bra labb i stort format. Vill du ha max med sjyssta bilder för pengarna tycker jag inte det finns nåt alternativ.
Hej o lycka till
Patrik
 
Nordik skrev:
Jag har funderingar på att köpa något bildredigeringsprogram, men vet inte vad man ska ha, Photoshop eller Elements? Skillnaden i pris fick mig att få hicka, förstår ju att det måste vara hästlängder i skillnad mellan dessa två. Jag som börjat fotografera för 6 månader sedan och inte alls är proffs, vad ska jag ha? Nu ska jag ju inte använda det till att göra flashiga knappar till en hemsida utan endast till att bearbeta foton med.


Klarar mig bra med Elements 2.0 :)
Har gjort det i drygt ett år nu! :)
Å känner inte behov av nå't mer avancerat!

Sedan kanske nå'n som tittar på mina bilder säger, han skulle nog behöva..! ;)

Å detta Elements 2.0 följde med scannern! :)
 
Jag använder Elements 3 och tycker det räcker till rätt bra, det jag främst saknar i Elemets är kurvor och bättre råkonvertering. Jag gör numera det mesta i Capture NX som jag tycker är en riktgt bra råkonveterare innållande kurvor och en hel del annat godis, det andra som inte Capture är så bra på gör jag i Elements. Inte gratis men billigare än PS. Kanske har Cannon något som motsvarar Capture ...
 
PetFish skrev:
Jag använder Elements 3 och tycker det räcker till rätt bra, det jag främst saknar i Elemets är kurvor och bättre råkonvertering. Jag gör numera det mesta i Capture NX som jag tycker är en riktgt bra råkonveterare innållande kurvor och en hel del annat godis, det andra som inte Capture är så bra på gör jag i Elements. Inte gratis men billigare än PS. Kanske har Cannon något som motsvarar Capture ...

Jag använder Elements 2 och 3 hemma, och så CS på jobbet. Bäst tycker jag om mina egna hemma-program, därför att där använder jag Mac och på jobbet är det PC som gäller. I ett annat forum på Fotosidan fick jag dessutom tips på ett gratis plugin som ska fungera i PS Elements 2 och 3, men jag använder det i 3:an hemma, nämligen det här:
http://member.melbpc.org.au/~pshipley/
Här kan man alltså hitta bra kurvor och kanalblandare att ladda ner och installera. Det är busenkelt att göra det. När det gäller råkonvertering av bildfiler från kameror har jag ingen erfarenhet av sådana, eftersom jag inte äger någon avancerad digitalkamera, bara en gammal enkel Kodak DC240 som bara ger jpg-bilder som sparas på ett Compact Flash-kort.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.