Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop elements 2 vs 3?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Fick version 2 med kameran och såg nu att det går att uppgradera till version 3 för ca en 500 lapp. Undrar om någon gjort det och kan jämföra de två versionerna och tala om huruvida det är någon idé att uppgradera.

Tack
 
Fick PSE2 med min skanner och köpte PSE3 nyligen. I skrivande stund finns båda installerade på min dator även om jag i princip bara kört PSE3 på sistone. De samlever vackert.

Den största skillnaden som jag ser är RAW-importen. Nu får man något som verkar likna Adobe Camera Raw som finns till PSCS (har dock inte testat den så jag kan bara jämföra med skärmbilder). Tidigare konverterade jag hellre med Nikon Capture då plug-in:en inte hade lika stora justingsmöjligheter, nu gör jag det direkt i PSE3.

Att PSE3 har 16-bitarsstöd spelar mindre roll för mig än jag trodde, speciellt då många av verktygen och operationerna ändå bara funkar på 8-bitarsbilder. Men visst är det en bra och uppskattad tillkomst. Man får helt enkelt anpassa arbetsflödet efter vad man kan göra i 16-bitar, konvertera, fortsätta och spara färdig bild.

Gränssnittet är uppdaterat. Om man tycker om det eller ej är nog en smaksak.

Snabbkorrigeringsläget är bekvämt om man bara ska "ratta" på inställningarna och inte pilla på bilden nämnvärt. Tycker det är lite enklare än motsvarande i PSE2.

För någon som bara använder PSE3 och inte andra program kan det vara ett stort lyft att många funktioner nu är inbakade i programmet och stiligt integrerade. Själv använder jag Downloader Pro för att hämta bilderna från minneskort och IMatch för katalogiseringen. Deras funktionalitet finns nu i PSE3 även om jag tycker att de två förstnämnda är mer kraftfulla. Version 3 är mer ett helhetsverktyg än version 2 som var mer ett renodlat bildbehandlingsprogram.

För 500 tycker jag det är värt en uppgradering.
 
Ni får ursäkta, det här låter antagligen mycket märkligt.

Men vad använder ni egentligen program som Photoshop Elements till? Redigera bilder gör man ju ändå i Photoshop där alla funktioner finns. Att använda programmet för att "titta" på sina bilder verkar för mig onödigt, vill man ha thumbnails finns ju denna funktionen i Windows.

Jag förstår visserligen att det kan vara bra att kunna ladda en mapp med många undermappar och sedan kunna sortera bilderna efter tid de är tagna, eller något annat, istället för att bara ha dem som de ligger i mapparna.

Men huvudsyftet verkar dock ha gått mig förbi lite. :)

Kan någon förklara?
 
priset?

Photoshop Elements är framförallt mycket billigare än "riktiga" PS, men verkar enklare för vissa typer av uppgifter. Privatpersoner har väl i regel inte 10000:- att lägga på en enskild programvara.

Att det dessutom i Elements 3 ingår motsvarande Photoshop Album gör det till ett riktigt bra paket för pengarna.
 
PS elements 3 är mycket billigare, enklare att använda och lättare att lära sig.
Det har dock inte alla avancerade möjligheter som PS CS har, och många nybörjare (mig inräknad) klara sig mycket bra med PS elements.

Det är skillnaden enligt mig.
 
BugEyes skrev:
Hej,

Fick version 2 med kameran och såg nu att det går att uppgradera till version 3 för ca en 500 lapp. Undrar om någon gjort det och kan jämföra de två versionerna och tala om huruvida det är någon idé att uppgradera.

Tack

Var hittar du en uppgradering för en femhundring? Har bara sett att det kostar dryga tusenlappen.

/Johan
 
Re: Re: Photoshop elements 2 vs 3?

hansen2 skrev:
Var hittar du en uppgradering för en femhundring? Har bara sett att det kostar dryga tusenlappen.

/Johan

På Adobes hemsida att betala för och ladda ner. Jag lutar dock åt att överge Photoshop helt och hållet sedan jag laddade ner Paintshop Pro. Lättare att använda och innehåller brusreduceringsfilter motsvarande NeatImage. Photshop CS kostar alldeles för mycket och dessutom tycker jag det är svårarbetat, har laddat ner 30 dagars demon och testat.
Jag ska köra demoversionerna ett tag för att jämföra men hittills gillar jag Paintshop bäst, den får man ha som demo i 60 dagar i full version, sen köper jag den nog om jag inte hittar svagheter.
 
kattla skrev:
Ni får ursäkta, det här låter antagligen mycket märkligt.

Men vad använder ni egentligen program som Photoshop Elements till? Redigera bilder gör man ju ändå i Photoshop där alla funktioner finns. Att använda programmet för att "titta" på sina bilder verkar för mig onödigt, vill man ha thumbnails finns ju denna funktionen i Windows.

Jag förstår visserligen att det kan vara bra att kunna ladda en mapp med många undermappar och sedan kunna sortera bilderna efter tid de är tagna, eller något annat, istället för att bara ha dem som de ligger i mapparna.

Men huvudsyftet verkar dock ha gått mig förbi lite. :)

Kan någon förklara?

Photoshop Elements är ju inte bara ett program för att sortera bilder. Det program som du tänker på i så fall är nog Photoshop Album som ju är till för att katalogisera och sortera bilder.

Det programmet ingår numera i Elements 3 med den stora förbättringen att det kan katalogisera och märka bilder i raw-format.

Annars är ju Photoshop Elements en bantad version av Photoshop och definitivt ett mycket kompetent program för redigering av bilder.

Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.