ANNONS
Annons

Photoshop dator med bra prestanda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Dell priset ovan var med 146GB SCSI hårddisk, dvs tilval och ej grundpris.

MVH

Omar

Hej

Satt ihop datorn nu, tog några timmar, fin trimmar nu. Fick tyvärr den gamla Antec p180 lådan, men funkar bra ändå. Lite för plastig låda för min smak, men det är nog delvis för den skall vara tystare. Denna låda tyckte jag inte var svårare att sätta ihop en andra lådor som en del andra skriver. Har inte testat photoshop än, datorn är ju mycket snabbare, men nu har jag knappt något i den på c-disken. Är inte 100% nöjd med prestandan, men det blir man ju aldrig.

Ny test av mitt moderkort Asus M2N32-SLI Deluxe

http://www.techreport.com/reviews/2006q3/nforce-590slis/index.x?pg=1

AMD sänker priserna rejält

"AMD planerar att sänka priserna på deras processorer ordentligt i och med lanseringen av Intels högpresterande processorserie Core 2. Priset för en Athlon 64 X2 5000+ halveras.

Intels Core 2-serie visade sig vara en riktig vinnare med bättre prestanda än AMD:s motparter överlag. Därför kommer AMD sänka priserna - rejält. I en roadmap som Daily Tech fått tag på kan man ibland se sänkningar från 600 dollar till 200 dollar. Bra för konsumenterna, men ett tydligt tecken på att AMD är stressade. Några exempel:

Athlon 64 X2 5000+, tidigare: $649 dollar, slutet av juli: $282 dollar.
Athlon 64 X2 4600+, tidigare: $522 dollar, slutet av juli: $224 dollar.
Athlon 64 X2 4200+, tidigare: $339 dollar, slutet av juli: $175 dollar.

Skillnaderna kommer träda i kraft 24 juli, några dagar innan lanseringsdatumet för Intel Core 2. Prissänkningarna innebär att man kommer att kunna köpa en Athlon 64 X2 4600+ för samma pris som Intels näst billigaste Core 2-modell Duo E6400. Athlon 64 X2 5000+ kommer vara billigare än Intel Core 2 Duo E6600. Vilket är vettigt, då X2 5000+ visat sig ha något sämre prestanda än Duo E6600.

De som går i uppgraderingstankar kommer ha några bra månader framför sig.

Se hela prislistan hos Daily Tech."

http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=4573

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=3361

MVH

Omar

Gårdis skrev:
Hej Omar och alla andra!

Tänkte snart beställa ny dator. Främst för bildredigering men också till spelande.

Vad tror ni om detta system! Förespråkar ett säkert system. Funkar komponenterna bra ihip?

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=372354&su=1DCFF3DB-2FE8-46EE-8D33-F7EA7B0018C7

Resterande komponenter tar jag från min nuvarande dator.

Mvh

Viktor

Ser bra ut. Påminner ganska starkt om grundkomponenterna i min kommande Hem-PC.

Dock kanske du skall överväga det nya X1950XTX som precis lanserats och för leverans i mitten av september:

Saphire X1950XTX @ 4495 http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324856
Denna är snabbare, mycket tystare och framförallt billigare. Det spekuleras att den kommer droppa ytterligare en 500:ing i pris så fort det finns volymer att leverera i mitten september.

För hårddisken kanske två 250 GB'are i RAID 1 är mer säkert, eller har du lagringsdiskar kvar sen tidigare och skall köra Raptorn som systemdisk?

Vapo skrev:
Ser bra ut. Påminner ganska starkt om grundkomponenterna i min kommande Hem-PC.

Dock kanske du skall överväga det nya X1950XTX som precis lanserats och för leverans i mitten av september:

Saphire X1950XTX @ 4495 http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324856
Denna är snabbare, mycket tystare och framförallt billigare. Det spekuleras att den kommer droppa ytterligare en 500:ing i pris så fort det finns volymer att leverera i mitten september.

För hårddisken kanske två 250 GB'are i RAID 1 är mer säkert, eller har du lagringsdiskar kvar sen tidigare och skall köra Raptorn som systemdisk?

Hej! X1950XTX är ju ganska mycket dyrare? Tänkte att det kortet jag funderade på skulle bli bra och sedan kanske uppgradera då DX10 kommer till nästa sommar typ.

Och precis, 10000rpm hddn ska vara systemdisk. Har en 160 gb och en 120 gb disk + 300 gb extern som lagringsmedia.ena hdd:n är enSeagate Barracuda 7200.7 120GB IDE och...hmm, den andra vet jag inte riktigt, men samma system. Funkar de bra ihop med moderkortet?

mvh Viktor

Men är nätagget bra? tänke kanske ta ett på 580 v istället för att va på säkra sidan.

Edit:

Hmm, hade glömt. Bör jag köpa en cpu-fläkt?

Senast ändrad:
Vad gör man när man installerat dubbelprocessordatorn

Jag köpte min nya AMD-processor x2 4200+ precis när den hade sänkts till 1850 kr på Webbhallen.

Det var då mycket varmt i datorrummet men jag ville ändå prova att överklocka den, som jag gjort med gamla processorn. Det kan man göra om man t.ex. har Asus A8V Deluxe moderkort.

Det går att överklocka 3%, 5%, 7%, 10% eller 17% . MEN man måste ta hem Asus´s lilla gratis probeprogram som håller reda på processortemperaturen och den skall helst aldrig överstiga 50 grader.

Vad gör man då, jo jag har installerat inalles 4 fläktar + Processorfläkten och när det är normala 21-22 grader i datorrummet kan man köra t.ex "Skorpan-testen" t.o.m. på +17% utan att processorn blir varmare än 50 grader (32,3 sekunder).

För att testa om man kan köra när det är varmare köpte jag ett Zahlman 8000 kylpaket och monterade istället för AMD´s original-kylpaket. Till min stora besvikelse blev datorn varmare med det paketet och nu sitter originalet där igen.

Jag har provat med olika mycket minne 1 1/2 resp 2 MB. Jag kan inte se att 2 MB ger bättre resultat.

En sak är däremot mycket viktig och det är att datorn är helt ren på disk-fragment.

Jag hämtade hem 3 gratis provpaket från Diskeeper www.diskeeper.com

Man bör starta med gratisversionen av Diskkeeper 10 Professional Premier Edition i 30 dagar och under den tiden gör man alla inställningar i 4 olika delprogram som snyggar upp hela disksystemet så att det blir "blixtsnabbt".
Sedan kan man prova Professional Edition i 30 dagar som på "bara" 3 sätt justerar disksystemet.

Jag köpte till sist efter det att dom professionella versionerna gjort ordning på systemet, Home Edition för 220 kr och det fungerar nu alldeles ypperligt och ser hela tiden till att datorn är helt fragmentfri.

Sedan tycker jag att uppgraderingen till CS2 9.02 har förbättrat speeden i Bridgeprogrammet en aning.

Nu är jag faktiskt riktigt nöjd med CS2 istället för Rawshooter Premium. Och en del av äran kan Omar ta till sig.

Jag laddade nämligen ner PS Träningsvideon som Omar förelog i någon FS-länk och det hjälpte mig att få samma flyt i CS2 som i RS.

Christer

Optimal foto/video dator

För en tid sedan så insåg jag att min dåvarande dator inte motsvarade de förväntningar som kan ställas på en modern dator för foto och video. Med detta beslut i bagaget genomförde jag en ordentlig research för att komma fram till den i mitt tycke optimala datorn.

I mitt researcharbete hamnade jag naturligtvis bl.a. på dessa sidor. Som en feedback till alla er som delgivit era erfarenheter och synpunkter på den optimala datorn tänker jag specificera mitt val. Datorn är vald efter mina behov och kan ju för många tyckas vara en verklig overkill men när jag nu kör den motsvarar den allt jag har hoppats på!

Moderkort: Asus P5WDG2 WS Professional
Processor: Intel Core 2 Duo 2,4 GHz
Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048 MB

Hårddiskar:4 st Seagate Barracude 320 GB i RAID 10 vilket ger ca 640 GB med spegling
BootHD: 1 st WD Raptor 150 GB
1 st Seagate Barracuda 120 GB (ett A/D-kort uppskattar inte XP så jag bootar denna HD med WIN200 vid behov)
Grafikkort:Matrox Parhelia APVe

Allt det här stuvade jag in i en Antec P180 med ett Antec Neo He 430 W nätaggregat.

Med lite planerande och tålamod så är det tämligen enkelt att få ihop det hela. Och det fungerar klockrent vilket hör till ovanligheterna för hemmabyggen.

Peter

"Skorpantestet"?? Ingen aning...jag vet inte ens vad det är..:). Jag testar gärna om du kan berätta var jag får tag på detsamma.

En viktig del i detta bygge har varit säkerheten men visst lockar det att rendera filmer i "hyperspeed".

Kul litet test!

Min lite älder dator har följande data:

Dell Dimension 8300
Intel P4 3,0 GHz
Minne: 1 Gb
Tid för "skorpantestet": 98,2 sek

Min nya dator enligt tidigare inlägg

Tid för "skorpantestet": 16,4 sek

Så en viss förbättring har det blivit! Mycket beror säkert på skillnaden i uppladdade drivrutiner i minnet. I min nya maskin har jag ännu inte många program eller extern utrustning som kräver drivrutiner.

Grattis till en fin dator, jag tror du har den snabbaste testad hittills på FS, nästa var på omkring 22 sekunder.

Jag får bara ner min i 33,2 sekunder men då har jag billiga 400 Mhz minnen och det tror jag fördröjer en hel del.

Vet du vilken(-a) komponenter som är viktigast av dom du installerat för att få upp snabbheten?

När jag beslutade mig för att bygga en ny dator funderade jag en stund på hur den skall vara uppbyggd; vad som är väsentligt och vad som tar tid.

Jag började med det som är mest krävande i min hobby och det gissar jag är renderingen av video. Jag utgick från att renderingen är en lång rad av matematiska beräkningar. Alltså måste processorn vara viktigt och att den har någonstans att hämta och lämna information; minnet. Minnet bör ju vara så stort som möjligt för att system inte skall behöva hämta info från HD.

Jag har dock läst på Microsofts sidor att minne över 2 Gb i XP/2000 är meningslöst eftersom OP inte kan hantera det.

Samma resonemang gäller ju för bildbearbetning och det är ju det lilla "skorpantestet" ett bra exempel på.

Jag gissar att en snabb HD definitivt förbättrar snabbheten där information skall hämtas till och från en databas typ Bridge eftersom den skall plocka info från just HD.

Så ett snabbt och enkelt svar på din fråga måste bli; processorn och minnet.

Observera att jag inte har detta datortekniskt belagt utan detta är bara mina funderingar!
Men å andra sidan så visar ju "skorpantestet" att jag nog är på rätt väg med mina funderingar!

En liten avrapportering för den intresserade av min "nya" dator enligt specifikation i ett tidigare inlägg.

Nu när alla program, drivrutiner, skannrar, skrivare och annat "lullull" är installerade har resultatet av "Skorpantestet" ändrats lite. Denna gång blir resultatet 31,7 sek. En i stort sätt fördubbling! Det visar att det finns mycket att göra när det gäller alla dessa små program som windows laddar automatiskt. Men i mitt fall så är jag ändå mycket nöjd. Den är ju tre gånger snabbare än min tidigare dator.

Den snabba Raptor hårddisken kanske inte är så imponerande som jag hade hoppats på. Visserligen rapporterar testprogram att den klarar 85 Mb/s men det finns i många applikationer en hel del bromsklossar.

Däremot så överraskar RAID 10 upplägget. Samma testprogram rapporterar 127 Mb/s och det märks. Arbetet med videoredigering går som en dans. Ingen väntan här inte.

I övrigt har systemet fungerat bra utan några allvarligare incidenter. Utom när jag frestades att överklocka...men det löste sig tämligen enkelt!

panta rhei skrev:
En liten avrapportering för den intresserade av min "nya" dator enligt specifikation i ett tidigare inlägg.

Nu när alla program, drivrutiner, skannrar, skrivare och annat "lullull" är installerade har resultatet av "Skorpantestet" ändrats lite. Denna gång blir resultatet 31,7 sek. En i stort sätt fördubbling! Det visar att det finns mycket att göra när det gäller alla dessa små program som windows laddar automatiskt. Men i mitt fall så är jag ändå mycket nöjd. Den är ju tre gånger snabbare än min tidigare dator.
I min dator uppstår ungefär 1000 fragment/dag som slöar ner datorn. Jag installerade bästa PRO diskeepern gratis i 30 dagar och den byggde med 4 delprogram upp mitt disksystem så att det efter två dagars bakgrundsarbete blev helt perfekt uppbyggt och sorterat och ständigt utan ett enda fragment.

Sedan köpte jag inom gratistiden HOME-versionen för $30=220 SEK och installerade den INOM dom 30 dagarna. Döm om min förvåning - 3 av dom 4 delprogrammen fanns kvar och i full drift istället för det enda som jag betalade för. Det skulle egentligen ha kostat 900 kr. Bra bug.

Prova det håller datorn på ständig toppeffekt.

Se här: www.diskeeper.com

Jag är helt övertygad om att din testid kommer att minska och framför allt får du jättesnabb diskaccess och behöver aldrig tänka på att defragmentera datorn.

Jag glömde skriva att det är viktigt att du utökar MFT-tabellen enligt anvisningarna. Den är alltid feldimensionerad i XP´s gratisprogram och förorsakar konstanta fragment som måste hoppas igenom vid varje diskaccess.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar