Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop CS3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Finns det någon som har en bra gissning eller vet när nästa version till Photoshop kommer.
Behöver uppgradera till CS2 för min D200:a, men om nästa version kommer snart så kanske det är klokt att vänta.

Tyvärr så har inte Adobe samma anständiga inställning som Nikon, som tänker på sina gamla kunder. På D200 går det att använda gamla objektiv utan chip. Min gamla 55 micro nikkor (ett av Nikon:s skarpaste objektiv) går att använda på D200. Tack Nikon.

Men Adobe är ju ett Amerikanskt företag och i det landet är det $ som styr.
 
Du menar anständiga Nikon som krypterar vitbalansinformationen i sina RAW-filer så att så många som möjligt ska tvingas att köpa deras eget Capture? Ja, JÄTTESCHYSST...
 
Jag skulle tro att det kommer dröja ett tag till innan nästa version av Photoshop kommer. Hittills har det dröjt minst ett och ett halvt år mellan releaserna.

7.0 kom i mars 2001
CS (8.0) kom i oktober 2003
CS2 (9.0) kom i april 2005

Alltså borde CS3 släppas tidigast i oktober 2006. eller nåt liknande. men man vet aldrig.
 
Senast ändrad:
Du menar anständiga Nikon som krypterar vitbalansinformationen i sina RAW-filer så att så många som möjligt ska tvingas att köpa deras eget Capture? Ja, JÄTTESCHYSST...

Har du något problem med det? Du kör ju Pentax.

Även solen har svarta fläckar. Dom får gärna göra det för mig, då jag vill ha "allt" i ett program, t ex PS.
 
Alltså borde CS3 släppas tidigast i oktober 2006. eller nåt liknande. men man vet aldrig.
Tack för svaret, men det skulle innebära att jag måste köpa en uppdatering nu för c:a 2800:- och med lite otur en till i oktober för samma summa.
Totalt drygt 5500:- i uppgraderingar på ett år. Nej, tack.
Det är kanske inte så konstigt att det svartkopieras.
 
Dykhjelm skrev:
Har du något problem med det? Du kör ju Pentax.

Även solen har svarta fläckar. Dom får gärna göra det för mig, då jag vill ha "allt" i ett program, t ex PS.

Du har nog inte riktigt förstått. Det är precis det som Nikon hindrar när man krypterar information i bildfilen. På så vis försöker man tvinga fotografer att använda både Capture och Photoshop.
 
Du har nog inte riktigt förstått. Det är precis det som Nikon hindrar när man krypterar information i bildfilen. På så vis försöker man tvinga fotografer att använda både Capture och Photoshop.

Nej det är möjligt att jag inte förstått. Men enligt ADOBE så omfattar Camera Raw 3 även Nikon D50 och jag väntar på att D200 också skall omfattas.
Vad skall jag då ha Nikon:s Capture till?
Vad har jag missat?
 
Du kan ju alltid köra det separata programmet för att konvertera raw-filerna till .dng och sedan fortsätta använda din gamla photoshop. Visserligen ett steg till i processen, men det funkar ju iaf...
 
Dykhjelm skrev:
Tyvärr så har inte Adobe samma anständiga inställning som Nikon, som tänker på sina gamla kunder.
Jag betalade dryg 2000:- för Capture när jag köpte min D100 år 2002. Och det går inte att uppgradera till senare varianter; vill jag öppna nef-filer från D2X i Capture måste jag köpa ett helt nytt. Det tycker jag är illa av Nikon.
 
Jag betalade dryg 2000:- för Capture när jag köpte min D100 år 2002. Och det går inte att uppgradera till senare varianter; vill jag öppna nef-filer från D2X i Capture måste jag köpa ett helt nytt. Det tycker jag är illa av Nikon.

Håller med, men varför använda Capture? Behövs det?
 
Dykhjelm skrev:
Håller med, men varför använda Capture? Behövs det?
Kanske inte i nuläget när CS har en ganska bra hanterare. Men eftersom Nikon snabbare uppdaterar sin mjukvara för att klara av nya format än Adobe tycker jag att det borde vara en enkel sak för Nikon att fixa. Jag har ingen lust att betala för samma program två gånger....
 
Nej, men jag tyckte att det var en korkad kommentar. Både Adobe och Nikon är stora företag och vill således tjäna pengar för att överleva. Att påstå att Nikon skulle vara mer anständiga är något annat företag är bara fanboyism IMO.
 
Wake skrev:
Du kan ju alltid köra det separata programmet för att konvertera raw-filerna till .dng och sedan fortsätta använda din gamla photoshop. Visserligen ett steg till i processen, men det funkar ju iaf...

Med det"sepatat programmet" syftar du på Nikon Capture då?

Om jag ska kunna använda RAW från D200, måste jag alltså uppgradera PS CS eller köpa Nikon Capture??
Eller något annat RAW konverteringsprogram? Fungerar "gratis" program?
 
Nej, men jag tyckte att det var en korkad kommentar. Både Adobe och Nikon är stora företag och vill således tjäna pengar för att överleva.

Visst, men om Nikon hade hade struntat i de kunder som har gamla objektiv utan chip så hade dom troligen tjänat mer (sålt fler nya objektiv).
Jag tycker att det var en bra (och oväntad) åtgärd av Nikon.
Dom lever upp till sitt rykte att inte "överge" gamla kunder. Nikon har t ex inte ändrat sin bajonet sedan 50-talet, till skillnad från många konkurrenter.

Medan Adobe har övergett dom kunder som köpte PS CS för knappt ett år sedan, genom att inte uppdatera Camera Raw 2.4 för denna version.
 
Kanske av samma anledning att de inte uppdaterar gamla CS heller. Dessutom finns det ju sätt att gå runt det där med ACR 2.4 genom att köra deras DNG-konverter som är fristående och klarar de nya modellerna. Då kan du sedan öppna DNG-filen i ACR 2.4.
 
Dykhjelm skrev:
Visst, men om Nikon hade hade struntat i de kunder som har gamla objektiv utan chip så hade dom troligen tjänat mer (sålt fler nya objektiv).
Jag tycker att det var en bra (och oväntad) åtgärd av Nikon.
Om de nu är så godhjärtade, varför väntade de tills D200an? Pentax måste vara JÄTTESNÄLLA med det resonemanget... klart det är bra, men då kan man ju lika gärna säga att det är kasst att man inte får med Nikon Capture gratis när man köper en dyr DSLR från dem.
 
Malla skrev:
Med det"sepatat programmet" syftar du på Nikon Capture då?

Om jag ska kunna använda RAW från D200, måste jag alltså uppgradera PS CS eller köpa Nikon Capture??
Eller något annat RAW konverteringsprogram? Fungerar "gratis" program?

Nej det separata programmet heter (nu när jag kollat) Adobe DNG converter och följer med om du laddar ner adobes raw-plugin. Förutom att pusha för deras dng-format så är det väl det som är det väl så dom tänkt det - som en bakåtkompabilitetsgrej.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.