Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photoshop CS2 - Tillräkligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

BlomqvistJesper

Aktiv medlem
Jag undrar helt enkelt om photoshop cs2 är bra nog, som nybörjare på photoshop är de inte lätt att hänga med alla gratiswebblektioner då de ofta använder nyare versioner.

2005 var CS2 det bästa som fanns och visst räcker det långt. Det är eg. inte så många nya funktioner som tillkommit, däremot är det mesta lite mer finslipat eller förbättrat på olika sätt. Interfacet är lite annorlunda också men grunden är den samma.

Det du kan få problem med är ifall du ska redigera RAW (i sidoprogrammet Camera Raw) eftersom din kamera sannolikt inte stöds. Men det finns vägar runt, en är att konvertera till DNG.

Guider där reglagen inte stämmer med din version tvingar dig tänka efter vad du eg. håller på med, så du kanske tom lär dig PS bättre med en äldre version :)

Tack, det verkar på dig som jag då ändå tänker rätt när jag vill "spara pengarna så länge, och lär mig PS, och uppgraderar när jag inte längre är student och fattig".

Om någon är av annan åsikt så får ni gärna dela den :) Jag skapade tråden för att få många infallsvinklar kring detta.

CS2 duger bra.

Jag började med CS2 och det jag märkt genom versionerna är att layout har ändrats och att verktygen är de samma men att de har flyttats i menyerna så att man knappt hittar dem om man går till en ny version.
Lite jobbigt när man har vant sig vid ett visst rörelsemönster för vissa verktyg som man använder ofta.
Sen har det ju tillkommit lite nya verktyg som är bra att ha.. bättre tillvaratagning av datorers prestanda när det gäller flera kärnor i processorer och grafikkort.. osv...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto