ANNONS
Annons

Photoshop cs fråga!

Produkter
(logga in för att koppla)

michael persson

Aktiv medlem
Har tänkt ta en bild på barnen och därefter "klippa" ut dom, för att "klistra" in dom på en annan bakgrund. Tänkte göra ett litet roligt julkort, behöver inte vara så proffsigt gjort vill som sagt bara byta till en roligare bakgrund, så hur gör jag?

Har en svensk version av photoshop cs.

Oj, ja, att frilägga människor är inte alltid det lättaste. Räkna med att du får lägga ner en hel del tid på att få det snsyggt iaf.

Om du har möjlighet så försök att fota barnen mot en enhetlig bakgrund, tex ett lakan som du hänger upp någonstans. Välj en färg som bryter av starkt mot färgen som barnen har på sig.

Sen finns det många sätt du kan gå vidare på, fifnns ett otal sätt att frilägga.
Det lättaste här är nog att du går in under markeringar/markera färgområde Klicka sedan i rutan du fått upp med pipetten någonstans på lakanet. Sen har du ett reglage i ovankant av samma ruta som du kan dra i och bestämma hur många närliggande färger du vill ha med i markeringen (tror jag)

Ja, nu bör du ha en bra början att jobba vidare på. Antagligen måste du gå in och finjustera din markering för hand med hjälp utav en pensel för att få det hela att se snyggt ut. Detta gör du genom att välja läge snabbmask i verktygspaletten. Den knappen hittar du nästan längst ner till höger i paletten. Håll över knappen så hittar du nog.

Ja, vad som händer här är att du målar fritt i dinmarkering med hjälp utav den vanliga penseln. Med svart färg lägger du till och med vit färg tar du bort (eller var det tvärtom) pröva själv så förstår du nog vad jag menar. För att kolla hur markeringen ser ut klickar du på knappen i paletten som ligger till vänster om snabbmaskknappen.

Jobbigast är att frilägga stora ruffsiga frisyrer, så om det går se till att håret på barnen är välkammat :) så blir det mycket lättare.

Ja, jag hoppas att du fick en liten hint om hur du kan gå till väga.

Sen kan man ju även använda sig utav magnetiskt lasso, trollspö, banor eller ett suveränt program som heter extensis.

Som du märker är det inte bara att trycka på en knapp så är det klart, är du intresserad av att lära dig mer rekommenderar jag starkt att du investerar i en bok som förklarar photoshop. Eller se om du kan hitta någon bra tutorial på nätet. Det är antagligen mycket mer lättbegripligt än min beskrvining här :)

lycka till
och fråga på om du behöver.

Extract

Jag har provat lite olika tekniker i photoshop. Tycker att man ska undvika och krångla till det om man kan.Har provat en fem sex olika mer eller mindre krångliga sätt.

Kan rekommendera en författare vid namn Scott Kelby. Och hans bok Photoshop cs för digitalfotografer.

Den metod jag tycker är enklast och ger bäst resultat är Extract under Menyn filter/ Extract.

Man drar en markering runt om det som ska frillägas. Fyller markeringen med målarburken. Trycker ok och man har en frilagd bild.

Ett tips är att måla tillbaka eventuellt missade detaljer med händelse penseln.

Duplicera gärna den frilagda bilden med. Låter konstigt med gör kanterna lite mjukare och bätte.

Tack för svaren, många trevliga människor här!!
Har dock inte hunnit prova än,hoppas jag får möjlighet till det i kväll.Återkommer med resultat.

Kolla in den här sajten.
Där har jag själv lärt mig otroligt mycket och dessutom köpt deras skiva som varmt rekommenderas.

Det enda som funkar för mig är "Magnetic Lasso". Heter förmodligen nåt liknande på svenska. Lite pill om kontrasterna är låga men det brukar lösa sig.
Se till att ha det inställt så att en ny markering läggs till den gamla bara.

jo, det blir ju noggrannast med en mask. Men det tar ju väldigt lång tid, därför kan man ju göra en grov markering först med ovan nämda exempel för att sedan finlira i masken.

Om du kan få tag i insticksprogrammet extensis till photoshop så är det väldigt värdefullt. Det funkar som så att du väljer med en pipett ett visst antal färger som du inte vill ha med och ett visst antal färger som ska vara med. När detta är gjort drar man bara med en pensel längs kanten på det man vill frilägga så får du en suverän markering. Perfekt när man kommer upp till hår som inte är det lättaste annars.

Meny /Filter / Extract

Meny /Filter / Extract ger mig ett bra resultat och är enkelt att använda.

Se bild före och efter. Mvh/Andreas

Bilagor

• fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    57.7 KB · Visningar: 387
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar