Annons

Photokina, vad tror ni kommer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Vad tror ni kommer att visas på Photokina, eller vad skulle ni vilja se?

Det ska bli intressent och se om det visas någon uppdatering på Nikon D1x och Canons motsvarande. Undrar vad brickorna kommer att ligga på? Tror ni att de fixar 10mp till hösten?

Det ska även bli intressant att se om Nikon släpper en F6, sker det inte nu snart tror jag att F5an blir Nikons sista proffskamera för film.

Är det någon som har hört/läst några ryckten föresten?

Det ska även bli intressant att se om de andra tillverkarna hakar på digitalus systemerikanus-svängen. Minolta, Pentax och Olympus. Jag läste på någon sajt att det går rykten om att Olympus och Kodak håller på att koka ihop något tillsammans.

Givetvis är jag nyfiken om Hasselblad hittar på något. Jag skulle gärna vilja se att de kokar ihop något som går utanför deras standarts, såsom Sinar har gjort med P3an.

Vad tror ni?

Vill veta om Minolta tänker komma med något digitalt systemhus.. börjar bli less på ovissheten nu.. Går å funderar på att byta hela systemet å skaffa Canon eller Nikon istället.. men usch va dyrt det kommer att bli.. Sen ska skrivarfronten bli intressant att följa åxå..

Det blir väldigt spännande. Hoppas Minolta+Pentax kontrar med nya digitalhus.
En ide' är att drar iväg dit med ett gäng från fotosidan. Nu är det kanske i senaste laget met tanke på hotell, ledighet mm. (jag kanske inte kan) men visst vore det väl kul? Jag har ingen likasinnad att åka med om jag skulle vilja.

Jag har hört rykten att Olympus kommer med en digital systemkamera lika liten som en tumme, utan brännviddsförlängning och 100 milj megapixel.
Tar 800 bilder i sekunden och har en "focustracking" som klarar av en rymdfärja(48.000km/h) på 7.5 meters avstånd !
Möjlighet att lagra 1.000 000.000 bilder!
Den lär även ha en inbyggd blixt med ledtal 1100.
Pris omkring 85.000:-.Och då ingår en optik en zoom 16-600mm f/1.4.(Med inbyggd bildstabilisator).

Är detta sant ?

; -)

Personligen tror jag på en uppdaterad D1x. En D5 (eller nåt) som kombinerar D1h, D1x med en större sensor med fler pixlar.

Minolta!

Skrev till minolta och frågade om dom visste om det skulle komma något dig. kamerahus men dom visste ingenting om det!!

Jag hörde att Nikon skulle presentera D2:an som är efterföljaren av D1 modellen.
D2:an ska ha 10 Mio pixel.

/Steffen

Re: Minolta!

KjellSn skrev:
Skrev till minolta och frågade om dom visste om det skulle komma något dig. kamerahus men dom visste ingenting om det!!

Jag har också vare kontakt med Minolta, men killen tyckte jag skulle prata med deras produktchef eftersom han inte kunde säga så mycket om kommande produkter.

Det är vanligt att man inte avslöjar kommande produkter i förtid, så även om de hade en på gång så skulle de nog inte avslöja det förrän produkten är klar.

Mvh
Maverick

Re: Re: Minolta!

Maverick skrev:

Det är vanligt att man inte avslöjar kommande produkter i förtid, så även om de hade en på gång så skulle de nog inte avslöja det förrän produkten är klar.

Mvh
Maverick

Det låter lite bakvänt tycker jag. När ett stort antal fotografer funerar på att byta system för att få tillgång till ett digitalt hus så skulle nog jag - om jag vore tillverkare - berätta att ett hus är på gång för att behålla kunderna.

Re: Re: Re: Minolta!

Hassan skrev:

Det låter lite bakvänt tycker jag. När ett stort antal fotografer funerar på att byta system för att få tillgång till ett digitalt hus så skulle nog jag - om jag vore tillverkare - berätta att ett hus är på gång för att behålla kunderna.

Ja, fast då kan det bli som för Pentax. Enligt fotohandlarn jag går till så är det många år sedan Pentax visade upp ett digitalt kamerahus, men så höll det inte tekniskt och de har fortfarande inte kunnat lansera den. Då tappar man helt plötsligt trovärdighet istället.

Jag är helt övertygad om att Minolta håller på och tar fram en DSLR i klass med D60 och D100 eller kanske ännu högre klass. Det verkar annars ologiskt att ta fram en kamera som Dynax 9 som är en direkt konkurrent till Nikon F5 och Canon Eos-1. Dynax 9 är en ny produkt och i många avseende en satsning mot yrkesfotograferna. Mitt problem är bara om Minolta kommer att få en kamera klar i tid innan jag eventuellt måste ha en.

Mvh
Maverick

Detta kommer:

Minolta Dimage Di700
7mpixlar, 0,3 brännviddsförlängning, ISO 50-1200, 512MB buffer - 14bilder /3pr sek. firewire, raw,

Canon EOS-2D
nu med 6megisar, 0,1 förlängning, annars ungefär samma egenskaper

Canon G3
??

nikon D3x
9 megisar och ingen förlängning, annars ungefär samma egenskaper

Olympus E50p/n
??

Pentax = ingen, sorry

Detta ska enligt mina drömmar vara 100% riktigt :p

Det är som sagt viktigt att visa NU vad man har att komma med på DSLR-sidan, annars går folk över till Canon/Nikon istället. Livsfarligt. Den som inte hänger på DSLR-tåget NU blir för alltid förpassad till kompaktkamera-träsket...

Jag tror digitalt kommer att dominera.

Jag tror på bättre integration av kameror och datorer. Vad är grejen med att köra USB exempelvis? Peta in ethernet och tcp/ip i kameran och låt den lagra bilder direkt på datorns hårddisk. Exempelvis. Varför inte bluetooth för kommunikation? Snart har varje kamera av självaktning en webserver inbyggd.

Jag tror att digitala proffskameror kommer att komma mer av. Lite fixar till D60/D100 kommer nog också.

jimh skrev:
Vilket förmodligen är där de stora pengarna finns...
Mja, det vete 17. Mördande konkurrens=små mariginaler och trendkänsligt. Det finns nog lika mycket att göra på hyfsat billiga DSLR-hus. Se bara på EOS300. Den säljer nog mer än deras populäraste kompaktkameror...(ixus?)

Canon kommer med en ny Digital SLR..

D90

- 9 MPixlar
- Uppgraderad AF, motsvarande den i EOS 3
- Serietagning 4 fps max 16 bilder
- Tar det nya minneskortet från Samsung på 8GB
- Bluetooth v.2 för trådlös överföring av bilder (10Mbit)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar