Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Photo for dummies! Vad ska jag köpa nu när det är dags att byta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Engelbertsson

Aktiv medlem
Jag har en nikon D40 med ett standardobjektiv 18-55 och ett sigma 50-200 objektiv. Har haft kameran i 3 år och det är taget massor med bilder. Det har väl funkat ganska bra men jag är inte insatt i hur en kamera fungerar , använder nästan uteslutande autoinställningen om det inte är porträtt eller landskap. Vill gärna lära mig mer men har ingen att fråga och fattar inte bruksanvisningen :) Nu har det blivit en repa nånstans, inte på objektiven för det är kvar om man byter. Kan dock inte se att det framkommer på korten när de framkallas. Men kameran fokuserar inte så bra, hälften av alla kort blir oskarpa. Det tar lång tid och jag vet inte hur jag ska göra. Min man tycker vi ska köpa en ny så kan han ta med den här till skogen när han jagar. Men OM jag går med på det, vad rekommenderas. Jag har inga pengar att lyxa till det med. ALLA kameror är bättre än vad jag är så det är ingen idé att kosta på för mycket. Är kameror med inspelningsmöjlighet lika bra? Har trivts med Nikon men gillar canons slutarljud mer, jag vet... det är en fånig grej att hänga upp sig på. Dessutom tyckte jag Nikon var skönare i handen, lite mindre än den stora Canon kameran till samma pris när det var aktuellt med köp förra gången. Men ska jag köpa ett objektiv har det varit svårt att få tag på då det är nåt speciellt med autofokusen på den här kameran. Ja, som sagt Ni ser jag har ingen aning vad jag pratar om så upplys mig gärna. Knäpper en sisådär 1500-2000 kort i månaden. På barn, motortävling och lite motivbilder.
 
Investera i kunskap?

Bokserien "Digital fotografi" av Scott Kellby är riktigt bra. Tre böcker som ger en hel del råd och tips om det mesta.

/K
 
Det var ett av de roligaste inlägg jag har läst:

tex:
ALLA kameror är bättre än vad jag är så det är ingen idé att kosta på för mycket (troligen sant för många fotografer här på forumet, men det är bra att du inser det)

Har trivts med Nikon men gillar canons slutarljud mer :) vågar inte ens kommentera det

- om vi börjar med suddiga så beror det nog på personen bakom kameran och hjälper troligen inte att byta kamera, men för att vi ska hjälpa dig så bör vi se någon bild, få reda på slutartid, bländare etc. Kan vara ha göra med skärpedjupet (fel bländare eller felaktig satt AF punkt), kan ha att göra med rörelseoskärpa (för lång tid), mm

- den "repa" är nog på spegeln/mattskivan eller okularet eftersom det inte syns på bild, är troligen inte någon repa utan kanske något hårstrå smuts etc. Försök att försiktigt torka av spegeln och mattskivan samt okularet, så kan du ju i alla fall se om "repan" förändras

Strunt i slutarljudet, det är betydligt viktigare att du och din man använder samma system så att ni kan byta objektiv med varandra. Ett steg upp så skulle jag föreslå en D5100 till dig, men lär dig förstå kameran först
 
Senast ändrad:
Det var ett av de roligaste inlägg jag har läst:

tex:
ALLA kameror är bättre än vad jag är så det är ingen idé att kosta på för mycket (troligen sant för många fotografer här på forumet, men det är bra att du inser det)

Har trivts med Nikon men gillar canons slutarljud mer :) vågar inte ens kommentera det

- om vi börjar med suddiga så beror det nog på personen bakom kameran och hjälper troligen inte att byta kamera, men för att vi ska hjälpa dig så bör vi se någon bild, få reda på slutartid, bländare etc. Kan vara ha göra med skärpedjupet (fel bländare eller felaktig satt AF punkt), kan ha att göra med rörelseoskärpa (för lång tid), mm

- den "repa" är nog på spegeln/mattskivan eller okularet eftersom det inte syns på bild, är troligen inte någon repa utan kanske något hårstrå smuts etc. Försök att försiktigt torka av spegeln och mattskivan samt okularet, så kan du ju i alla fall se om "repan" förändras

Strunt i slutarljudet, det är betydligt viktigare att du och din man använder samma system så att ni kan byta objektiv med varandra. Ett steg upp så skulle jag föreslå en D5100 till dig, men lär dig förstå kameran först


Tack för svar...
Jag har plockat isär kameran och torkat försiktigt där jag kommer åt men utan resultat.

Du efterfrågar en bild och slutarljud och hej å hå... Ja, som sagt jag fattar inget av det här. Men jag vet att kameran funkar sämre nu än vad den gjorde för 6 månader sen.

Jag har ju gillat min lilla kamera och tycker själva storleken är perfekt. Jag är liten och klen så jag tycker den ligger bra i handen. Jag tycker att den fokuserar på fel saker nu. Den kan vara inställd på att fokusera tex mitten av de tre fokuseringsrutorna men när jag sen tittar på bilden kan min lilla rynkiga farmor i mitten vara alldeles suddig (dock inte utav portvinet) och en vas i bildens hörn kan vara skarp och fin. Så här var det inte förut. Ska se om jag hittar nån bra bild som visar vad jag menar.
 
Du är riktigt rolig !

Varför inte en bättre kompaktkamera ?

Hej och tack för svaret. ja, det kan man ju undra. Det beror nog mycket på att min välsignade make drar med mig på halva Sveriges alla folkrace tävlingar och ska ha lite kort knäppt. Lite beroende på vilken grästuva man hamnar är det ju olika långt till banan. Det har funkar bra med den kamera jag har och de två objektiven. Har uppfattat att de kompakta kamerorna inte är lika snabba när man väl bestämt sig och trycker på knappen. Dessutom är det väl bara digital zoom på dem? Eller? Finns det en kompakt kamera med samma egenskaper som iaf den kamera jag redan har, behöver inte vara bättre, vad gäller snabbhet och möjlighet att ta kort på längre avstånd köper jag den imorn!
 
Min man tog det här kortet och det var med auto, fokus ska vara mittenrutan och man ser ju ganska tydligt att den stackars pojken är suddig medan armen till höger på min svägerska är skarpare. Ser ni nu vad jag menar?
 

Bilagor

  • Björkvattnet Midsommar (242).jpg
    Björkvattnet Midsommar (242).jpg
    15.9 KB · Visningar: 471
Här är samma pojk med samma förutsättningar som tidigare och det känns mycket skarpare. Nu är det ju inte "vackra" kort, men jag tänkte ni ville se vad jag menar.
 

Bilagor

  • DSC_1602.jpg
    DSC_1602.jpg
    15 KB · Visningar: 470
Lägg gärna ut bländare o tid på bilderna.

Kan ju vara bakfokus av någon anledning, men det är ju konstigt att det skulle ha kommit nu, om inte det är en spricka i mattskiva eller spegeln pga någon skada (tappad?). Du kunde inte se något på spegeln den som sitter i en vinkel vid objektivöppningen eller mattskivan sitter i ovankanten i utrymmet (ovanför spegeln)
 
Lägg gärna ut bländare o tid på bilderna.

Kan ju vara bakfokus av någon anledning, men det är ju konstigt att det skulle ha kommit nu, om inte det är en spricka i mattskiva eller spegeln pga någon skada (tappad?). Du kunde inte se något på spegeln den som sitter i en vinkel vid objektivöppningen eller mattskivan sitter i ovankanten i utrymmet (ovanför spegeln)

Jaha å vad betyder det? Hur vet man det då? Den är aldrig tappad och nu när jag tittar ser jag inget på spegeln.
 
Läs instruktionsboken

I instruktionsboken du fick med kameran kan du läsa lite grundläggande om hur kameran funkar och hur man ska ställa in den. Det finns även en hel del praktiska tips och råd som kan vara bra att ta till sig.

Angående fokusproblemet låter det konstigt att samma problem finns oberoende av vilket objektiv som används. Troligen fel inställning av fokuspunkterna. Återigen, kolla instruktionsboken hur man ändrar.
 
Ett sätt att få exif data är att du gör en högerklick på filen och längs ner så står Egenskaper, välj den. Gå till fliken Sammanfattning (överst) och om den är i Enkel välj till Avanvcerat. då ska du få upp en sådan här där du kan läsa av F-tal (bländare), tid och ISO.

Nä det är troligen inte objektiven, men om du sett en försämring de sista 6 mån så borde det inte att du har blivit en sämre fotograf med tiden kan man tycka, eller? Tänkte att något hänt med kameran så att den mäter AF fel, eller så kan den vara inställ på något som du inte är van vid.

Har du provat att ställa in AF manuellt (inte använda AF)?
 

Bilagor

  • exif.jpg
    exif.jpg
    25.2 KB · Visningar: 431
I instruktionsboken du fick med kameran kan du läsa lite grundläggande om hur kameran funkar och hur man ska ställa in den. Det finns även en hel del praktiska tips och råd som kan vara bra att ta till sig.

Angående fokusproblemet låter det konstigt att samma problem finns oberoende av vilket objektiv som används. Troligen fel inställning av fokuspunkterna. Återigen, kolla instruktionsboken hur man ändrar.

Hej.
Det fanns ingen manual med på svenska. Köptes på Elgiganten. Jag fick tillgång till manualen på pdf av Nikon men den finns kvar på den gamla datorn. Jag har varit så ointresserad av att översätta den jag har, jag klarar utmärkt av att läsa en bok på engelska men facktermer på nåt jag inte ens kan på svenska går det lite trögt med. :)

Sigma objektivet har alltid varit långsamt, det tar lång tid för det att fokusera och allt måste vara drypstill annars blir det oskarpt. Men när jag använder nikon obj. nu så blir det lite samma fenomen.
 
Ett sätt att få exif data är att du gör en högerklick på filen och längs ner så står Egenskaper, välj den. Gå till fliken Sammanfattning (överst) och om den är i Enkel välj till Avanvcerat. då ska du få upp en sådan här där du kan läsa av F-tal (bländare), tid och ISO.

Nä det är troligen inte objektiven, men om du sett en försämring de sista 6 mån så borde det inte att du har blivit en sämre fotograf med tiden kan man tycka, eller? Tänkte att något hänt med kameran så att den mäter AF fel, eller så kan den vara inställ på något som du inte är van vid.

Har du provat att ställa in AF manuellt (inte använda AF)?

Och herregud vilken digital djungel du lurar in mig på. Så ser inte fönstret ut , det finns ingen sammanfattningsflik men skitsamma jag hittade det under en flik som hette information.
F/5,6
är det exponeringstiden du vill åt? 1/125 sek
ISO-200
detta gäller för den första bilden. Den andra bilden:
F/4,8
1/60 sek
ISO-400
 
Senast ändrad:
Nej, det har jag inte provat. Vet inte hur man gör. Usch jag borde lägga patiens istället för att fotografera...

Tack för data, för manuell justering så skruvar du avståndsringen på objektivet, det är en slirkoppling så när kameran säger pip och har ställt in AF avståndet så kan du justera detta genom att vrida på ringen som går runt objektivet i närheten av zoomringen skulle jag tro.

Du kan hämta en ny pdf manual på Nikon om du registerar dig
 
Nej, det har jag inte provat. Vet inte hur man gör. Usch jag borde lägga patiens istället för att fotografera...

Nej! Släng kortleken. Foto är inte så svårt som det verkar. Man måste bara komma in i det. Börja med att läsa fotoskolan som finns här på fotosidan.

http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-1-kamerans-funktion.htm

Det är några lektioner, sju om jaf minns rätt, som går igenom allt grundläggande som har med foto att göra. När du läst allt har du en bra grund att stå på.
 
Tack för data, för manuell justering så skruvar du avståndsringen på objektivet, det är en slirkoppling så när kameran säger pip och har ställt in AF avståndet så kan du justera detta genom att vrida på ringen som går runt objektivet i närheten av zoomringen skulle jag tro.

Du kan hämta en ny pdf manual på Nikon om du registerar dig

Oj oj... Nu håller jag på och vrider och rattar och det enda som piper är micron som signalerar att bullarna är klara! Nä men allvarligt, jag kan vrida och få till hyffsat fokus på mitt motiv nu. (en herr Nilsson nalle på en illskär fleecefilt) Men jag hör inget pip, är det nåt som är fel då?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.