Linda Engelbertsson
Aktiv medlem
Jag har en nikon D40 med ett standardobjektiv 18-55 och ett sigma 50-200 objektiv. Har haft kameran i 3 år och det är taget massor med bilder. Det har väl funkat ganska bra men jag är inte insatt i hur en kamera fungerar , använder nästan uteslutande autoinställningen om det inte är porträtt eller landskap. Vill gärna lära mig mer men har ingen att fråga och fattar inte bruksanvisningen Nu har det blivit en repa nånstans, inte på objektiven för det är kvar om man byter. Kan dock inte se att det framkommer på korten när de framkallas. Men kameran fokuserar inte så bra, hälften av alla kort blir oskarpa. Det tar lång tid och jag vet inte hur jag ska göra. Min man tycker vi ska köpa en ny så kan han ta med den här till skogen när han jagar. Men OM jag går med på det, vad rekommenderas. Jag har inga pengar att lyxa till det med. ALLA kameror är bättre än vad jag är så det är ingen idé att kosta på för mycket. Är kameror med inspelningsmöjlighet lika bra? Har trivts med Nikon men gillar canons slutarljud mer, jag vet... det är en fånig grej att hänga upp sig på. Dessutom tyckte jag Nikon var skönare i handen, lite mindre än den stora Canon kameran till samma pris när det var aktuellt med köp förra gången. Men ska jag köpa ett objektiv har det varit svårt att få tag på då det är nåt speciellt med autofokusen på den här kameran. Ja, som sagt Ni ser jag har ingen aning vad jag pratar om så upplys mig gärna. Knäpper en sisådär 1500-2000 kort i månaden. På barn, motortävling och lite motivbilder.