Annons

Photo Browser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Crelle

Aktiv medlem
Tjipp!

Någon som använder Pentax Software Photobrowser och tycker det är bra?

Själv använder jag det för att jag tänker att det är optimerat för Pentax...

snälla säg att jag är helt fel ute och kan använda mig av tex ACDSee Pro Istället...

Eller är det så att Pentax eget program är bättre eller något helt annat?

Jag använder det för att ladda över bilderna och sen tittar jag på dem med Bridge. Men jag tycker att det är så sunkigt att programmet inte kommer ihåg vilka mappar man senast ladda ner filer till, att man inte kan bocka av alla undermappar när man skall föra över och framför allt att man inte kan få en mapp skapad som Heter (Datumet)

Tömning av minnskort gör jag med explorer. Jag använde Photo Browser ett tag som första rensning, dvs jag raderade bilder med hjälp av det. Nu har jag bytt till Bibble och där både raderar jag och framkallar. Har testat lite Lightroom också, men vi är inte helt kompatibla.

Vad gäller att PB är mest kompatibelt med Pentax så är det enda jag kan komma på att det väl är samma RAWkonverterare. Dvs bilderna blir lika vare sig man framkallar i kameran eller gör det i PB. Men om man kan se någon skillnad mellan den framkallningen och en från Bibble, Lightrrom eller ACDsee är nog klart tveksamt.

Med tanke på att Pentax är först med att stöda Adobe DNG, vore det ju rätt trevligt om de i framtiden också packade med en Lightroom Light...

Programmet "Bildinsamling", som ligger i programmappen / applications tankar smidigt över bilderna från minneskortet till datorns hårddis och sen använder jag Adobe Bridge (för RAW) för att välja de bilder som ska "framkallas", vilket jag sedan gör i Bibble Lite. Om jag kör JPEG så låter jag iPhoto ta hand om katalogiseringen. Så jag har det uppdelat hos mig - RAW: Bridge, JPEG: iPhoto.

Jag ser definitivt en skillnad mellan olika RAW omvandlare. När jag körde PC tyckte jag mycket om CaptureOne för färgernas skull. Adobe uppfattade jag som något grå och onaturlig i jämförelse. Nu kör jag Mac och min erfarenhet hitills är jag tycker att Bibble tolkar vitbalansinformationen bättre än Adobe Camera Raw gör.

Pentax PhotoLab använder Silkypix algoritmer och de är kända för sin silkeslena färgåtergivning. Fördelen med Pentax mjukvara är att den automatiskt kan "framkalla" efter kamerans inställningar (bildton, skärpning, kontrast, färgmättnad), medan andra omvandlare struntar i den informationen. Fast då kan man lika gärna köra JPEG i kameran tycker jag om det är det man vill ha...

Då PhotoLab och PhotoBrowser ej är universal binary, utan körs via Rosella emulatorn i Mac OS X så undviker jag den mjukvaran så långt det går. På PC fanns det större anledning köra det, men på Mac... nej.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar