Annons

Photax digital/filmformatstest

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag reagerade på att Kornen var tydligare på 4x5" än 6x6. Det verkar som skärpan på förstoringsapparaten var dåligt inställd på 6x6 och/eller kanske som om 4x5" kördes på kondensorförstorare medan 6x6 kördes på diffusor. Sedan blev man ju impad över kvallitetsförbättringen mellan 4x5" till 8x10". Jag har dock satt min personliga gräns vid 4x5". Förvisso har vi förstoringsapparat i klubben som tar upp till 10x10" men allt blir så groteskt dyrt med 8x10".

6x6 såg konstigt dålig ut. Skärpan borde vara bättre, och ja kornen är otydliga. Tippar också på dålig kopia.
Det är juh fasiken bättre skärpa på 35mm kopian!

Men jäklars vad sugen man blir på storformat.

/Henri

mipert skrev:
Bra komplement är denna artikel av Lars Kjellberg.

http://photodo.com/nav/artindex.html

???
Nog visste jag att småbildsoptik var skarpare (pratar linjer/mm på filmen) än storformatsoptik (som måste ge en större bildcirkel) men att det skulle vara så stor skilnad att det äter upp nästan hela vinsten av den avsevärt mycket mindre förstoringsgraden som behövs för 9x12" låter konstigt tycker jag, speciellt då det är i centrum av bildkonen man mätt.

Kan någon förklara för mig varför?

Kul läsning, men jag kan inte låta bli att vara lite skeptisk till resultatet från digitalkameran, det är ju hopplöst dåligt.

När det gäller de analoga testerna specar de film, att de haft samma typ av framkallare osv. Och så har de haft "en digitalkamera". Inget om modell, upplösning, utskriftsmetod eller dylikt, trots att detta borde ha större påverkan än om man använder TMax 100, 400 eller rent utav 3200.

Av andra direkta jämförelser jag sett så är moderna digitalkameror (tex EOS 20D) inte så olikt resultatet från småbild i fårga om detaljupplösning.

även jag, som inbiten analogist, är skeptisk till det digitalas resultat i testet (av utsnittet framgår dock att det är fråga om en d100). tycker det hade varit bättre att bara jämföra det analoga "inbördes". för det intressanta i artikeln är i mitt tycke skillnaderna mellan filmformaten - där fanns mycket som jag aldrig tänkt på. och visst blir man sugen på en storformatare!

/f.

ed. boris hann visst före mig

Jag tycker också att de borde skrivit mer information om hur den digitala bilden med D100 togs.

Även om den hade varit skarpare, så tycker jag att digitalt ser "dött" ut, men det är ju en smaksak.

J. Patric skrev:
http://www.photax.se/kmrr/storformat/negformat/negformat.htm

Intressant att se skillnaderna "sida vid sida" på det här sättet.

Snarare märkligt att man kan få fram en så urusel kvalitet på digitalkameran. Måste ha varit någon som verkligen ville visa hur dåligt en digitalkamera är, och inte var så rädd att förfalska verkligheten.

I den verklighet jag lever i är det ungefär samma kvalitet på en bild från en Nikon D100 som det är från ett småbildsdia.

Med sådana digitala spegelreflexkameror som Canon EOS-1Ds och Nikon D2X är kvaliteten betydligt bättre än med lågkänslig diafilm.

Titta på denna bild som är ett utsnitt på cirka 5% av hela bilden från en digital kamera med 11 Mpixlar.

Bilagor

• canoneos1ds.jpg
    canoneos1ds.jpg
    28.3 KB · Visningar: 249
Och titta på denna som är tagen med en 100 ISO diafilm och sedan inskannad på en riktigt bra skanner.

Jag gjorde kopior från båda två och visade ett antal fotografer. Gissa vilken de flesta föredrog?

Bilagor

• film.jpg
    film.jpg
    24 KB · Visningar: 250
J. Patric skrev:
Även om den hade varit skarpare, så tycker jag att digitalt ser "dött" ut, men det är ju en smaksak.

Håller med dig om att många digitala bilder ser »döda« ut, men det beror på att man inte lägger på en kontrastkurva. Precis som en film och ett fotopapper har en kurva, som ökar kontrast och separation i mellantonerna på bilden, måste man digitalt lägga på en sådan kurva för att blåsa liv i valörerna.

MVH/Stefan

Re: Re: Photax digital/filmformatstest

stefohl skrev:
Och titta på denna som är tagen med en 100 ISO diafilm och sedan inskannad på en riktigt bra skanner.

Jag gjorde kopior från båda två och visade ett antal fotografer. Gissa vilken de flesta föredrog?

Varför gjorde du inte kopian direkt från diat? Mina bilder blir överlägset bäst när jag kopierar dom från filmen direkt i förstoringsapparaten.

Re: Re: Re: Photax digital/filmformatstest

Graal skrev:
Varför gjorde du inte kopian direkt från diat? Mina bilder blir överlägset bäst när jag kopierar dom från filmen direkt i förstoringsapparaten.

Gjorde det, men den blev så suddig ;-)

Skämt åsido, jag skulle trycka bilden och det är inte lätt att göra 5000 kopior på bilden, så därför skannade jag den. Men när jag visade bilderna för min testgrupp hade jag en diakopia också. Den ansågs faktiskt suddigast. Kanske inte så konstigt, eftersom det inte går att skärpa bilden när man gör en förstoring.

MVH/Stefan

Re: Re: Re: Re: Photax digital/filmformatstest

stefohl skrev:
Gjorde det, men den blev så suddig ;-)

Skämt åsido, jag skulle trycka bilden och det är inte lätt att göra 5000 kopior på bilden, så därför skannade jag den. Men när jag visade bilderna för min testgrupp hade jag en diakopia också. Den ansågs faktiskt suddigast. Kanske inte så konstigt, eftersom det inte går att skärpa bilden när man gör en förstoring.

MVH/Stefan

Hur gjorde du diakopian?

eatfrog skrev:
Dom scannade diat själva då.
Det är det troligaste, till 90%.

/Henri

De flesta labb gör det eftersom det är billigare för dem och blir bättre för kunden. Kommer ni ihåg hur svårt det var att hantera kontrast och hur man höll på med kontrastmasker och annat strul när man kopierade Cibachrome.

Men nu bad jag dem att göra en kopia i det mörka rummet, eftersom jag ville ha en manuell kopia med vid testen.

Stefan

stefohl skrev:
De flesta labb gör det eftersom det är billigare för dem och blir bättre för kunden. Kommer ni ihåg hur svårt det var att hantera kontrast och hur man höll på med kontrastmasker och annat strul när man kopierade Cibachrome.

Men nu bad jag dem att göra en kopia i det mörka rummet, eftersom jag ville ha en manuell kopia med vid testen.

Stefan

Ja högkontrastdian kunde ibland vara svårkopierade men om man använde den mattare pappersvarianten som gav betydligt lägre kontrast funkade det bättre. Något strul var det inte för mig, bara man var noggrann med temperaturerna i framkallaren. Men som med allt annat krävs det en del träning och erfarenhet för att få jämna resultat

ANNONS