Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Perfekta nattbilder, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosu

Medlem
Hej!
Jag är amatörfotograf. Hittils har jag endast fotat i dagsljus eller i bra ljus. Nu börjar jag bli sugen på några riktigt fina nattbilder, såsom denna:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1081221.htm?set=lp

Hur ska jag ställa in kameran för att få liknande bilder. Jag antar att man ska ha långa slutartider eftersom det är lite ljus?
Skriv exakt vad man ska tänka på och liknande!

/Robin

Rosu skrev:

Hur ska jag ställa in kameran för att få liknande bilder. Jag antar att man ska ha långa slutartider eftersom det är lite ljus?
Skriv exakt vad man ska tänka på och liknande!

/Robin

Prova själv och se vad som händer... misslyckas du så kommer inte kameran sprängas...

Allt inom fotografering handlar om logiskt tänkande och problemlösning. Du har ju redan "lyckats" klura ut att lång slutartid är att rekomendera. Ut och öva.

Kör gärna med trådutlösare eller självutlösning för att minska skakningsoksärpan. Sedan är det bara som alla andra redan skrivit. Ut och testa, svårt att ge några konkreta tips innan man vet vad det är du är missnöjd med.
Stick en fin kväll och lek med olika slutartider och testa även lite olika vitbalanser för att se de olika resultaten, sätt dig sedan ner och kolla på bilderna vad du hade velat var bättre. Då kan du garanterat få bra tips ifall du skcikar emd en av dina egan bilder i ett inlägg.
Lycka till.

Tack så hjärtligt för kommentarerna! Det blir att dra ut nästa fina kväll och försöka få några fina bilder :) Lägger upp dem här sedan!

Jag fick rådet här att använda liten bländare (dvs stort bländartal) om jag ville att ljuspunkterna inte skulle "blomma ut". Jag har inte provat tipset, men du får det ändå!

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar