Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Per timme men även fast pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Bara lite nyfiken på hur ni andra resonerar omkring enstaka jobb ni gör.
Jag gör lite allt möjligt och har tagit både per timme och fast pris.
Om jag är med en hel dag har jag tagit runt 2-3000 för till exempel bröllop etc.
Och om det har varit för folk jag känner har jag haft en timpenning på runt 300.
Hur mycket skulle ni ta för tex ett bröllop eller en student uppvaktning eller liknande?

Mycket beror väl på hur skicklig, duktig och känd du är. men jag håller med att 2000 - 3000 för en dag är billigt, i synnhetnom du jobbar vitt och priset inkluderar även moms, arbetsgivareavgift och vanlig skatt samt tid du lägger på bildbehandlingen efteråt.

Lite beror ju också om du ser det hela som hobby eller yrke. Om jag jämför med fiske, om jag tar med mig en bekant på en heldagstur så det enda han behöver betala är sin andel av bensinen, om inte ens det; skulle han åka med en professionell fiskeguide så skulle det kosta kanske 2500:- för 4-6 timmar med 3 fiskare till i båten.

Men det är väl ändå skillnad om två kompisar åker och fiskar än om en kompis ska jobba på ens bröllop...
mina vänner hade garanterat vilja betala riktigt pris då det är ett jobb...

Tack för svaren. Ja jag antog att det var lite billigt. Men som sagt det har varit för folk jag känner. Och även om det varit det så inser jag att jag kanske inte tar tillräckligt betalt.
Men det har jag valt själv och det kanske blir lite ändring av det längre fram eftersom jag lagt lite mer pengar på utrustning etc som måste betalas i slutändan för att löna sig.
Jag är absolut ingen kändis, utan har nog bara ett namn i kretsarna lokalt där jag bor som en fotokunnig människa som tar jobb då och då. Så några stora summor är det nog inte på tal om att ta ut.
Däremot har jag kommit till en nivå både kunskapsmässigt och utrustningmässigt där jag känner att jag gör ett ordentligt jobb om jag jämför mig med andra jobb jag ser runt om mig. Och då tycker jag nog att jag kan höja mig en nivå högre än förut.
Tyckte det skulle vara lite kul att höra andras erfarenheter om detta ämne.
/martin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar