Annons

Per timme eller per bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

LKW

Medlem
Hej!

Jag fotograferade åt en kund tidigare idag. Väl på plats visade sig en annan organisation, bekant med min kund, också intresserade av mina bilder. Ska jag ta betalt per timme av den kund som gav mig uppdraget och per bild av den kund som tillkom? Eller kan jag ta betalt per timme av dem båda?

Finns det någon som kan ge ett snabbt råd så skulle jag bli mycket tacksam för jag måste dessvärre ge besked redan idag!
 
Till intressenten som inte lagt en beställning på uppdrag skulle jag sälja bilderna som som arkivbilder. Att han frågade samma dag som bilderna togs borde inte spela någon roll, mer komplicerat blir det möjligen om han lade beställningen innan bilderna var tagna.
 
Tusen tack för era snabba svar! Dessvärre är de intresserade av delvis samma bilder. Jag tror att det får bli timpris för den första och bildpris för den andra.
 
Vore roligt att veta vad din uppdragsgivare tycker om att du säljer bilder han givit dig i uppdrag att fotografera, och då förmodligen till lägre pris an vad han betalar.

Om den andra köper arkivbilder av dig vid ett senare tillfälle kan ju vara en annan sak.

Du bör nog prata med din uppdragsgivare innan du går vidare.
 
Tack för din synpunkt!

Naturligtvis inväntar jag min uppdragsgivares godkännande innan bilderna säljs vidare. Han, som betalar mig per timme, får för övrigt tillgång till betydligt fler bilder än den andra köparen, som betalar per bild, och endast får de bilder han betalar för.
 
ANNONS