Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentaxobjektiv utan Quick Shift

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Någon som vet om dessa kan ta skada om man rör fokusringen när kameran är inställd på autofokus? Bör man ställa in kameran på MF när man lägger ned den i kameraväskan? Kan ju vara lätt att glömma i så fall. Jag vet att man kan skada fokusmotorn på vissa objektiv om man rör fokusringen när objektivet fokuserar med autofokus så därförhar jag blivit lite orolig. Tacksam för svar.

/Sten

Man ska nog undvika att vrida runt ringen med motorn inkopplad, sen går det troligen inte sönder med en gång om man nu ändå skulle råka vrida ringen.

Men att koppla ur AF när jag stoppar ner kameran i väskan skulle jag inte bry mig om, så känsligt är det knappast.

Såvitt jag känner till är det endast om du hindrar fokusringen under fokusering som det är något problem.
Både objektiv och kameror har en jädra massa små kugghjul av plast...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar