Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentaxnyheter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där DA* 20/2 SDM verkar onekligen mycket intressant. Hoppas det inte bara är ett löst rykte. Egentligen hade jag velat se ett typ 24/1,4 (ungefär motsvarande 35/2 FF) men men...

Tycker att 10-16 vidvinkel låter intressant, men kostar väl skjortan. Varför kan det inte bara tillverkas ett fast 10 mm vidvinkel (som INTE är Fisheye?

Aaaarrrrghhh.....ett 20 mm objektiv har jag väntat på i evigheter känns det som. Okej, jag hade hellre önskat mig ett 24 mm för det är ju den ultimata brännvidden tycker jag. Men 20 mm är ju mumma!

Här har man väntat på någon DA* prime åt det vidvinkligare håller, och så kommer två. Det bara måste vara sant. Lite trist att de bara är 2.0, jag hade hellre sett en 1.4 eller till och med 1.2, men jag skall inte gnälla.

20mm är ju min brännvid, så den ska bli riktigt intressant att få se. Om den är på riktigt, vill säga. Jag kör ju DA 21mm idag, så f2.0 är ju bättre än f3.2 i alla fall. Och dessutom troligen vädertätad och knäpptyst ... :)

Låter lite konstigt med en 10-16/4
när Tokina har 11-16/2,8...
Men 10-16/4 låter intressantare.

En DA*20/2 låter oxå lite konstigt för
mig, finns ju redan DA21 med ett drygt
steg klenare ljusstyrka.
En DA*18/1,4 eller 2 vore vettigare,
28mm på småbild.

DA*28/2 eller 1,4 låter intressant,
motsvarande 43mm...

Om det nu inte är objektiv avsedda
för 645an, eftersom den har en mindre
sensor än analoga 645 fattas det en del
vidvinklar...
Ljusstyrkan är då mer logisk,
men designen borde skilja sig från APS objektiven.

"tänk dig designen på en Casio äventyrsklocka så ligger du rätt nära Pentax hittills coolaste kamera"

Hm, Casios äventyrsklockor, urk.
Vet inte om det låter så bra.

"tänk dig designen på en Casio äventyrsklocka så ligger du rätt nära Pentax hittills coolaste kamera"

Hm, Casios äventyrsklockor, urk.
Vet inte om det låter så bra.

Jag ser något i gul och svart plast med störtbågar framför mig. Någon som känner sig äventyrlig nog för en sån grunka ...?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar