Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax...

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inte orkat skicka iväg kameran ännu, gjorde en liten video nu för 5 min sen om hur bilden ändras beroende på iso, det är inte helt 100% samma exponering och jag hade inte kameran på stativ, men man ser vad som händer iallafall.

Är det så här andra k20d användare upplever era kameror?

http://www.youtube.com/watch?v=MFxQIR-BVkI

Tack alla som svarat i denna tråden :)

Det är klart att det brusar en del vid 3200 och 6400. Men hellre brus än utsmetade detaljer, som många andra kameror producerar. En smaksak.

Jag har laborerat en del med inställningar, och nu har jag inga som helst problem med brus.

Bruset överlever jag med, men att den färgar bilden, det tycker jag inte om :S har sett testbilder andra tagit som bara brusat och inte färgat bilderna.

I detta test kör jag i glödlamps preseten, eftersom jag har glödlamps ljus i rummet. Har sett att bruset kan försvinna in i bilden lite mer annars men då blir det fel färg i rummet :/
Utomhusbilder får oftast en röd/lila ton i nederkant på högre iso.

"Byte huvudkretskort. Mjukvarujustering. FW-uppdatering. Rengöring o funktionskontroll"

Ändå är den precis som innan?

Det värsta av allt var att kamerarn var borta i mer än 2 månader, sedan fick jag en låda med bara kamerahuset och inte objektivet som jag uppmanades skicka med för att de skulle justera fokus.

Efter ett par arga telefon samtal och 2 veckor så "hittade" de objektivet i tyskland, usch vilken ur usel service.

Det värsta är att detta är första gången det står att de har gjort något vid kameran så jag måste skicka in den ännu en gång innan jag kan reklamera den eftersom de inte skrev att de hade gjort nånting första gången...

Jag funderar på att lägga kamera huset på garageuppfarten och köra över den ett par gånger och hoppa på kvarlevorna efteråt.

ALDRIG NÅGONSIN MER I MITT LIV SKA JAG RÖRA NÅGOT DET STÅR PENTAX PÅ!

Ringde zieger teknik precis och de sa att de inte kan hjälpa mig och att jag inte kan ta del av servicerapporten från tyskland.
De ska dessutom inte ha hand om pentax längre från och med nästa vecka.

Focustrading ska ta över det och det kommer bli samma visa, fram och tillbaka till tyskland, fyfan vad jag ångrar mig att jag valde pentax.

Va! Har jag fattat rätt nu?
Kommer det bli till tyskland kameran far om det blir nått krux?

Hmmm då kanske man får byta system. Detta känns inte bra om det ska bli så. Med priser som rusar i höjden känns ju systembyte än mer lockande...

Nu har kameran kommit tillbaka från kameraservice i Kungsör, har inte testat den så mycket ännu, det lila med sensorn har faktiskt mer eller mindre försvunnit eftersom de bytt sensor, såg att det var aningen ljust i över och nederkant ändå men det kvittar, för den fokuserar fortf lika dåligt :/

Håller på att skriva ett brev till dustin nu. Förhoppningsvis går det lätt och smidigt denna gången så jag äntligen kan bli av med skiten.

Mvh Henrik

Jag har två Pentax digitala systemkameror - *ist DS och K10D, och de fungerar alldeles utmärkt även med ljusstarka objektiv (exempelvis FA 50 f/1.7). K10D:n är en av de första som tillverkades. Jag har även MZ-5n, MZ-10, har haft MZ-10 - alla har varit helt exemplariska i funktion.

Och jag vet många som aldrig haft ett fokusproblem på sina Pentax eller något annat problem för den delen heller.

Du har haft oturen att det har varit fel på två kameror och Zieger teknik har inte haft kompetensen att klara jobbet. Om Pentax själva hade varit nöjda med Zieger så hade de fortsatt med dem, men uppenbarligen så har samarbetet knakat och därför jobbar inte Pentax med Zieger längre.

Tyvärr uppstår det alltid en del problem innan ett nytt serviceställe är fullt fungerande, och det drabbar ju dig att du hamnade i fasen där Zieger avslutar med Pentax samtidigt som Kameraservice i Kungsör startar med Pentax. Dessvärre är det vanligt att kunderna hamnar emellan när sådant här händer. Ziegers anställda har ju knappast varit så intresserade av att göra sitt bästa för Pentax när de visste att samarbetet skulle upphöra så de ansträngde sig ju inge vidare.

Zieger har inte kompetensen och den tekniska utrustningen för att justera AF korrekt. De saknar den testrigg som behövs. Visst kan de gå in i kamerans inställning och justera hjälpligt, detta är dock inte samma sak som en fullständig justering. Man kan även justera hårdvara mekaniskt med skruvar, och man behöver testriggen för att göra det ordentligt. Dessutom saknar Zieger teknisk kompetens och kunskap för att justera objektiven korrekt.

Pentax i Tyskland kan göra det ordentligt och jag vet också många som har varit väldigt nöjda med servicen i Tyskland. Det är mycket möjligt att Zieger har givit fel information till Pentax i Tyskland så att Pentax i Tyskland inte har förstått vad de skulle göra. Det är ju inte bara att lämna en kamera till Tyskland, det ska vara fullständigt med följesedlar, arbetsorder, beskrivning av feltillstånd och en massa andra papper också. Och allt ska vara uppmärkt ordentligt.
Slarvas det här så kan vad som helst hända. Uppenbarligen har Zieger slarvat.

Förhoppningsvis kommer Kameraservice i Kungsör att göra ett bättre jobb än Zieger, när de väl är inkörda på märket och har lärt sig helt och fullständigt hur man gör med allt.

Välkommen till Nikon ...

Nu har kameran kommit tillbaka från kameraservice i Kungsör, har inte testat den så mycket ännu, det lila med sensorn har faktiskt mer eller mindre försvunnit eftersom de bytt sensor, såg att det var aningen ljust i över och nederkant ändå men det kvittar, för den fokuserar fortf lika dåligt :/

Håller på att skriva ett brev till dustin nu. Förhoppningsvis går det lätt och smidigt denna gången så jag äntligen kan bli av med skiten.

Mvh Henrik

Jag har kört med Nikon sen 1968. Nikkormat, Nikon F1 med motor (begagnad pressfotokamera köpt 1971 som funkar perfekt än idag), Nikon F2 (dunkad i asfalten när jag körde kull på MC i hundra knyck; nema problema, efter att bucklor på huset bankats ut och frontlinsen rengjorts var det bara att plåta igen - F2 is still going strong), Nikon FM (dito, funkar perfekt idag). Nu kör jag D300 och är kanonnöjd. Började digitalt med en D50; en perfekt semesterkamera, lätt och icke stöldbegärlig.
Summan av kardemumman är att jag aldrig övervägt annat än Nikon. Under de 41 år som jag använt det märket har jag ALDRIG haft problem. Så, välkommen till Nikon. Jag tror att du blir nöjd du med ... Mvh FiCa1

Jag har kört med Nikon sen 1968. Nikkormat, Nikon F1 med motor (begagnad pressfotokamera köpt 1971 som funkar perfekt än idag), Nikon F2 (dunkad i asfalten när jag körde kull på MC i hundra knyck; nema problema, efter att bucklor på huset bankats ut och frontlinsen rengjorts var det bara att plåta igen - F2 is still going strong), Nikon FM (dito, funkar perfekt idag). Nu kör jag D300 och är kanonnöjd. Började digitalt med en D50; en perfekt semesterkamera, lätt och icke stöldbegärlig.
Summan av kardemumman är att jag aldrig övervägt annat än Nikon. Under de 41 år som jag använt det märket har jag ALDRIG haft problem. Så, välkommen till Nikon. Jag tror att du blir nöjd du med ... Mvh FiCa1

Och jag och många andra har samma berättelse om Pentax. Mina gamla kameror och objektiv funkar än. Dessutom vad jag har sett så är inte Nikontråden här på fotosidan helt tom. Tvärt om skrivs det mer där än här, men vi säger väl att det beror på att det finna många fler Nikon än Pentax, men har för mig jag sett ett eller annat problem nämnas där också :)

Pentax representation och service i Sverige har dock varit under all kritik. kanske för att den helt enkelt inte behövdes innan den digitala eran. Det verkar i alla fall pågå en del förändringar av Pentax i Europa, så det kanske blir ordning på det också. Men servicetider på flera veckor lär visst förekomma även hos andra märken. Men det tycker jag inte är någon ursäkt för Pentax.

Har själv en K10D och den fungerar då felfritt och har gjort det i några år. Endast ett objektiv från en annan tillverkar jag upplevt bakfokusera lite, men det märkte jag endast av vid lägre F-värden (under 2) på närmare avstånd - så inget större problem.

Har en kompis som använt både K100 och K20D utan några som helst problem så jag kan lugnt rekommendera Pentax kameror.

Gällande reparation/support så gissar jag att allt kan hända. Ibland har man inte turen på sin sida. Har själv ett exempel med välkända Cyberphoto som samtliga som handlat där kan intyga söter sig väldigt bra. Jag hade ett ärende där som verkligen drog ut på tiden. Paket som försvann, fel vara i utbyte etc - men ibland har man otur och missförstånd i kommunikationen är ofta en bidragande orsak. Jag handlar från Cyberphoto fortfarande... mina 10 övriga köpa har nämligen varit väldigt lyckade.

Välkommen till Nikon ... Canon, Sony (?), Olympus ...

Och jag och många andra har samma berättelse om Pentax. Mina gamla kameror och objektiv funkar än. Dessutom vad jag har sett så är inte Nikontråden här på fotosidan helt tom. Tvärt om skrivs det mer där än här, men vi säger väl att det beror på att det finna många fler Nikon än Pentax, men har för mig jag sett ett eller annat problem nämnas där också :)

Pentax representation och service i Sverige har dock varit under all kritik. kanske för att den helt enkelt inte behövdes innan den digitala eran. Det verkar i alla fall pågå en del förändringar av Pentax i Europa, så det kanske blir ordning på det också. Men servicetider på flera veckor lär visst förekomma även hos andra märken. Men det tycker jag inte är någon ursäkt för Pentax.

Det var en lite skämtsam inbjudan ... Våra erfarenheter, positiva och negativa, av olika produkter formar starka känslomässiga band. Som t.ex. mina med Nikon eller andras med Pentax, Canon, Sony etc. Problemet med dåliga upplevelser är att de sällan är åtkomliga med sakargument, som felstatistik och annat, Den som haft liknande upplevelser som trådskaparen kommer förmodligen att likt en Pavlovsk hund, reagera negativt bara han ser namnet Pentax, och då är märket kört oavsett hur bra produkterna är generellt. Jag kommer aldrig att köpa en Sony-produkt p.g.a. erfarenhet av en mer än lovligt rasslig ljudanläggning. Det är därför det så viktigt för en tillverkare att ha en bra kvalitetskontroll och en väl fungerande och kundtillvänd service när ngt går snett. Vilket också Nikon naturligtvis också drabbas av av och till.

Så, till trådskaparen vill jag mer nyanserat säga: Välkommen till Nikon eller Canon eller Sony (?) eller Olympus eller ngt annat märke. Eller varför inte ge Pentax ytterligare en chans? Deras Spotmatic är ju en klassiker, kanske någon av deras digitala varianter också blir det, vem vet. / mvh FiCa1

Fel även på Nikon och Canon

Jag roade mig med att läsa igenom en del trådar avseende Nikon/Canon. Det finns en hel del klagolåtar även där. Jag drabbades av en glappande kontakt till sensorn i min K 10. Det fixades inom 14 dgr. Men det har vad jag förstått bitvis varit struligt med Pentaxservicen. Man får hoppas att det blir bättre.

Mina gamla Pentaxgrejor har aldrig varit på service. Men det är lite skillnad på hederlig mekanik och enkel elektronik mot dagens hyperprocessade digitalhus som har mer processorkraft och elektronik än gårdagens månlandningar. Jag är förvånad att det inte är fler fel med tanke på hur vissa hus bland annat mitt, får ta en del stryk.

Jag lider med Henrik som haft en sådan sagolik otur och förstår fullt ut att han är förbaskad. Det skulle jag med varit. Jag hoppas innerligt att det löser sig för honom. Pröva att klaga rejält hos importören. Det kan vara en väg. Säger en Pentaxanvändare sedan 1970.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar