Annons

Pentax...

Produkter
(logga in för att koppla)
Är ägare av en K20D och använder ett sigma 17-70.
Har ett frontfokusfel som på ett avstånd av 2 deci är ca 10 mm, trots att jag kompenserat maximalt i mjukvaran. Därefter avtar felet för sedan upphöra helt på ca 1 meters avstånd.

Upplever detta inte som ett problem eftersom vid närbildsfoton så fokuserar jag alltid manuellt.

För övrigt som gammal manuell analogplåtare så tycker jag att K20D:n leverar bildfiler av utmärkt kvalitet.

mvh

Jovisst, tycker jag också att den leverar bra bilder, och att använda den mer än fokusering är underbart.

Men man kan ju inte acceptera att nåt så viktigt som autofokus inte fungerar? Inte när man köper helt nya grejor. Hade de varit begagnat eller äldre prylar så är det sin sak.

Jag har däremot inte ditt problem, inte med min förra k10d heller som jag fick utbytt mot denna k20d, den fokuserade alltid lika mycket framför på alla avstånd.

Tack för alla svar :) /Henrik

Fotografer har i århundranden klarat sig utan autofokus, så jo, man kan acceptera det.

Inte om man köper rent nya grejor och det fungerar så pass bra att den alltid är lika mycket framför då är det en justeringssak. Och jag har aldrig fått den rättjusterad, får bara nåt halvdant tillbaka varje gång. Så trött på att de inte fixar grejorna rätt.

Min K10D var hos zeiger 3 ggr utan nån skillnad alls, sen reklamerade jag den och fick den K20D som är ännu värre, känns som att få skit skyfflat i ansiktet...

Om nu autofokusen är så dålig, varför bryr de sig om att bygga in den? Får väl se när kameran kommer tillbaka om några veckor om de har gjort något.

EDIT: Btw, det är nästan som att köpa en bil med AC, och tycka att folk har klarat sig utan AC innan och bara acceptera att den inte fungerar?

hmmmm...

Klart man inte skall acceptera att kameran inte beter sig som den skall!

Har inte lusläst denna tråden men det kan ju vara så att du har fått dåliga exemplar båda gångerna tyvärr!

Se efter kring lite andra trådar här och du finner AF-problem till höger och vänster så att det är just Pentax som är den stora boven har jag svårt att se...

Mem som sagt trist för dig att dina kameror beter sig märkligt.

Ha det fint!

Inte om man köper rent nya grejor och det fungerar så pass bra att den alltid är lika mycket framför då är det en justeringssak. Och jag har aldrig fått den rättjusterad, får bara nåt halvdant tillbaka varje gång. Så trött på att de inte fixar grejorna rätt.

Min K10D var hos zeiger 3 ggr utan nån skillnad alls, sen reklamerade jag den och fick den K20D som är ännu värre, känns som att få skit skyfflat i ansiktet...

Om nu autofokusen är så dålig, varför bryr de sig om att bygga in den? Får väl se när kameran kommer tillbaka om några veckor om de har gjort något.

EDIT: Btw, det är nästan som att köpa en bil med AC, och tycka att folk har klarat sig utan AC innan och bara acceptera att den inte fungerar?

Hej!

Ta inte illa upp. Jag menade inget illa. Jag ville bara säga att autofokus är inte helt nödvändigt. I många fall går det nästan snabbare att köra manuellt istället för att bråka med autofokusen.

Det är helt rätt att fungerande saker ska fungera. Annars har man betalat för någon man inte andvänder.

Mina bilder´med k20d blir väldigt trevliga och skarpa men om jag ska vara ärlig vet jag inte om autofokusen gör ett bra jobb eller inte. Det kan hända att bilderna skulle kunna bli ännu bättre än vad dom är nu.

Hur såg du ditt problem med autofokusen? I dina bilder eller fotograferade du en vägg med motiv och testade?

Frågar eftersom jag vet att många kameror görs för att prestera bra på riktiga motiv och blir ofta lurade av att fotografera testtavlor (eftersom de inte är gjorde för det).

Mvh Emil

En sanning

En sanning är: Då dagens kameror har så otroligt hög upplösning är det jättesvårt att göra objektiv som gör detta rättvist.

Autofokusproblem är vanligt med alla märken idag och det beror kanske på att megapixelracet har gått lite för långt.

De kan helt enkelt inte produceras så exakta som dess upplösning kräver.

Någon som kan hålla med om detta?

Mvh Emil

Jag har haft min K10D i snart två år och har inte haft något som helst problem med den. Den har alltid funkat perfekt oavsett om jag använt kitobjektiv, teleobjektiv eller 50/1.4. Det har varit en jättebra kamera (även om jag får erkänna att jag är extremt nyfiken på om det kommer en K30D som gör det värt att uppgradera...)

Däremot är mitt nya 16-45/2.8 inne för reparation p.g.a. bakfokus. Visst är det irriterande, men så länge de kan fixa det är det ju sånt som händer. Måndagsexemplar kan alltid förekomma och jag borde själv ha varit mer noggrann med att testa innan jag köpte det.

Emil, jag märkte att alla bilder fick konstig fokus, där jag fokuserar blir slutkanten av fokusområdet, sista tiden med min k10d fokuserade jag på det som var lagom långt bakom motivet och bländade ner en aning, det var sommar så bländare 11 var precis lagom.

Om det var folk i ett rum så fokuserade jag i hörnet på rummet så hade jag oftast fokus ända bort till mig, så det fungerade ändå hyffsat smidigt, men, det fanns ju inte alltid nåt lagom bakom motiven. Det var då det blev problem, för fokuserade man mitt på något så var det sådär skärpa på motivet och jätte skarpt nån meter framför.

Har lite mer test bilder jag skulle kunna ladda upp om du är intresserad av att se.
Angående testtavlor så tycker jag att de ger mig en väldigt bra bild av hur den presterar "i fält" men det beror ju på vilken testtavla det är.

Tog inte illa upp btw, bara kul att diskutera, ber om ursäkt om du tog mitt svar på det viset, hade lite bråttom.

MVH Henrik

Ett fåtal K10D har varit drabbade av ett fabrikationsfel där sökarhusets skivor inte är helt i linje, detta innebär att sökarbilden lutar något. Detta åtgärdades snabbt i fabriken, men tyvärr hann det släppas ut en del K10D med detta fel.
Detta fel påverkar även autofokusen eftersom matchningen av AF sitter i sökarhuset.
Jag vet några som har haft just en sådan felaktig K10D och fått tillbaka den fixad hos Pentax i Tyskland och då har inte bara bilderna blivit raka, utan även autofokusen har blivit mycket bättre.

K20D är inte drabbad av ett sådant fel.

Viktigt att komma ihåg är att autofokusfel kan bero på kameran eller objektivet, eller både och. Det har alltid funnits autofokusfel, men eftersom vi nu kör digitalt och visar bilderna i närbild på en skärm så syns felen mycket lättare än de gjorde för film.

Är kameran och objektivet matchade mot samma referens, så fungerar de ihop.
Nu kan objektiv bli sämre över tiden beroende, de får ta emot stötar och slag etc som kan påverka inställningen, de kan också vara felkalibrerade från fabrik eller kalibrerade med alltför stor tolerans.

Då är ju nackdelen den att Pentax inte servar Sigma objektiv, utan de servar bara sina egna och kan inte fixa fokusfel med Sigma. Det kan bara Sigma själva göra.

Är det fokusproblem med Pentax egna objektiv så kan Pentax fixa detta genom att man skickar in både kameran och objektiven. Då kalibrerar Pentax om kamera och objektiv efter deras egen fabriksreferens och sen ska de fungera ihop.

Mig veterligen är det inte Zieger som fixar autofokusproblem, utan de skickar till Pentax i Tyskland. Zieger har inte haft tekniken förut att fixa felen.
(det krävs bland annat en speciell kalibreringsrigg).

Nu kan det ju vara så att de mäter upp internt hos sig på enskilda hus och upplever att autofokusen fungerar så de skickar inte vidare till Pentax i Tyskland, och detta kan ske om man bara skickar huset till Zieger och glömmer skicka med objektiven. För om huset är rätt men objektiven fel så kommer Zieger inte göra något åt AF problemen om det sitter i objektiven, om man har skickat in bara huset.

Det finns bara ett system för autofokus som fungerar 100% och det är när bildsensorn fokuserar live. Inget annat system fokuserar live, utan gör en uppskattad mätning efter hur mycket ska ska röra fokuset på objektiv och sen vrider det fokuset dit och stannar. Pentax har ett tillägg där objektivet stannar, AF sensorn kollar och gör en finjustering.

Autofokuset kollas alltså inte live, utan "in blindo" därför att det går mycket fortare så. Lösningen att cheka av live är mycket långsammare och kräver ny teknik i objektiven för att de ska fungera någorlunda acceptabelt (hitills är det bara Panasonic som med G1:an och micro 4/3-system har lyckats med detta).

Så, vill man ha 100% autofokus finns det bara en lösning och en systemkamera på marknaden som fixar det. Resten liger på 80-95% exakthet i regel, som ett genomsnitt över alla fabrikat.

När man K10 var inne hos zieger så sa det att de justerade små fel själva, men om det var helt fel så skickades kameran till tyskland, och de justerade faktiskt, jag kunde gå in i service menyn på den och kolla att de justerat den -19, fast det gjorde ju inte att den fokuserade mer exakt heller, den var fortf extremt långt framför.

Sedan så är problemet inte att det är ett sigma objektiv, det fokuserar lika bra som mitt 18-55 och 2 ex av 50/1.4, och några 18-55or som vi hade i skolan, så jag är rätt så tvärsäker på att det är huset som spökar.

Ska ta och ringa zieger i början på nästa vecka då har de haft den i 3 veckor, har inte överdrivet bråttom att ha tag i kameran ännu.
Tack för svaren :D

Det finns en lösning från Pentax där man rättar spegelhuset, vinkeln på spegeln och många som har fått denna åtgärd genomförd på K10D rapporterar mycket bättre autofokus - säkrare, snabbare och inget fokuseringsfel. Zieger kan inte göra detta, men Pentax i Tyskland kan det. Detta är ingen "småjustering" utan en större

Fick tillbaka kameran idag, de har inte gjort ett piss och har ändå haft den i 4-5veckor, fick en lite tips på inställningar...

Nu är det bud på att sälja allt pentax skit och köpa en d300, de har iallafall ordentlig service :*(

skicka iväg den igen. vänta lugnt. är det fel igen (eller om det räcker med denna gång) så häver du köpet och får antagligen en k20d istället...

skicka iväg den igen. vänta lugnt. är det fel igen (eller om det räcker med denna gång) så häver du köpet och får antagligen en k20d istället...

Har redan fått en k20d, den fungerar inte som den ska :( och för att häva köpt krävs att åtgärd har utförst 2 ggr för samma fel :/ Känns lagom hopplöst, denna månaden har jag liksom bara varit utan den utan att få nånting för det, så det är 2 gånger till innan jag kan få nånting.

1 gång till blir det väl bara om du redan haft iväg den en gång. annars blir det ju tre.

surt att det krånglar för dig..

Jo det är så här att åtgärd måste utföras 2 ggr för samma fel, och denna gången har de inte gjort något, alltså har ingen åtgärd utförts, alltså måste den in 2 ggr till, dustin var hårda på det iaf :/
ska iallafall ringa och höra med zeiger imorgon, tack för svar :)

Jo det är så här att åtgärd måste utföras 2 ggr för samma fel, och denna gången har de inte gjort något, alltså har ingen åtgärd utförts, alltså måste den in 2 ggr till, dustin var hårda på det iaf :/
ska iallafall ringa och höra med zeiger imorgon, tack för svar :)

Läskigt det här Henrik! Är på vippen att uppgradera till K20 efter att min fru och jag bara har haft goda erfarenheter av K100 och K100 Super. Men jag vill inte få ett sådant krångel som du beskriver. Fel kan det bli på alla tekniska prylar, även om Pentaxprylar alltid och ända från sjuttiotalet har varit otroligt driftsäkra - i min ägo, så ska det dock kunna åtgärdas direkt, annars är det värdelöst. Jag hopas att du rapporterar dina vidare öden med din Pentaxkamera.

Uffe

Jag har två digitala Pentaxkameror. Inga som helst problem med dem. Måndagsex kan man få, oavsett vilken pryl det gäller. Ibland också två gånger på raken, hur osannolikt det än må vara.

Jag har två digitala Pentaxkameror. Inga som helst problem med dem. Måndagsex kan man få, oavsett vilken pryl det gäller. Ibland också två gånger på raken, hur osannolikt det än må vara.

Jo men det är ju detjag menar. Men att felen det ska åtgärdas direkt på garantin. Har man köpt en kamera för många pengar, så ska man ha en kamera att använda.
Jag har haft med Zieger-teknik att göra när det gällt service och reparation på Minolta digitalkompakter och då har de varit suveränt snabba och bra på alla vis. Därför är det förvånande att läsa om andra erfarenheter.

Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar