** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Pentax Z1p

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer.jonsson

Avslutat medlemskap
Lusläste min instruktionsbok lite och såg en liten rad där det stod att "AF inte fungerar vid bländare 5,6 eller mindre" men jag har andvänt autofokusen vid mindre bländare och då funkade det utmärkt !

Någon som kan förklara varför det stod så ?

De menar att autofokusen inte funkar med objektiv vars största bländare är mindre än 5.6. Fokuseringen sker ju vidöppet så inställd bländare saknar betydelse.

Men står det verkligen "5.6 och mindre"? Det borde ju innebära att den slår av autofokusen tillsammans med majoriteten av alla plastzoomar.

Citerat ur bruksamvisningen !

"När autofokus eller fokusindikatorn i sökaren inte kan användas, kan du ställa in skärpan manuellt med hjälp av sökarens mattskiva på samma sätt som med en vanlig systemkamera. Detta är nödvändigt i följande situationer:"

"a) När fokusindikatorn blinkar för att motivet är svårfokuserat".

"b) NÄR OBJEKTIVETS LJUSSTYRKA ÄR MINDRE ÄN f5,6."

Ser att jag har slarvläst men jag fattar ändå inte riktigt !

Ok, då stämde ju det jag trodde. 5.6-objektiv funkar, men inte ljussvagare. Det är säkert som på Canon att kameran stänger av autofokusen istället för att riskera bristfällig funktion på grund av för lite ljus på AF-sensorn.

Rätt dumt egentligen, borde inte ett f/8-objektiv fokusera bättre i dagsljus på kanarieholmarna än ett f/2.8-objektiv en midsommarnatt i Kiruna? Man kan tycka att de borde lämna det beslutet till användaren.

jimh skrev:
Rätt dumt egentligen, borde inte ett f/8-objektiv fokusera bättre i dagsljus på kanarieholmarna än ett f/2.8-objektiv en midsommarnatt i Kiruna? Man kan tycka att de borde lämna det beslutet till användaren.
Nej, jag läste någonstans att det är ett rent optiskt/mekaniskt fenomen och har inte med den faktiska ljusmängden att göra. Vid små bländare kommer inget ljus alls fram till AF-sensorn.

Vid småbländare blir ju skärpedjupet stort, så det skulle kunna tänkas att autofokusen låser skärpan redan i "kanten" av fokusområdet beroende på åt vilket håll den är på väg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar