Annons

Pentax vädertätade optik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Mitt ny favoritobjektiv

Rikard Söderstedt skrev:
Du har inte märkt någon sämre skärpa i 135-läget?

Skärpan vid f/2,8 på 135 är något lägre än om man bländar ner ett par steg - det är särskilt kantskärpan som faller något jämfört med mitten. Det är normalt för de flesta objektiv att skärpan är något sämre vid f/2,8 än nedbländat ett par steg. Jag har personligen inte varit med om något objektiv som har samma skärpa oavsett bländare. :) För de flesta torde detta vara av akademisk natur snarare än avgörande, ofta väljer man ju bländare f/2,8 för att få kort skärpedjup och därmed en snygg oskärpa i bakgrunden. Då kanske absolut topprestanda längst ute i kanterna inte är helt avgörande.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Och det är även namnet på tecknet '*'.

Hälsar
R

Saxat från Wikipedia:

Asterix (originaltitel: Astérix) är en fransk seriefigur skapad 1959 av René
Goscinny

Asterisk (*) är en symbol som påminner om en stjärna. Ordet kommer från latinets
asteriscus av grekiskans asteriskos, "liten stjärna".

//Lars
 
Tecknet '*' används i datorsammanhang som ett "dummy"-tecken, alltså kan stå för vad som helst. Så användes det av Pentax för modellerna *ist. (exempelvis Pentax *ist DS som jag har...).

Pentax-ist, advent-ist, nostalg-ist... Det var tanken, att *ist passar vem som helst. Du bestämmer själv vad som ska vara innan...

(väldigt flummigt jag vet, men så var tanken bakom '*ist').

Pentax skiljer på '*'-tecknet och stjärn-tecknet, som används för de exklusiva objektiven (FA Star, DA Star). Hos Pentax har de olika betydelser.

Hälsar
R
 
Rikard Söderstedt skrev:
Finns det några som vill dela sina åsikter om sin 'Pentax SMC-DA* 50-135/2,8 ED (IF) SDM'?
Är den värd den enligt min plånbok rätt kraftiga prislappen? (8795:- på Cyberphoto)
// Rikard [/B]
Jag köpte ett sådant objektiv för några månader sedan. Jag fick nästan aldrig någon riktigt bra skärpa vid någon brännvidd eller bländare. Jag provade att göra en focustest och den blev hyfsad.

Kanske var det ett måndagsexemplar. Som PhotoZone beskrev det i sitt test: "The first sample was very sub-standard". Kanske var det ett sådant jag fick.
Jag returnerade det efter några provbilder och har sedan dess inte köpt något nytt.
Har gått och funderat på ett manuellt Voigtländer istället.
 
Tyvärr drabbades de första exemplaren av kvalitetsproblem på fabriken (fabriken är ny och det har tagit tid att trimma in den fullständigt) vilket har gjort att spridningen mellan exemplaren har varit stor gällande kvalitet. Detta har även gjort att lanseringen av nya DA Star objektiv har förskjutits några månader. Nu sägs dessa problem vara åtgärdade.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Tyvärr drabbades de första exemplaren av kvalitetsproblem på fabriken (fabriken är ny och det har tagit tid att trimma in den fullständigt) vilket har gjort att spridningen mellan exemplaren har varit stor gällande kvalitet. Detta har även gjort att lanseringen av nya DA Star objektiv har förskjutits några månader. Nu sägs dessa problem vara åtgärdade.

Hälsar
R

Du vet inte om det finns några serienummer man ska undvika? Eller om det finns något annat bra och enkelt sätt att kontrollera det på?
Funderar på att importera från USA (billigare så). Då blir det jobbigare om det visar sig vara skärpeproblem på det!

// Rikard
 
Det här med Pentax och serienummer...
Pentax verkar ha sin egen idé där och jag har inte sett någon som hitills har lyckats begripa hur de är upplagda. Koden verkar svår att knäcka. Det verkar nästan som en slumpgenerator väljer en sifferkombination utifrån de som ännu inte är upptagna.

Efterfrågan på DA Star serien är hög, det innebär att objektiven har en väldigt kort lagerhållning - vilket också innebär att man bör ha riktig otur om man idag ska få ett av de tidigare exemplaren (då kan det snarare vara frågan om ett som en annan kund har lämnat tillbaks).

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:


Efterfrågan på DA Star serien är hög, det innebär att objektiven har en väldigt kort lagerhållning - vilket också innebär att man bör ha riktig otur om man idag ska få ett av de tidigare exemplaren (då kan det snarare vara frågan om ett som en annan kund har lämnat tillbaks).

Hälsar
R

Du är som ett uppslagsverk Roland.
Jag tackar ödmjukast för informationen!

// Rikard
 
:) Förresten, om du köper utomlands - köp till internationell garanti. *Om* det skulle hända något, så innebär internationell garanti att du kan lämna in i Sverige.

Hör med återförsäljaren och Pentax US hur man skaffar internationell garanti "over there".

Hälsar
R
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.