Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax vädertätade optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard Söderstedt

Aktiv medlem
Jag har blivit sugen på att investera i ett av Pentax nya vädertätade objektiv.

Finns det några som vill dela sina åsikter om sin 'Pentax SMC-DA* 50-135/2,8 ED (IF) SDM'?
Är den värd den enligt min plånbok rätt kraftiga prislappen? (8795:- på Cyberphoto)

Jag undrar också om någon vet när Pentax tänker släppa den nya 'SMC-DA* 60-250/4 ED (IF) SDM'?

// Rikard
 
Jag har bara hört positiva kommentarer av 50-135. Ska vara en riktig guldklimp. Har själv testat den i affär och den känns väldigt gedigen.

60-250 lär komma ut K1-K2 2008 tror jag det är sagt. Roland lär rätta mig annars.
 
Är det vädertätade objektiv man söker så är det bara Pentax egen DA Star serie som finns tillgänglig för Pentax-fattning...

Förra veckan på hemsidan så skrev Pentax.se januari för DA Star 200 f/2,8 och 300 f/4,5. Mars för 60-250 f/4. Infon var bara uppe ett par dagar, och sedan togs den bort. Pentax har alltså inte släppt ett officiellt och definitivt leveransdatum än, det väntas att ett definitivt besked kommer i samband med Pentax nya systemkameror som väntas presenteras i slutet av januari.

Än så länge tyder allt på första kvartalet 2008.
Även DA Star 55 f/1,4 väntas komma då och de nya DA 17-70 f/4 och DA 55-300 f/4-5.8, samt DA 35 f/2,8 Macro Limited och ett DA 35 standard (troligen f/2 eller f/1,4).

Pentax väntas även förannonsera fler objektiv, men de väntas på marknaden något senare (2-3 kvartalet). Som längre telen över 300...
Jag väntar även ett DA Star 11-16 f/2,8 och kanske även ett DA 16-135 eller 16-150.

Hälsar
R
 
Jamen...

Roland Mabo skrev:
Är det vädertätade objektiv man söker så är det bara Pentax egen DA Star serie som finns tillgänglig för Pentax-fattning...


men...
enligt Cyberphoto ska de objektiv jag funderade på vara vädertätade! ...eller?

Skulle ju kännas bra om även optiken är tätad coh inte bara kamerahuset.
Jag var visserligen iväg och fotade Novemberkåsan i regnvädret och mina objektiv tålde ju faktiskt detta.

Sen är det ju trevligt med ljusstyrkan också!

// Rikard
 
Ja, jag skrev ju att DA Star optiken är vädertätad, det är de enda som är vädertätade.

DA Star 50-135 f/2,8 är alltså vädertätad.

Jag skriver 'DA Star' istället för 'DA*' därför att 'DA*' = DA Asterix. Star är ett annat tecken än * och jag vet inte hur jag får fram det på tangentbordet.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Ja, jag skrev ju att DA Star optiken är vädertätad, det är de enda som är vädertätade.

DA Star 50-135 f/2,8 är alltså vädertätad.

Jag skriver 'DA Star' istället för 'DA*' därför att 'DA*' = DA Asterix. Star är ett annat tecken än * och jag vet inte hur jag får fram det på tangentbordet.

Hälsar
R

men Pentax sverige använder ju en * i sin betäckning,...
 
Erfarenheter??

Om vi skiter i stjärnor och asterixer ett tag.

Roland: Du verkar kunnig i ämnet. Har du några egna erfarenheter av 50-135/2.8 gluggen?
Jag har fortfarande svårt att bestämma mig för om den är värd pengarna!

// Rikard
 
Flåt...

... men det är en liten bild som är stjärnan på den sidan.

Lookie lookie...
 

Bilagor

  • star.gif
    star.gif
    128 bytes · Visningar: 603
Jag har bara känt på den och den känns bra. Om vi utelämnar optiska egenskaper så tycker jag att den är prisvärd med tanke på ljusstyrka, fokusmotor(SDM) och vädertätning(låter som en plugg i baken...).

Min invändning från ett par tester är skärpan på f2,8 i 135mm läget samt att den verkar ha ganska hög distorsion för en 50-135 zoom.
Kolla in:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/pentax_50135_28/index.htm
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15438
http://nedbunnell.blogspot.com/2007_03_01_archive.html
Och några bilder från Ned i April bloggen under "School Field Day".
 
störs ni av det lite begränsade zoomomfånget?
känns som lite konstigt område för mig i alla fall....
använder inte området mellan 50 och 300 så mycket alls själv...
det ser väl ut som: 18mm 28mm 50mm 300mm som jag använder mig av med mina zommar...
 
reine vindebro skrev:
störs ni av det lite begränsade zoomomfånget?

Mjaaa,

Jag har några zoomar med större omfång.
Jag skulle dock vilja ha en ljusstarkare och med vädertätning. Då finns ju (snart) Pentax nya 60-250/4 men jag misstänker att min plånbok inte kommer gilla den.

// Rikard
 
reine vindebro skrev:
störs ni av det lite begränsade zoomomfånget?

Mitt FA 135 f/2,8 använder jag betydligt mer än mitt F 100-300. Inte bara för att den är mindre och lättare, utan framförallt för att 135 är för mig i mångt och mycket en optimal längd.

50-135 på APS-C ger en motsvarande bildvinkel som 70-200 på 24x36. 70-200 f/2,8 zoomar är fortfarande mycket populära på 24x36-formatet.

Hälsar
R
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.