Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED

Produkter
(logga in för att koppla)
i så ljusa situationer är det ju rätt lätt att åtgärda, kvaliteten finns kvar i bilden.

Men det verkar ju lite konstigt, jag har inte märkt av så stor vinjettering som du iaf på mitt 50-200..
 
Jämförelsebilder

Hej

Tog lite bilder och jämförde mellan 50 -200 och 80 -320. Verkar inte vara nån större skillnad.
Börjar med 80 mm Pentax.
 

Bilagor

  • pentax_igp3919 80mmliten.jpg
    pentax_igp3919 80mmliten.jpg
    51.7 KB · Visningar: 305
200 mm Samsung

Bilderna är ju rätt små, så jag vet inte om det ger nåt...
 

Bilagor

  • samsung_igp3907 200mmliten.jpg
    samsung_igp3907 200mmliten.jpg
    50.2 KB · Visningar: 455
spontant så tyckte jag att samsunget var bättre vid låg "zoom" eller vad man ska säga. brännviddd kanske? :) eller är det fel?
 
Jag funderar också på att köpa ettt 50-200 men vad använder ni era objektiv till? för vad jag kan förstå är det ju för kort för att kunna användas till att komma riktigt nära fåglar osv. för som det känns nu vet jag inte riktigt vad man har denna brännvidde till så berätta nu alla 50-200 ägare vad använder ni eran glugg till för typ av bilder?
 
jag har hittills använt min mest för att ta upp en plats i väskan, men det har nog berott på att det varit så mörka tider ute, så jag har kört på 50/1,4 istället..

Men nu när det är ljust så är det väl en praktisk brännvidd man har, och 200 på aps är inte så lite, tycker jag..

Ska du komma riktigt nära fåglar får du använda makro.. ;)
 
Jag använder min 50-200 i studion, om jag inte skall ta helfigur eller lite extremare vinklar, då anväder jag min 18-55.

50-200 används också vanligt vid till foto utomhus, t ex att to kort på ungarna mm...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.