ANNONS
Annons

Pentax Q

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill ha en hursomhelst, utan tanke på nytta, bara på kul.

Jag också (beroende på vad den kommer att kosta). Det är väl rätt få av oss här på fotosidan som har nytta av sina kameror.

Inte jag, åtminstone. Jag fotograferar för att det är kul.

Jag tror absolut att det kan finnas en marknad för "Q".

Man ska nog bara inte se den som en liten systemkamera utan som en kompakt för entusiaster eller kanske som ett alternativ till superzoomkamera.
Att den är liten har naturligtvis nackdelar när man ser till bildkvalité, men å andra sidan är den många gånger mycket, mycket bättre än en avancerad systemkamera som lämnats hemma därför att den var för klumpig att ta med.

Sen kan man ju undra om Pentax har tänkt James Bond när de valde namnet "Q".

Suck. Som om vi inte skulle ha tillräckligt med olika, märkesspecifika fattningar redan. Pentax anser sig tydligen ha erforderliga resurser för att utveckla fyra olika system. Trots detta har de sagt att de inte har tillräckligt med resurser till att utveckla ett fullformatssystem. Efter detta har de kommit såväl med en mellanformatare, och nu en spegellös mikrosystemkamera, och tydligen är nu även en spegellös minisystemkamera på gång.
Fyra system är väl ingenting. Pentax har ju använt sju olika system för sina analoga SLR-kameror.

Olle

Hurra, en digital holga/lomo. Fixfokusobjektiv. Känns som hobbex och teknikmagasinet tar in den i sitt sortiment ;-) Känns lite leksaks. Men allt nytänk är hedervärt. Kan mycket väl bli en hitt. Foto behöver ju inte alltid vara så förbaskat allvarligt och prylfixerat. Lite kultkänsla redan, speciellt med en lyckad retrodesign och traditionell blixtsko.
Men för alla avancerade fotografer här på fotosidan känns det lite som fel målgrupp.
Glad midsommar!

Fyra system är väl ingenting. Pentax har ju använt sju olika system för sina analoga SLR-kameror.

För att det ska kvala in som olika system så måste åtminstone objektivfattningen vara olika. I så fall kommer jag bara på tre system, M42, K och mellanformat. Vilka är de övriga fyra?

Tillägg: Ah, visst ja, Auto 110 också. Återstår tre.

Ur teknisk synvinkel så verkar Q-konceptet vara helt meningslöst. Sensorn är helt enkelt för liten för att det skall vara någon vits ha olika objektiv överhuvudtaget - Det blir ändå ingen skillnad.

Vitsen med utbytbara objektiv är ju att kunna skruva på objektiv som är speciellt anpassade för olika ändamål, ett snabbt kort tele för porträtt, ett makro för makro etc, etc.

Men inget av Q-objektiven (möjligtvis fiskögat undantaget) tillför något extra jämfört med det lilla zoomobjektiv som redan sitter på dagens bättre kompaktkameror.

Er det noe som helst som tyder på at Pentax stopper her? Pentax kommer snart med et billigere kamera etter at alle de som "må ha" har kjøpt den dyre. Og etterhvert kommer det flere objektiver. En superzoom står nok ganske langt oppe på listen.

Jag gillar att 8.5mm f/1.9 linsen och sökaren motsvarar min 31 limited på min K-5:a. Helt klart intressant fick-alternativ.

Hoppas att det kommande spegellösa systemet är kompatibelt med K-systemet. Det vore underbart att få koppla på Limited-linserna på ett spegellöst system. Nu finns ju redan en extern sökare till 31:an på ett APS-C system.

Mellanformat har ju funnits 4,5x6 MF, 4,5x6 AF och 6x7. Jag har för mig att 4,5x6-formaten inte är kompatibla, men rätta mig gärna om jag har fel. Jag räknade K MF och K AF som två olika, men om vi slår ihop dom och om jag har rätt om 4,5x6 blir det i alla fall sex olika. Fler än fyra blir det under alla omständigheter. :)

Olle

Hur som helst så har de i alla fall en köpare! Jag kommer att köpa en svart med 01 standard prime, hood och den externa sökaren. MFT, NEX och NX är inget för mig. De är för klumpiga.

Jag har varit skeptisk till de spegellösa kamerorna då damm som kommit in i kameran kan leta sig fram till sensorn under dygnets alla timmar under kamerans hela livstid, utan att slutaren hindrar detta.
Med en så här liten sensor kommer ju eventuellt damm att förstoras flera ggr mer än med en stor sensor och därför synas mycket mer.

Olle

Inte "rätt" märke

Ja eller varför inte en Olympus XZ-1...vit..ungefär samma storlek...lär ha samma/likvärdig bilkvalité...kostar mindre men trotts det med ett objektiv motsvarande 28-112mm/f1,8-2,5

Jovisst kan man välja andra märken, men då står det inte Pentax på den........

Mellanformat har ju funnits 4,5x6 MF, 4,5x6 AF och 6x7. Jag har för mig att 4,5x6-formaten inte är kompatibla, men rätta mig gärna om jag har fel. Jag räknade K MF och K AF som två olika, men om vi slår ihop dom och om jag har rätt om 4,5x6 blir det i alla fall sex olika. Fler än fyra blir det under alla omständigheter. :)

Jag är tämligen (men inte 100%) säker på att objektiv för Pentax 645 går att använda på Pentax 645N. I så fall blir det fem olika. Återstår att hitta två till.

Utvändigt var det ju en märkbar skillnad!

Synd att det är så invändigt också - dvs att Q-modellens sensor är betydligt mindre än K-5:ans, vilket jag för min del tycker är väldigt synd. Q-kamerans bildsensorarea ju är bara runt tiondedelen så stor.som dennas. :-(

Vilket gör att Pentax Q går bort för min del. Men jag hoppas fortfarande på att Pentax nästa spegellösa, som enligt ryktena ska komma till hösten och vara försedd med en sensor i APS.C storlek, skulle kunna bli ett alternativ för mig (f.n. finns det bara ett enda spegellöst system som uppfyller mina grundkrav - någon av NEX-modellerna).
.

Senast ändrad:
Storleken är helt rätt, alla andra system är för stora för att det skall vara värt att lämna sin DSLR hemma.
Bildkvliteten vet vi inget om ännu, men den blir ju troligen inte som K5, men något får man väl offra, annars skall man väl köpa en 645. Med tanke på 14 steg EV i K5, kanske man bara får 6-7 steg i denna, men det är ju lika bra som den bästa negativfilmen, och mycket bättre än diafilm. Troligen kommer man inte heller att kunna fota bra bilder med ISO 6400, men det har vi faktiskt bara kunnat under något år eller två, och det togs en del bra bilder innan dess också, så det är ju inte absolut nödvändigt i alla lägen. Skall bli spännande att se lite tester på denna, samt även uppföljaren som nog kommer ha något större sensor även om flera påpekat att APS-C inte får plats p.g.a. kontakterna, så kanske något i stil med 4/3 är möjligt. Jag skulle gissa på ytterligare lite mindre om 01-objektivet (8.5 mm) skall kunna fungera. Kanske 2.5-3 cropfaktor? Eftersom man namngivit objektiven, och inte bara pratar mm, så känns det uppenbart att man tänker sig använda objektiven till kameror med olika sensorstorlek.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar